Vraagje voor de 1.2 TSI 105/110pk DSG bezitter omgeving Antwerpen/Bergen op Zoom

DannyG

Forumguru
Beste forumleden,

We zijn van plan om deze maand nog een Octavia Combi 1.2 TSI 110pk te bestellen. Alleen zijn we er nog niet uit of het een manuele of een DSG gaat worden. De bezorgdheid gaat vooral hoe dikwijls er geschakeld moet worden op een autoweg in de heuvels/bergen. Ook de hernemingen van 80 naar 120 willen we zeker ervaren.
We rijden nu met een Audi A6 1.9 TDI (105PK, 235Nm) van bijna 16 jaar oud. Dat is verre van een racemonster maar dat interesseert ons minder. Die gaat wel vlot naar boven en de hernemingen gebeuren ook vlot genoeg.

Aanstaande maandag gaan we een proefrit maken met een 1.2TSI manueel maar als we daar niet van de "klimcapaciteiten" en hernemingen overtuigd zijn, willen we ook nog graag testrijden met een DSG. Alleen blijkt men bij d'Ieteren (hoofdverdeler Belgie) of de verschillenden SKODA-garages geen DSG voor testritten voor handen te hebben.

Daarom de vraag of er iemand tussen Antwerpen en Bergen Op Zoom zo'n 1.2 TSI 105/110pk DSG heeft en die zo vriendelijk zou willen zijn om ons het rijgedrag van zijn bolide wil laten ervaren. Het is niet onze bedoeling om naar de Ardennen te rijden of zo, gewoon zien hoe de hernemingen van 80 naar 120km/u op de snelweg. Dat zal ons al een beeld van de DSG geven.

Een andere mogelijkheid is dat er iemand uit die regio een garage weet waar er wel zo'n test DSG ter beschikking staat.

Dus als er zich iemand geroepen voelt om ons verder te helpen, dat hij zich dan hier even meldt.

Met dank bij voorbaat,

Danny :)

Ik heb voor aankoop van mijn wagen vrijblijvend een testrit gedaan via het VW-Skoda testcenter in Kortenberg. Afspraak wordt gemaakt via de lokale dealer als ze je niet direct kunnen helpen.

what I said. Maar de lokale dealer heeft niet alle versies staan, vandaar de doorverwijzing naar het center in Kortenberg

Noord26

Forumguru
Met alle respect, maar het lijkt mij niet redelijk om iemand die 5 postings doet op een forum te laten proef rijden in een auto.

Als je echt wil proberen: er zijn dealer genoeg in de buurt die je auto willen verkopen.

Michelv.

Forumguru
Staat toch ook niet dat hij zelf wil rijden in de auto, maar iemand zoekt die zo vriendelijk zou willen zijn om ons het rijgedrag van zijn bolide wil laten ervaren.
Is net wat anders volgens mij;)

DannyG

Forumguru
Bedankt voor de reacties. Het centrum in Kortenberg/Erps Kwerps (wat ik in mijn intiële post als d'Ieteren beschrijf), beschikt dus tot mijn grote verbazing NIET over een 1.2 DSG. We gaan er komende maandag wel met een manuele versnellingsbak rijden, maar dus niet met de DSG. Ook Rietje in Kapellen, Thuy in Deurne en nog andere dealers hebben GEEN DSG ter beschikking. En ook als ik aan die verdelers vraag of zij nergens anders zo'n model weten, krijg ik negatief antwoord. Het is precies of er totaal geen interesse zou zijn in die configuratie :arghh:

Vandaar dat ik mijn vraag hier op het forum stelde. En wat MichelV zegt en ik misschien niet duidelijk genoeg stelde: ik heb niet de betrachting om zelf met iemands anders auto te gaan rijden. Ik zou ook niet graag hebben dat een vreemd iemand met mijn wagen zou rijden. Ik wil enkel eens een keer mee rijden zodat ik vooral de herneming van 80 naar 120 km/u kan ervaren.

Maar zoals ook in mijn oorspronkelijk bericht gesteld, is het misschien niet nodig wanneer maandag de manuele bak volstaat. Als dat zo zou zijn, zal ik dat hier ook kenbaar maken.

Toch al bedankt voor de reacties en het mee denken. :thumbsup:

Groetjes,

Danny

Joske

Forumguru
Ik kon de 1.4TSI ook "nergens" proefrijden in een O3... In BE een benzine proefrijden is een heel karwei ;)

aangezien ik niet naar het testcentrum direct wou, een collega-vw-dealer gezocht die een Golf 1.4TSI had staan (wél in DSG).

Dus misschien is een VW of Seat dealer wel een idee?

