Hilox biedt aftermarket LED koplamp

cortrans

Forumguru
Hilox biedt aftermarket LED koplamp
22 februari 2016

Het jonge bedrijf Hilox in Eindhoven biedt sinds deze maand een betaalbare kwalitatief uitstekende after market LED-koplamp. Het bijzondere eraan is dat hij precies hetzelfde lichtbeeld op straat geeft als de standaard H7 halogeenverlichting. Maar LED geeft tot 60 procent meer lichtopbrengst en een veel rustiger licht. De Hilox LED- koplamp is een Nederlands product en er is bijna twee jaar aan gewerkt.

h7-led-kit-can-bus-hilox-b-300x208.jpg
Met een minimaal kapitaal een bedrijf beginnen en binnen twee jaar succes hebben. Is dat niet de droom van iedere startup? Bobby Wordragen uit Eindhoven deed het. Zijn doel, het in Nederland ontwikkelen van een perfecte LED koplamp voor een betaalbare prijs, is gehaald.

“Mijn LED-koplamp is een puur Nederlandse ontwikkeling”, vertelt Bobby Wordragen. “Het is de meest logische stap na xenon en ik wilde het al heel lang. Want LED geeft een nog mooier en rustiger licht dan xenon en heeft minder nadelen. Zo gaat LED nog vele keren langer mee dan xenon. En LED heeft het geen opstarttijd zodat het ook als grootlicht geschikt is en je ermee kunt seinen. Toch zie je alleen nog maar LED in de duurdere personenauto’s. En in de truckindustrie levert alleen DAF het als optie. Dat hoeft nu dus niet meer.”

Bobby-Wordragen-1b-238x300.jpg
De door Bobby Wordragen ontwikkelde LED-koplamp onderscheidt zich positief van andere al bestaande producten door de bijzonder goede kwaliteit/prijsverhouding. “Om te beginnen is het lichtbeeld op straat van de Hilox-LED koplamp precies gelijk aan de standaard verlichting. Dat komt omdat wij de nieuwste Luxeon Z ES LED’s van Philips gebruiken. Die zitten bijvoorbeeld OEM ook in Audi. Ze zijn zo klein dat we ze precies op dezelfde plek konden plaatsen waar bij een H7-lamp de gloeidraad zit. Ook voor de warmteafgifte aan de achterkant van de lamp hebben wij een goede oplossing. Onze slimme elektronica voorkomt dat moderne auto’s en trucks een storing aangeven in het dashboard omdat het stroomverbruik van LED lager is dan van halogeen.”

De Hilox LED-koplamp werkt tussen elk Voltage van 9 en 30 Volt en gebruikt slechts 3 Amp. per lamp. Hij heeft met 50.000 branduren een 12 keer langere levensduur dan xenon. De ombouw is plug and play zonder verandering aan de bestaande draden en stekkers: gewoon halogeen lampje eruit en LED erin: klaar. De lamp kenmerkt zich verder door heel klein voorschakelblok en een geringe inbouwdiepte van 49mm. Dat is slechts 15 mm meer dan een gewone H7 lamp. Hij is leverbaar de rustige helderwitte kleur 6000K. Hilox geeft 18 maanden garantie.

http://www.ttm.nl/nieuws/hilox-biedt-aftermarket-led-koplamp/78836/
 

Taffy

Forumguru
Heb er ook al t nodige over gelezen:lezen:. Op zich wel nieuwsgierig,zou ze wel eens in real-life willen zien eigenlijk.
En prijstechnisch moet t ook iets interessanter worden ;) :D
 

Cordoba

Forumguru
Heb er ook al t nodige over gelezen:lezen:. Op zich wel nieuwsgierig,zou ze wel eens in real-life willen zien eigenlijk.
En prijstechnisch moet t ook iets interessanter worden ;) :D

Dan moet je iets verder kijken: het kan namelijk al iets goedkoper. Door niet een kit voor 2 H7 lampen te bestellen, maar 2 separate kits voor 1 lamp! :deuk:

(dan betaal je 2 x 89 euro, oftewel 178 euro, i.p.v. 179 euro en krijg je een extra handleiding en ook 2 SMD-Led's met T10 ofwel 5W5 fitting voor je stadslicht)

Ik was aan het kijken voor de mogelijkheid om zonder canbus aanpassing te kopen (geen lampcontrole), maar dat lijkt niet mogelijk.
 

