Jee13 - Skoda Octavia RS TDI

Cordoba

Forumguru
Jeroen, je schrijft over een 5% correctie op de meting. Heb je enig idee waar die 5% vandaan komt? De lichtdoorlatendheid die je noemt is waarschijnlijk voor de combinatie van ruit en folie?

Even wat cijfers om een beetje een idee te krijgen hoe het werkt:
  • gewoon vensterglas (zoals het schuurraam thuis) reflecteert per vlak al ruim 4% van het zichtbare licht
  • dat is dus 4% reflectie voor helderglas aan de buitenkant van de ruit, en nog eens 4% aan het glasoppervlak aan de binnenkant, bij elkaar dus ruim 8% reflectie (inwendige reflectie in het glas is zo weinig dat je dat bij deze berekeningen mag vergeten) nog wat absorbtie van licht in het glas dus maar zo'n 90% transmissie l
  • voor zogenaamd warmtewerend glas zoals dat ondertussen al zo'n 25 jaar gebruikelijk is in auto's liggen die cijfers wat anders en heb je typisch 70-80% licht-doorlatendheid
  • in geval van een folie heb je dus reflectie aan de buitenkant van het glas, reflectie op de overgang van glas naar folie (hoeveel reflectie is afhankelijk van de optische dichtheid van de folie), dan nog reflectie aan de binnenzijde van de folie (dus aan de lucht), en daarbij komen nog de lichtabsorbtie van je ruit en van de folie. Kortom er is maar weinig nodig om onder de wettelijke norm voor lichtdoorlatendheid voor voorruiten en voorste portierruiten te komen.

Overigens ziet het er netjes uit en op foto zien het er inderdaad niet heel donker uit, maar lichte of donkerkleurige achtergrond op foto's doet veel voor de indruk die je krijgt.
 

B.Stuurder

Forumguru
@Cordoba de autoruiten zijn in de regel 35% getint. 20% extra tint toevoegen door folie is toegestaan. Alles daarboven kan tot problemen leiden. Uiteraard zal niet elke combinatie precies op 55% uitkomen, maar ik heb nog nooit problemen gehad en ben toch aangehouden in de periode dat het erg ter discussie stond.
Waar naar gekeken wordt is of je nog zichtbaar bent voor overige weggebruikers, zo, dat men kan zien dat je hen hebt opgemerkt en waar je naar kijkt.
Zit je veel donkerder dan gaat de politie toch wel kijken.
 

Noord26

Forumguru
Valt wel mee hoor, ik had een prijs gekregen van €360 voor alles achter de b-stijl bij een combi en €165 voor de voorste ruiten. En dat was via een dealer, dus direct zal het nog wat voordeliger kunnen denk ik.
Dat is toch gigantisch aan de prijs? €500,- voor een beetje plakfolie incl montage?
 
Dat veiligheids folie voor is echt een uitvinding . Top man , had daar ook na gekeken bij carglas , daar hebben ze het ook . Was wel wat duurder geloof ik .
Maar verder zoals gewoonlijk ziet de wagen er top en shiny uit natuurlijk .
 

CDK

Forumguru
Ik heb 2 auto's tegelijk gedaan, volledig op de voorruit na. Totaal prijs lag onder de 500,- Dus het kan goedkoper en nog netjes ook ;)
 

B.Stuurder

Forumguru
Dat is toch gigantisch aan de prijs? €500,- voor een beetje plakfolie incl montage?

Ze zijn daar wel even mee bezig hoor. Ik denk wel bijna een hele dag met 1 man. De deurpanelen worden verwijderd, de ramen gedemonteerd en grondig gereinigd, de folie aangebracht en de ramen weer terug gemonteerd. En dan nog de vaste ramen in de bagageruimte en de achterruit. En het moet zonder bubbels en dergelijke gebeuren en goed, want er moet garantie op.
Arbeidsloon is c.a. €70 per uur, keer 7 uur bijvoorbeeld , is al €490. En dan de folie nog.
Dus ik denk dat dat wel meevalt. Misschien dat een beun het goedkoper doet, of probeer het zelf eens, ik denk dat het bar tegen zal vallen.
 

Noord26

Forumguru
€70,- per uur kost onderhoud bij de dealer geen eens. ;)

Dan geef ik liever die €500,- uit aan DSG (wat dat kost op een Rapid..).
 

B.Stuurder

Forumguru
Wat is dan het geldende tarief? Bij ons wordt €61 per uur gerekend, dus dan kom je ook al een eind met 6 of 7 uur werk. Dat je het veel geld vindt kan ik me voorstellen, absoluut gezien vind ik dat ook wel, maar relatief gezien niet.
 

Noord26

Forumguru
Ik denk dat we teveel afdwalen..

Het zal wel samenhangen met wat voor werk je verricht. Ik vind 70 per uur veel voor een folie-plakker. Aan de andere kant rekent mijn baas voor mij 150 excl BTW per uur (laseroperator/werkvoorbereider).. Ik zie daar zelf helaas weinig van terug overigens. ;)
 
Laatst bewerkt:

Jee13

Forumguru
Vandaag als verrassend Skoda-Lid APK laten doen door Skoda dealer hier in Dordrecht

De monteur had alleen opmerking dat xenon fractie te hoog stond, deze zijn opnieuw afgesteld nu.

De RS presteert nog steeds prima zonder mankementen.
Tevens is hij voor een liefhebber nog steeds te koop, ik kijk rustig naar een opvolger, heb geen haast.

Ondertussen staat hij weer op de winterbanden.

20161212_150023.jpg
 
Bovenaan Onderaan