Henk.W

Lid
wij zijn met onze Yeti 1.2 dsg in zuid Duitsland en in Oostenrijk geweest en het zal je verbazen hoe hij tegen de bergen opgaat en dan zijn het echte bergen zeker 18%. Totaal geen moeite, dan moet dat zeker in de Ardenne lukken zonder op zijn wenkbrouwen te lopen.

DannyG

Forumguru
Ook nu weer mijn dank voor de reacties. Het is in België blijkbaar niet zo eenvoudig om een testrit geregeld te krijgen, zeker niet met zo'n lichte motor in combinatie met een DSG. Ik heb echt wel verschillende pogingen op allerhande manieren ondernomen doch zonder resultaat.

Dat van die Nederlandse dealer uitproberen dacht ik ook al aan. Vandaar dat ik hier mijn vraag postte in de hoop enkele namen van grotere dealers uit de nabije steden te ontvangen (Bergen op Zoom bv). Ik ga er vanuit dat een grote dealer meer testwagens ter beschikking heeft dan een kleine. En omdat het aan de naam van de dealer niet te bepalen valt of ie groot of klein is, wou ik hier dus polsen :jaja:.

Joske: Een andere wagen uit de VAG-groep zegt niet zo veel denk ik omdat ieder model wel z'n eigen specifieke rij-eigenschappen heeft. Zeker als de motor ook nog eens anders zou zijn, is het appelen met peren vergelijken.

Henk W.: dat is interessant wat je daar beweert. Ik neem aan dat jouw Yeti min of meer even zwaar is als een Octavia. Dus als blijkt dat voor ons de verhoudingen van de manuele versnellingsbak niet is wat wij ervan verwachten en we uiteindelijk nergens een testrit kunnen versieren, dan kunnen we jouw ervaringen in gedachte nemen voor een DSG.
Mochten er nog andere mensen ervaringen hebben in de Alpen (het mogen ook andere bergen zijn :D met hun 1.2 TSI DSG 105/110pk, dan hoor ik dat graag. :dankje:

Groetjes,

Danny

Michelv.

Forumguru
Joske: Een andere wagen uit de VAG-groep zegt niet zo veel denk ik omdat ieder model wel z'n eigen specifieke rij-eigenschappen heeft. Zeker als de motor ook nog eens anders zou zijn, is het appelen met peren vergelijken.

Alle VAG'jes lijken best op elkaar, bv de Ibiza, fabia en de polo zijn gebaseerd op dezelfde bodemplaat, dus het gehele onderstel van deze 3 is dus (bijna) gelijk. Zo ook met de golf,leon en de Octavia, en dus ook met de passat en de superb.

Dus je kan gewoon bij een ander Vag merk proefrijden om tot een redelijk vergelijk te kunnen komen.
Dus in een golf 1.2 TSI met dsg kan je een testrit maken om te kijken of die combinatie prettig is voor jouw, en als die bevalt, Snel een Octavia bestellen natuurlijk :D

Laatst bewerkt:

DannyG

Forumguru
Bestellen is sowieso voor binnen kort (salonvoorwaarden in België). Als maandag de manuele 1.2 TSI aan onze verwachtingen voldoet, gaan we gelijk een bestelling plaatsen. Het is enkel als de verhoudingen van de versnellingen te "loom" zijn dat we een DSG willen uitproberen.
Maar dan zal ik jouw commentaar in acht nemen en eventueel een Golf of Leon trachten te vinden, Michel. Maar dat zal dus maandag pas duidelijk worden :jaja:.

Groetjes,

:koffie:
Danny

widojo

Actief lid
Bestellen is sowieso voor binnen kort (salonvoorwaarden in België). Als maandag de manuele 1.2 TSI aan onze verwachtingen voldoet, gaan we gelijk een bestelling plaatsen. Het is enkel als de verhoudingen van de versnellingen te "loom" zijn dat we een DSG willen uitproberen.
Maar dan zal ik jouw commentaar in acht nemen en eventueel een Golf of Leon trachten te vinden, Michel. Maar dat zal dus maandag pas duidelijk worden :jaja:.

Groetjes,

:koffie:
Danny

Helemaal begrijpen doe ik dit nog niet. Volgens mij kies je een DSG of automaat om andere redenen. Is het in dit geval niet verstandiger een keuze te maken tussen 1.2 of 1.4?
Om wat meer info over het gedrag van een 1.2 DSG te geven, met volle auto heuvel op, op de E25 net voorbij bij Luik op cruise control gaat prima. DSG schakelt netjes terug om de ingegeven snelheid van 110 vast te houden.
Verwacht alleen niet dat je veel reserve overhoudt, ik heb deze helling ook met auto's gereden zonder terug te moeten schakelen maar een 1.2DSG doet het over het algemeen heel netjes.

