Zomercheck en remolie

kansberg

Forumguru
Onlangs is bij de Superb ook de remolie vervangen op mijn verzoek. Ik merk geen verschil in het remmen, maar het geeft mij wel een prettig gevoel, zeker straks met 1400 kg. aan de haak in de Belgische heuvels. Om de 2 jaar is goed en preventief onderhoud, ook het vastzitten van met name de achterste remzadels wordt hier deels mee voorkomen op lange termijn. Vocht (water) heeft een negatieve invloed op de zuigers en afdichtingen. 9 Van de 10 remzadels die verkocht worden zijn achterste exemplaren, puur en alleen omdat deze veel minder hoeven te werken dan de voorste, en rust = roest :bloos:.
 

Cordoba

Forumguru
Remvloeistof = hydraulische olie. Nu zijn er vele varianten van hydraulische olie, net als voor motorolie. Afhankelijk van het gebruik, zit er verschil in de eisen en dus de toegevoegde dopes. Bij vliegtuigen zijn er bijvoorbeeld speciale eisen aan brandbaarheid, maar ook aan het temperatuurgebied waar de olie gebruikt wordt, waardoor hydraulische olie die voor het besturingssysteem van kleppen/roeren van vliegtuigen gebruikt wordt, totaal anders zijn dan de remvloeistof in een auto.

De term rem-olie is dus niet heel raar @kansberg
 
Enige nadeel aan remvloeistof wanneer deze water aan trekt is dat het kookpunt flink inkakt.
Maw; de remvloeistof zal eerder oververhit raken hierdoor treed er gasvorming op en dit kan lijden tot het geheel wegvallen van remdruk. Zal echter in het normale dagelijkse leven niet zo snel voorkomen. Bij flink gummen op het circuit is het een ander verhaal. Het sponzig aanvoelen heeft niet zo zeer te maken met de aanwezigheid van water in de vloeistof. Water is immers niet samendrukbaar. Echter de aanwezige zuurstof in het water weer wel en daarom resulteert deze combi in een sponzig gevoel. Zou je bij wijze van spreken de remmen gaan vacuüm ontluchten zonder te verversen zou je weer een knalharde rem kunnen hebben. Maar dat is uiteraard niet de bedoeling ;)

Remvloeistof, DOT4 of 5.1 (niet te verwarren met DOT5) zal in principe elke 2 jaar aan de beurt zijn. Op mijn motorsfiets is het mooi zichtbaar; het reservoir verkleurt langzaam gedurende die periode van ligt geel naar donker oranje. Als het hiervoor de kans geef tenminste. Meestal doe ik het op de SV elk jaar bij de beurt: 500ml is iets van 7 euro ofzo dus dat is de moeite niet.

Daarnaast heeft remvloeistof nog een smerende eigenschap voor de remcilinder en zuigers. Wanneer er dus oude peut in zit met een hoog vocht gehalte zou dit tot oxidatie kunnen lijden. Dus dat is ook 1 van de redenen om het tijdig te vervangen.

Wellicht voor de standaard fabias/octavias/superbs etc een beetje teveel van het goede; maar als je al het rubber leidingwerk vervangt voor exemplaren welke staalomvlochten zijn zal de remdruk aanzienlijk toenemen. En wanneer je dit combineert met sintermetalen blokken (neem aan dat die er voor de auto er ook wel zijn) zal dat flink willen remmen ;)

Op de SV iig wel..
Daar heb ik de remcilinder van 14mm vervangen voor een 16mm en de remklauwen van 2-zuiger types naar 4 zuiger types veranderd. Beetje offtopic wel nu ;)
 
Laatst bewerkt:

Ronbe

Senior Member
Die trolley bij de zomercheck betaal je gewoon zelf. Ik kon kiezen bij de dealer, zomercheck met trolley voor 19,95 of zomercheck zonder trolley voor 0,00.
 

edero

Forumguru
Die trolley bij de zomercheck betaal je gewoon zelf. Ik kon kiezen bij de dealer, zomercheck met trolley voor 19,95 of zomercheck zonder trolley voor 0,00.