CDK

Forumguru
Ik was aan het kijken voor de mogelijkheid om zonder canbus aanpassing te kopen (geen lampcontrole), maar dat lijkt niet mogelijk.
Deze lampen werken toch ook als je (zoals in jouw auto?) geen canbus lamp check hebt? Of begrijp ik je verkeerd?
 

turboturbo

Forumguru
Ziet er heel goed uit!!

Dit is voor het eerst dat ik LED lampen zie die in plaats van zoveel mogelijk led's / smd's zo dicht mogelijk naast elkaar proppen op de gehele oppervlakte (zie chinese Ali lampjes meuk), maar juist proberen de eigenschappen van de oude gloeilamp zo goed mogelijk te benaderen. Dat betekent dus de verlichting concentreren waar de oude lamp dat ook deed: precies. Op de plek van de gloeidraad. En dus de eigenschappen van de huidige armaturen optimaal benutten (lens of reflector koplamp)

EDIT: ik bedoel dus dit
Knipsel.png


Een ander voorbeeld van dergelijke LED lampen zijn de autolampen lijn van Phillips X-Treme voor de amerikaanse markt (? want hier niet verkrijgbaar) Phillips heeft een P21W lamp voor achteruitrijlicht en stads-remlicht (P21W5) met hetzelfde design idee: de (weinige; 1 of 2 maar dacht ik) LED's op de positie waar anders het gloeidraad zit. In foto's en filmpjes heb ik al gezien dat juist daarom de verlichting optimaal / stukken beter is dan de goedkopere chinese varianten: het huidige ontwerp van de reflector wordt juist optimaal benut.

Ik vermoed dat deze Hilox lampen wat dat betreft de spijker op z'n kop slaan. Ik ben heel erg benieuwd naar meer real-life beeldmateriaal en reviews, maar ik ga alvast sparen :)
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Waarom zitten er van die enorme koelvinnen op? Dat hebben H7 en Xenon niet nodig. Terwijl deze lampen energie efficiëntere waardes zouden hebben, met dus minder rest/neven-energie (warmte)?

Altijd huiverig voor een niet waterdichte afsluiting vanwege deze vinnen icm een rubberen dop. Elektra en vocht zijn en zullen nooit vriendjes worden..
 

Cordoba

Forumguru
Deze lampen werken toch ook als je (zoals in jouw auto?) geen canbus lamp check hebt? Of begrijp ik je verkeerd?

Het idee was, als ik canbusversie niet nodig heb, kan ik misschien substantieel goedkoper uit zijn. 180 euri voor alleen de dimlichten, en dan nog het risico dat ik te weinig ruimte achter de koplamp heb, (tenzij ik de motorruimte leeg maak om ruimte te maken voor de achterkant van de LED's) vind ik toch echt te veel.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
Ik was aan het kijken voor de mogelijkheid om zonder canbus aanpassing te kopen (geen lampcontrole), maar dat lijkt niet mogelijk.
Ik lees op de site:
In de doos
2 x H7 LED Hilox
2 x CAN-bus modules
1 x handleiding
Het lijkt erop dat je de CAN module dus achterwege kunt laten (en daadwerkelijk kunt profiteren van het veel lager stroomverbruik wanneer je de extra stroomvretende weerstanden die de canbus meldingen om de tuin moeten leiden, weg kunt laten)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Waarom zitten er van die enorme koelvinnen op?
Misschien (is maar een idee) omdat bijv wolfraam per oppervlakte een hogere temperatuur kan hebben tov LED?

De lampen zouden in totaal niet meer warmte uitstralen vergelijkbaar met halogeen, staat er. Dat wil niet zeggen dat die paar mm2 LED oppervlakte evengoed veel koeling nodig heeft omdat de hoeveelheid licht veel meer geconcentreerd wordt op een heel klein oppervlak?

Overigens die W5W LED armaturen zijn wel echt foeilelijk. Die zou ik niet in een heldere koplamp willen hebben :nono:
 

Noord26

Forumguru
Sorry als ik kritisch over kom vanwege de wtb achtergrond en dagelijkse werkzaamheden met een laser. Lumen, zichtbaar spectrum voor mensen, Kelvin; dagelijkse kost.. Ik zet vraagtekens bij de bewoordingen en wat er natuurkundig mogelijk is in het verhaal.

