Dat is precies wat ik bedoel. Wij rijden gemiddeld 1:13 met onze bolide; inclusief veel korte stukjes. Dat is vrijwel gelijk aan fabrieksopgave. En dan worden de 200 pk's onder de kap regelmatig aangesproken. Tel daarbij op dat hij een heel stuk meer weegt (ledig gewicht net geen 1450kg). Vooral gewicht is eigenlijk funest voor een auto. Waardoor het label ook slechter is. Maar in de praktijk scheelt het dus minimaal tov een veel lichtere en op papier (labeltje) zuinigere auto.
Zoals je zelf al aan geeft kom je met een wat stevigere rijstijl niet in de buurt van de fabrieksopgave van je auto. En dat doen wij wel. Met een gematigde rijstijl is ruim boven opgave zelfs mogelijk. Maar dat berg vermogen en koppel is o zo lekker met even invoegen, etc..
Skoda moet voor mij inderdaad wel met een beter voorstel komen qua garantievoorwaarden om mij opnieuw in een Skoda (VAG) bolide te gaan rijden. Dat staat echter los van het verhaal waarom ik niet (meer) een te roze/groene bril op het richting Skoda. Dat ligt niet aan het merk, maar wel aan de houding van PON. En van een lokale dealer die zich in eerste instantie achter PON wil verschuilen; zelfs met verlengde garantie. Dat deden dealers van onze vorige merken die wij hadden heel wat prettiger (Honda/Suzuki).
Gelukkig is het vanaf 2016 enorm makkelijk om in het buitenland een auto te bestellen en de BPM (vanaf 2016 puur op CO2 uitstoot gebaseerd) erbij te betalen. Scheelt een slok op een borrel.
Om even een idee te geven, omdat het hier om stemmen over een S3 zou gaan..
S3 Combi Style met 150PK 1.4 ACT kost in DE: €25.570,-
http://www.automobile-kraemer.de/eu-neuwagen-skoda-superb-combi-style-X152368.php
Dezelfde auto in NL: €34.700,-
http://www.autoweek.nl/auto/84165/skoda-superb-combi-14-tsi-greentech-act-style
Verschil is 2% BTW over netto prijs: 25.414 x 0,02 = 508
BPM = CO2 uitstoot = 3607
Verschil in rijklaar maak kosten in NL en DE heft de vervoerskosten al op is gebleken in de praktijk waar een simpele optelsom hierop uit komt:
34.700 - (25.570 + 508 + 3607) = €5.015,- goedkoper!
Dus met 2 daagjes werk bespaar je dan 'even' €5000,- Wil de regering in NL vanwege de belachelijk regeltjes soms dat wij de NL dealers geen nieuwe auto meer gunnen? Garantie is Europees vastgelegd..