Ja joh, inderdaad...:uitlachen:
N112.jpg

Tenzij het een Skoda trolley is, dat is dan wel weer :yeah:
 

Spierings

Forumguru
nog veel erger offtopic;
Was jij lid op MF ? want daar was iemand met dezelfde nickname...
Topic gaat tegenwoordig ook al over trolleys, dus een beetje of topic is niet erg ;)


Dat was ik, heb hem nog steeds in de schuur staan, alleen weinig tijd voor... heb die hobby ook op een iets kleiner pitje gezet, te veel ideeën en het ging gewoon teveel geld kosten...
 

Cordoba

Forumguru
Enige nadeel aan remvloeistof wanneer deze water aan trekt is dat het kookpunt flink inkakt.
Maw; de remvloeistof zal eerder oververhit raken hierdoor treed er gasvorming op en dit kan lijden tot het geheel wegvallen van remdruk. Zal echter in het normale dagelijkse leven niet zo snel voorkomen. Bij flink gummen op het circuit is het een ander verhaal. Het sponzig aanvoelen heeft niet zo zeer te maken met de aanwezigheid van water in de vloeistof. Water is immers niet samendrukbaar. Echter de aanwezige zuurstof in het water weer wel en daarom resulteert deze combi in een sponzig gevoel. Zou je bij wijze van spreken de remmen gaan vacuüm ontluchten zonder te verversen zou je weer een knalharde rem kunnen hebben. Maar dat is uiteraard niet de bedoeling ;)

Remvloeistof, DOT4 of 5.1 (niet te verwarren met DOT5) zal in principe elke 2 jaar aan de beurt zijn. Op mijn motorsfiets is het mooi zichtbaar; het reservoir verkleurt langzaam gedurende die periode van ligt geel naar donker oranje. Als het hiervoor de kans geef tenminste. Meestal doe ik het op de SV elk jaar bij de beurt: 500ml is iets van 7 euro ofzo dus dat is de moeite niet.

Daarnaast heeft remvloeistof nog een smerende eigenschap voor de remcilinder en zuigers. Wanneer er dus oude peut in zit met een hoog vocht gehalte zou dit tot oxidatie kunnen lijden. Dus dat is ook 1 van de redenen om het tijdig te vervangen.

Wellicht voor de standaard fabias/octavias/superbs etc een beetje teveel van het goede; maar als je al het rubber leidingwerk vervangt voor exemplaren welke staalomvlochten zijn zal de remdruk aanzienlijk toenemen. En wanneer je dit combineert met sintermetalen blokken (neem aan dat die er voor de auto er ook wel zijn) zal dat flink willen remmen ;)

Op de SV iig wel..
Daar heb ik de remcilinder van 14mm vervangen voor een 16mm en de remklauwen van 2-zuiger types naar 4 zuiger types veranderd. Beetje offtopic wel nu ;)


Toch echt een paar fysische onjuistheden in deze reactie Disaster-Master.
  • Het inkakken van het kookpunt is niet geheel juist, het is het kookpunt van water dat eerder bereikt wordt, waardoor de verdamping(gasvorming) ontstaat, en een zeer beperkte remdruk (de druk in de gasbellen is dan de - erg lage - remdruk).
  • vacuüm ontluchten, dat is een term die alleen afkomstig kan zijn van iemand die weinig of niets weet van vacuüm. Vacuüm is (bijna) niets, maar je hebt heel wat kennis en spullen nodig om het te maken (en dan heb ik het niet over levensmiddelen die met verlaagde druk verpakt zijn, die naamgeving 'vacuumverpakking klopt gewoon niet).
  • het vervangen van kunststof remleiding vervangen door exemplaren met een metalen vlechtmantel, verhoogt niet zozeer de remdruk, maar de beweging van de remzuigers (doordat de remleidingen met metaalmantel vrijwel niet kunnen uitzetten onder invloed van de remdruk, en dus de remzuigers meer verplaatsen bij eenzelfde pedaalslag)

De strekking/bedoeling van je verhaal klopt wel, alleen de natuurkunde erbij niet.
 
