Helaas ben ik een klein beetje ervaringsdeskundige.
Ik ben al een keer bij de kantonrechter geweest met de autodealer. Onderwerp van het geschil: een ontbrekende optie.
1) De rechter ging niet over tot ontbindende van de koopovereenkomst omdat het bedrag dat gemoeid was met de ontbrekende optie disproportioneel was met de totale aankoopsom.
2) Hij vond wel dat de optie achteraf moest worden ingebouwd.
De dealer gaf op advies van PON bij de rechter aan dat dit (parkeerassistent) technisch niet mogelijk was. De rechter oordeelde dat hij niet iets kan honoreren wat technisch niet kan.
Mijn advies
Teken geen koopovereenkomst met L&K, Style, Ambition, Active, of Easy op de koopovereenkomst.
Laat de optielijst die opdat moment aktueel is uitprinten en onderdeel uitmaken van de koopovereenkomst.
Een zin laten opnemen met opties conform optielijst 1 januari 2016 kan ook.
Dan weet je op basis van welke voorwaarden je de overeenkomst bent aangegaan.
Een dealer kan wel aangeven dat het pakket lopende de levering is uitgekleed zonder dat hij daar invloed op heeft. Je hebt echter een koopovereenkomst gesloten met de dealer, niet met PON en ook niet met de de fabriek in Tjechië.
Ik zie vandaag dat de Skoda site recent is aangepast en nu wel aktueel is.
Op de site staan de prijslijsten van 1 januari 2016 bij de modellen inclusief de optielijsten per type.
Even terug naar het Topic.
Om meerdere redenen ben ik voorstander van een reservewiel.
Belangrijkste reden:
Ik stond rond de 23:00 uur ter hoogte van Eindhoven op de vluchtstrook met lekke voorhand doordat ik vermoedelijk een forse voorwerp (steen?) had geraakt. De behulpzame man van de ANWB bekeek het probleem. Hij zei dat gezien mijn kenteken hij me niet ter plekke kon helpen en mij en de auto ging meenemen. Ik vroeg waarom. Hij gaf aan dat in mijn auto naar alle waarschijnlijkheid geen reserve wiel licht. Met gepaste trots gaf ik aan dat ik bewust een reservewiel had gekozen. Een kwartiertje later kon ik mijn weg weer vervolgen.