B.Stuurder
Forumguru
Daarnaast als ik in stromende regen rij zie ik echt wel het verschil wie er een winterband of zomerband op heeft. Die winterband gooit echt vele male meer water omhoog als een zomerband wat dus resulteert dat als het aquaplaneert deze gewoonweg teveel water wil gaan afvoeren en je gaat glijden.
Dit klinkt op zijn minst paradoxaal, als een winterband meer water opgooit, dan zal er minder onder de rijvlakken blijven, waardoor het contact met de weg beter is. Het hele principe van aquaplaning is volgens mij een laagje water die het contact met de weg verstoort en daardoor jou de controle laat verliezen over de richting waarin je auto gaat.
Ik kan me wel voorstellen dat doordat het profiel op een winterband fijner is en bij een zomerband meestal vrij open, dat het water moeilijker wordt afgevoerd door een winterband en dat er dan aquaplaning ontstaat.
Of zie ik het verkeerd?


ik weet uit eigen ervaring als ik op bijv de a15 (geen zoab deel) reed met winterbandjes (hankook winter icept) ik toch heel wat duidelijker een spoor achter me zag en veel meer water omhoog gooide itt mijn zomerbandjes (conti eco contact
rampenband overigens) dus het is eigen ervaring
en heb er nooit problemen ermee ervaren. Reed toen gewoon continu op die winterbanden en heb er 44k mee gereden en met genoeg profiel ingeruild. De band zelf neigde alleen met dit soort tropische dagen een beetje te glijden maar niks onoverkomelijks.
.
