Willen we dit nu werkelijk ??

EdZ

Donateur
Het label zegt iets over de CO2 uitstoot, niet over het verbruik. Mijn 1.4 was (iets) zuiniger dan mijn huidige 1.2TSI maar had een "lager" label. E tegen C geloof ik.

Sowieso is dat hele label bullshit. Een Porsche Cayenne kon beter scoren dan mijn Focus 2.0 omdat het geen absoluut maar een relatief label is.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk desalniettemin dat er wel degelijk sprake zal zijn van een behoorlijke correlatie tussen uitstoot en verbruik. Uiteraard niet perfect, vandaar bv dat 1.4/1.2 verschil.
Dat het een relatief label is, is iets wat je er uiteraard bij in beschouwing moet nemen. Maar daarmee is het natuurlijk nog geen bullshit.

Noord26

Forumguru
Probleem is dat een label inderdaad erg weinig zegt. Zo komt een Mazda regelmatig uit testen naar voren als meest zuinige, terwijl die juist op papier de slechtste labels hebben qua verbruik.

En ik durf inderdaad er geld op te leggen dat iemand met een spaarzame rechtervoet in een Tucson met G-label zuiniger kan rijden als iemand met een A-label Fabia 1.2 TSI 90pk die hem altijd op de staart trapt.

Labeltjes zijn een prima idee om de consument bewust te maken van zaken, maar dan moeten ze wel correcte geïmplementeerd worden met dito uitleg. En dat is niet gebeurd.

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Het label zegt iets over de CO2 uitstoot, niet over het verbruik.
Maar de CO2-uitstoot is nu eenmaal rechtstreeks gerelateerd aan het verbruik: het verstoken van brandstof (= een mengsel van hoofdzakelijk allerlei koolwaterstoffen) is niets anders dan omzetten daarvan in hoofdzakelijk CO2 en H2O.

Q.e.d.
(zoals we in mijn schooljaren nog onder de oplossing schreven ;) )

Blackokkie2

Forumguru
Ja, maar met de huidige labels kan het zo zijn dat auto A en auto B hetzelfde verbruiken en dezelfde uitstoot hebben en toch een verschillend label, omdat ook het formaat van de auto meegewogen wordt.

Michel

Forumguru
Label zegt gelukkig erg weinig. Daar kan mee gesjoemeld worden. En wat je bv bij Mazda ziet zijn niet beste labels, maar wel het laagste verbruik in de praktijk.

Klopt, maar het label bepaalt in dit land helaas wel hoeveel extra belasting je bovenop de kale prijs van een auto betaalt. In het geval van een Tucson is dat niet een erg gunstig tarief, dat doet bijvoorbeeld Skoda dan toch beter. Ik vind de Tucson op zich een aantrekkelijke auto, maar met een fatsoenlijke motorisering prijst Hyundai en de overheid dit model de markt uit.

Altos

Banned
Ook het design van de Tuscon vind ik veel te druk, ik houd meer van simpel en strak.
Ik denk dat als je meer dan 10.000 euro aan een nieuwe auto uitgeeft dat het design ook meespeeld, en dan komt voor mij de Mazda of Yeti een stuk hoger uit op de ranglijst.
En ik ben het niet met je eens @Noord26 mbt verbruik.
Mijn nieuwe 90 pk 1.2 tsi wordt goed doorgereden, 130 waar toegestaan, overal binnenweggetjes en helaas veel stoplichten maar verder als 1:14 kom ik niet naar beneden (gelukkig voor mij).
Maar ik heb de indruk dat PON jou mening over elke VAG auto iets te veel verkleurd heeft waardoor de Hyundai nu wat meer verdedigd word dan nodig.
Maar dat is uiteraard maar een indruk die op mij zo over komt, waar niets van waar hoeft te zijn.

Noord26

Forumguru
En ik ben het niet met je eens @Noord26 mbt verbruik.
Mijn nieuwe 90 pk 1.2 tsi wordt goed doorgereden, 130 waar toegestaan, overal binnenweggetjes en helaas veel stoplichten maar verder als 1:14 kom ik niet naar beneden (gelukkig voor mij).

Dat is precies wat ik bedoel. Wij rijden gemiddeld 1:13 met onze bolide; inclusief veel korte stukjes. Dat is vrijwel gelijk aan fabrieksopgave. En dan worden de 200 pk's onder de kap regelmatig aangesproken. Tel daarbij op dat hij een heel stuk meer weegt (ledig gewicht net geen 1450kg). Vooral gewicht is eigenlijk funest voor een auto. Waardoor het label ook slechter is. Maar in de praktijk scheelt het dus minimaal tov een veel lichtere en op papier (labeltje) zuinigere auto.