Waar laat je de koelvinnen? Daarover wordt niets vermeld. Vrijwel elke auto heeft een rubberen dop om vocht te voorkomen.

Als het lichtbeeld zo perfect is tov normale halogeen moet H4 ook leverbaar zijn?
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
@turboturbo maar ik heb geen H7 kunnen vinden zonder de verplichting om de canbus module mee te kopen.
Ik gok zomaar dat de kosten niet echt te drukken zijn door een simpel weerstandje achterwege te laten, @Cordoba ; ik denk dat de meeste kosten toch echt in de techniek & research en ontwikkeling zitten.

EDIT: toch deel ik je vraagstelling :troost: en heb ik 'm even op hun site geplaatst. Ben benieuwd naar het antwoord :)
 
Laatst bewerkt:

Jee13

Forumguru
Ik denk dat het probleem bij deze led vervangingslampen zit in het feit dat de led niet alle kanten op kan schijnen in de reflector/lens.

Zou het graag in het echt willen beoordelen
 

Cordoba

Forumguru
@Jee13 Mijn vermoeden is dat deze H7 vervangings LED's naar 2 kanten schijnt, en dus een minder homogeen lichtbeeld zal geven, maar ik denk ook dat dit effect bij projectorlampen erger is dan bij reflectorlampen: bij projectorlampen zal het licht een kleiner deel van de lens dan origineel, waardoor de lamplens het qua temperatuurverschillen wel eens zwaarder voor de kiezen kan krijgen. Ik ben het overigens volkomen eens met je stelling Jeroen, aan de andere kant, lijkt het me onwaarschijnlijk dat Philips zijn naam hier aan verbindt als het niet in orde is. Als ik google zie ik dat de betreffende LED sinds 2013 door Philips wordt gemaakt, alleen de H7 behuizing en de boel er omheen zijn van Hilox.

Ik zie ook niet duidelijk hoe je de lampconnector van de auto aansluit op deze lampen.
 

andrehj

Forumguru
Waarom zitten er van die enorme koelvinnen op? Dat hebben H7 en Xenon niet nodig. Terwijl deze lampen energie efficiëntere waardes zouden hebben, met dus minder rest/neven-energie (warmte)?.
Halogeenlampen worden ook enorm heet. LED-lampen gaan boven de 100 graden (junction temperatuur, dus dan is de behuizing nog veel koeler) al stuk.
Bovendien zijn deze lampen helemaal niet zo zuinig. Een normale H7 lamp verbruikt volgens mij zo'n 55 Watt, deze 3 ampere (welke koekenbakker drukt z'n energieverbruik nu uit in ampere?), wat bij 12-14V neerkomt op zo'n 40 Watt. Daarvan wordt nog steeds maar een minderheid omgezet in licht, zodat het grootste deel toch weggekoeld moet worden. En dat zal nog best een klus zijn.
Verder ben ik over nog wel meer sceptisch:
  • De "slimme elektronica" gaat storingen voorkomen. Dat zou ik eerst wel willen zien.
  • De kleur is 6000K, wat gewoon veel te blauw is. Af-fabriek Xenon zit op 4200K, iets daar in de buurt lijkt veel geschikter.
  • En dan nog even rekenen. Een normale H7 lamp geeft ongeveer 1500 lumen licht. Deze zou 60% meer licht geven, dus zo'n 2400 Lumen. Een beetje redelijke LED zit tegenwoordig op ca 100 lumen per Watt. Dus zou deze lamp niet meer dan zo'n 24 Watt mogen verbruiken (nog best een uitdaging met koelen trouwens), maar ze verbruiken met 40 Watt veel meer energie. Waarom?
  • En dan nog het bovengenoemde probleem met het lichtbeeld.
Kortom, eerst zien, en dan geloven.
 

Noord26

Forumguru
Xenon verbruikt 35w met 3200 lumen. De betere lampen doen 3500 lumen. Geen gedoe met extra koeling. Dus lager verbruik met meer lichtopbrengst en ook keuze in een gewenste kleur ipv het alleen (te) witte 6000K?
 
Bovenaan Onderaan