Supernaturol

Actief lid
naast de octavia rij ik een Vw transporter met dsg 140pk diesel. Als ik een zware aanhanger heb of ik moet klimmen (Valkenburg of wintersport in Frankrijk)
Zet ik Hem op "s" stand want ik wordt gek van dat Heen en weer geschakel van de dsg bak.

DannyG

Forumguru
@widojo: Ik denk vooral aan de DSG omdat de verhoudingen van de manuele versnellingsbak mogelijks te slecht liggen zodat de auto zich "luier" gaat gedragen. Een DSG kan dit opvangen (heb ik al dikwijlder gelezen).
Langs de andere kant is het wel zoals je zegt dat vooral het koppel van een 1.4 TSI toch flink hoger ligt wat vooral de trekkracht ten goede komt.

Als vandaag de testrit met de 1.2 TSI manueel tegen zou vallen en er een 1.4 TSI ter beschikking zou zijn (we hebben wel niet gereserveerd), dan ga ik die ook proberen. En dan moeten we misschien eerder een 1.4 TSI afwegen tov een DSG.
Dan moeten we onze toch wel moeizame zoektocht naar de DSG niet verder zetten en kunnen we ons op de 1.4 concentreren; iets wat we hopelijk wat makkelijker bij een dealer of verdeelcenter vinden.

Maar nogmaals zoals al een aantal malen gezegd: we zullen eerst de testrit van vandaag met de 1.2 TSI manueel afwachten. Misschien rijdt die zodanig volgens onze verwachting dat we helemaal niet verder moeten zoeken :).

Bedankt voor de reakties :thumbsup:, ook aan Supernaturol.

Groetjes,

Danny

Degids

Lid
Altijd voor DSG gaan. Zelf schakelen is toch niet meer van deze tijd..
DSG is zuiniger, accelereert sneller, ook werkt je cruise control handiger met hernemen van je laatste snelheid, en ik vergeet nog wel een paar voordelen.

Skoda-MAN

Forumguru
Nadelen van DSG:
Hoge aanschafprijs
Hogere onderhoud / reparatiekosten
Eerst naar de DSG dokter gaan voordat zo'n ding goed gaat schakelen
Bij de nieuwe auto's werkt start / stop systeem vervelend
Bij storing meestal stilstand terwijl een handbak het meestal nog wel in een of andere versnelling gereden kan worden
Lager brandstofverbruik van DSG nihil

spikehome

Forumguru
Nadelen van DSG:
Hoge aanschafprijs
Hogere onderhoud / reparatiekosten
Eerst naar de DSG dokter gaan voordat zo'n ding goed gaat schakelen
Bij de nieuwe auto's werkt start / stop systeem vervelend
Bij storing meestal stilstand terwijl een handbak het meestal nog wel in een of andere versnelling gereden kan worden
Lager brandstofverbruik van DSG nihil
Helemaal mee eens.
Ik heb dan weliswaar een golf met dsg (ook 1.2) maar dit was de eerste en laatste automaat voor mij.
Brandstof verbruik is bij mij zelfs hoger dan de oude Golf 6 met handbak.
Ook zwaarder dus meer wegenbelasting (ja het is een privé auto en ik moet alles zelf betalen).
Tevens duurder in aanschaf en dus duurder in verzekering.

Skoda-MAN

Forumguru
Ik heb bewust voor de 1.4 TSI gekozen, dat is zo'n fijne motor betreft koppel en vermogens verloop. Hiermee kan je ontzettend schakellui rijden. Ik sla vaak versnellingen over bijvoorbeeld van 2 naar 4 en dan naar 6 of van 3 naar 5 en dan 6. Allerlei combinaties mogelijk afhankelijk van de situatie, afremmen op de motor is bij de huidige auto's matig maar met hogere toerental nog enigzins mogelijk.
Ik zelf heb geen hekel aan schakelen en ben de enige bestuurder voor anderen gelden mogelijk andere criteria.

Canon-Eye

Forumguru
afremmen op de motor is bij de huidige auto's matig
Daar heb ik met mijn Greenline soms last van (bv. bij de lange afdaling in zo'n lange Noorse tunnel is-ie simpelweg niet te houden en loopt hij zelfs door de 3e versnelling heen), maar vaker heb ik er juist gemak van, nl. bij nadering van rotondes e.d. op 80km-wegen kun je telkens zo'n 400 of 500 meter met 0-verbruik uitrollen zonder dat achteropkomend verkeer daar significante hinder van heeft. Zo lang duurt het nl. om in 5 van 80 naar 50 af te zakken - moet je alleen op het laatst nog even bijremmen.
Ook hier hep elluk nadeel se voordeel... :jaja:

Bovenaan Onderaan