Nadraaien Koelventilator

Robbie146

Senior Member
Vraag, misschien is het normaal, maar mijn o2 had hier een beduidend ander gedrag.

Na een ritje van een 35km vandaag, waarvan grootste gedeelte snelweg, staat de S3 hier voor de deur nog dik 5 minuten met zijn koelventilator te loeien.

Nu is het helemaal niet warm en het regent zelfs wat voor extra koeling zorgt, dus ik vond dit wel vreemd.
Olietemp stond op 91 graden en koeltemp netjes op 90 in het midden van de meter.

Is dit normaal gedrag? of Nieuwigheid?

VolvoFox

Senior Member
Dat is mij dit weekend ook opgevallen. Geen nieuwigheid lijkt me; die van mij heeft er 14k opzitten.

Joske

Forumguru
Diesel?

Roetfilter die aan het regenereren geslagen is wsl..

Best eens langer ritje doen volgende keer.

MrEdge_

Forumguru
Is mij ook opgevallen. De eerste week een aantal keren meegemaakt, daarna niet meer eigenlijk. (2.0 TDI 150pk)

Feo

Actief lid
Dat is mij ook opgevallen, geen idee waarom de S3 dit doet. Heb de S3 nu bijna 6 maanden, dus het ligt er niet aan dat de auto nieuw is

hemi24

Forumguru
als je ritten een beetje ongelukkig uitkomen kan dit om de ca. 600km gebeuren...

Heeft te maken met het feit dat de auto het roetfilter aan het regenereren was terwijl deze stopgezet werd...

Robbie146

Senior Member
Al met al dus geen lokaal probleem hier, ik neem het maar even ter kennisgeving aan.
Dat van dat roetfilter kan ik wel geloven, maar mijn S3 heeft net 100km gelopen, afgelopen vrijdag bij de dealer opgehaald.

hemi24

Forumguru
Ja, maar weet je wel hoe vaak een auto stationair staat te draaien en korte stukjes rijd tussen het tijdstip dat hij van de productieband rolt en jij hem de eerste keer uit de showroom rijdt..?!? (opslag, transport, poetsen, afleverklaar-maken, etc. etc..)

Joske

Forumguru
Je hoeft ons niet te geloven natuurlijk.. Vraag het eens aan je dealer, benieuwd naar die zijn antwoord? Mss vervangt ie wel ineens ook wat sensoren, zijn de zakken weer gevuld :thumbsup:

Robbie146

Senior Member
hehehe, nee dealer hoef je zoiets niet te vragen, zonde van mijn tijd.
Geloof jullie ook wel, vind het alleen snel als zo'n regeneratie al na een goeie 100km plaatsvind.
Aankomende dagen een paar flinke ritten binnen NL voor de boeg, eens kijken wat dat oplevert.

dvon

Actief lid
Wat voor geluid is dat precies? Ik heb geen diesel, maar een benzinemotor. Altijd als ik de motor uit zet, zelfs bij het start-stop systeem als je even stilstaat, klinkt er direct een brommend geluid dat enkele minuten aanhoudt. Volgens de dealer normaal, maar dat heb ik nooit eerder in een auto gehad. Went wel, maar blijft raar. @Robbie146 is dat ook wat jij hoort?

Wreckingtube

Actief lid
Ik heb een octavia rs diesel nu met ongeveer 8500km op de teller en heb dit ook al een tiental keer voorgehad ook al navraag gedaan op dit forum en blijkbaar is dit normaal :)

Skoda-MAN

Forumguru
Altijd als ik de motor uit zet, zelfs bij het start-stop systeem als je even stilstaat, klinkt er direct een brommend geluid dat enkele minuten aanhoudt.
Je hoort waarschijnlijk het elektrische waterpompje voor de nakoeling van de turbo en interkoelersysteem en dat kan tot maximaal 10 minuten werken ook bij uitgeschakeld contact.

Bovenaan Onderaan