Nou; volgens mij komt het op het zelfde neer..
Naar mijn idee zakt het kookpunt in een remsysteem wel in. Meeste DOT4 remvloeistof heeft een nat kookpunt van zo'n 150 graden. Dus als de boel bruin uitgeslagen is vanwege een te hoog vocht percentage zal dit kookpunt dus nog verder zakken.. ik snap wat je bedoeld; het water in de vloeistof zal eerder koken dan de vloeistof zelf maar in praktijk houd dit in dat de maximale temperatuur van de vloeistof lager word door de aanwezigheid van het water.. Dus dan zeg ik idd dat het kookpunt inkakt.

Vacuüm ontluchten: sorry hoor; maar ik heb toch echt een remontluchter welke via perslucht een vacuüm creëert waarmee ik de boel ontlucht en tevens de oude vloeistof ermee ververs. En om daarmee een vacuüm te maken heb ik niet veel nodig.. als ik dat slangentje op mijn duim zet dan word er toch echt een deel ervan naar binnen gezogen door dat vacuüm.

Remdruk; je zegt eerst dat de remdruk niet verhoogd word en daarna dat staalomvlochten leidingen niet kunnen uitzetten door de remdruk en dat de zuigers meer verplaatsen,.. ehh? Dan heb je toch onderaan de streep bij de remzuiger een hogere druk omdat deze niet verloren gaat in het uitzetten van de leiding..
 

Cordoba

Forumguru
@Disaster-Master vacuum is écht wat anders (oud vakgebied van me) je hebt het over verlaagde druk, niet eens over koffiepak-vacuum, en serieus vacuum begint pas bij een druk die 100.000 keer lager is dan bij zo'n koffiepak.

Wat de remdruk betreft: je haalt 2 fysieke zaken door elkaar, de verplaatsing van een remzuiger/remvloeistof is iets anders dan de druk in het remsysteem. Ik kan het verschil het beste uitleggen met een spijker in het hout slaan met een hamer. Je kunt met een lichte hamer met hoge snelheid slaan, of met een zware hamer met lage snelheid om per hamerslag net zoveel resultaat te boeken.
 

Joske

Forumguru
als ik dat slangentje op mijn duim zet dan word er toch echt een deel ervan naar binnen gezogen door dat vacuüm.
niet door vacuüm maar door de ontstane onderdruk.. en dat is zeker geen vacuüm.

@Cordoba wil heel graag de puntjes op de spreekwoordelijke i zetten merk ik hier, in de volksmond spreekt men van vacuüm. Omdat dat nu eenmaal voor iedereen ongeveer duidelijk is wat er bedoeld wordt. In de industrie, waar ik ook werkzaam ben, spreekt men van onderdruk.
Onderdruk welke wij absoluut gaan uitdrukken in bara. Zo trekken wij onze reactoren, zonder te veel in detail te gaan, tot een 90 mbara.

Als je dan je vinger op een gesloten ventielopening zou leggen en we zouden dan je vinger en de op bijna vacuüm getrokken reactor met elkaar verbinden denk ik dat er wel wat meer dan alleen je vinger in de reactor zou liggen...

Maar laat het de pret niet bederven, een pittige discussie over feiten is ook leuk om volgen ;)
 

Spierings

Forumguru
@Cordoba hele discussie over vacuüm, maar dit is een auto Forum en een monteur plaat gewoon over een vacuüm (rem) onluchter en zo staan ze ook te koop.. daarbij is een term zoals vacuüm ontluchten ook heel normaal..
Het klopt dan technisch niet helemaal, maar in ieder vakgebied gebruikt men andere termen..

En de remdruk gaat wel degelijk omhoog bij een gelijke rempedaalslag. Doordat de slangen niet uitzetten bij een staalomvlochten leiding kan de remvloeistof nergens heen en zal de druk sneller stijgen..
Reizigers bewegen pas als de druk veranderd..
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Er wordt heel wat afgepraat over zaken in "heel normale" termen, terwijl die feitelijk eigenlijk onjuist zijn. Niets mis mee wanneer iemand daar voor de volledigheid even op wijst. Leerzaam zelfs!
 
Bovenaan Onderaan