Zoals je zelf al aan geeft kom je met een wat stevigere rijstijl niet in de buurt van de fabrieksopgave van je auto. En dat doen wij wel. Met een gematigde rijstijl is ruim boven opgave zelfs mogelijk. Maar dat berg vermogen en koppel is o zo lekker met even invoegen, etc..

Skoda moet voor mij inderdaad wel met een beter voorstel komen qua garantievoorwaarden om mij opnieuw in een Skoda (VAG) bolide te gaan rijden. Dat staat echter los van het verhaal waarom ik niet (meer) een te roze/groene bril op het richting Skoda. Dat ligt niet aan het merk, maar wel aan de houding van PON. En van een lokale dealer die zich in eerste instantie achter PON wil verschuilen; zelfs met verlengde garantie. Dat deden dealers van onze vorige merken die wij hadden heel wat prettiger (Honda/Suzuki).

Gelukkig is het vanaf 2016 enorm makkelijk om in het buitenland een auto te bestellen en de BPM (vanaf 2016 puur op CO2 uitstoot gebaseerd) erbij te betalen. Scheelt een slok op een borrel.

Om even een idee te geven, omdat het hier om stemmen over een S3 zou gaan..

S3 Combi Style met 150PK 1.4 ACT kost in DE: €25.570,-
http://www.automobile-kraemer.de/eu-neuwagen-skoda-superb-combi-style-X152368.php

Dezelfde auto in NL: €34.700,-
http://www.autoweek.nl/auto/84165/skoda-superb-combi-14-tsi-greentech-act-style

Verschil is 2% BTW over netto prijs: 25.414 x 0,02 = 508
BPM = CO2 uitstoot = 3607

Verschil in rijklaar maak kosten in NL en DE heft de vervoerskosten al op is gebleken in de praktijk waar een simpele optelsom hierop uit komt:

34.700 - (25.570 + 508 + 3607) = €5.015,- goedkoper!

Dus met 2 daagjes werk bespaar je dan 'even' €5000,- Wil de regering in NL vanwege de belachelijk regeltjes soms dat wij de NL dealers geen nieuwe auto meer gunnen? Garantie is Europees vastgelegd..

Laatst bewerkt:

Altos

Banned
Dat laatste ben ik absoluut met je eens, bij aankoop van deze F3 ook te maken gehad met de "klantvriendelijkheid" van PON helaas.
Wel heeft mijn dealer zich goed opgesteld en verantwoordelijkheid op zich genomen waar gewenst.

Overigens kan ik nog vele malen zuiniger rijden maar heb dat nu de eerste 2500 km niet gedaan ivm met zsm warme motor met dit weer en veel haast en gedoe de laatste maanden...na februari zal het wat rustiger worden voor me en ligt het in de lijn der verwachtingen dat het verbruik gaat zakken naar gemiddeld ergens rond de 1:16/17 wat denk ik heel acceptabel is.

Mijn broertje rijdt gemiddeld met zijn Citigo 1:23 dus dat is best wel goed richting de officiële opgave's. Het kan wel...maar goed, ik denk dat we mekaar snappen.

Noord26

Forumguru
@Altos

We zullen elkaar vast een keer tegen komen in die opvallende kleur van je bolide! Zit meerdere malen op de N65 in de week. ;)

Om eerlijk te zeggen staat de F3 voor ons het hoogste op het lijstje als mogelijke opvolgers. In volledige trim dan wel (110pk/DSG).

Echter vragen ze in NL voor die 'kale' auto €21.740,-
En in DE €14.160,-

En dat is geen tikfoutje..

Euhm: ik teveel off-tpic..

Bevalt die kleur jou trouwens in de praktijk?

Altos

Banned
@Noord26 Dan is de kans idd zeer groot dat we mekaar kruisen.

Ik vind DSG een supergoede automaat maar hou niet zo van automaten dus vandaar mijn keuze.
Ook de 6 bak in onze O3 kan mij niet zoveel meer bekoren dan een normale 5 bak, en binnenkort ook 110 pk via VAGTechniek...maar niet voor een meerprijs van 1100 euro:D
Dat soort prijsverschillen zijn idd absurd! NL is wat dat betreft geen eerlijk autoland.

De kleur bevalt me echt SU-PER! Mooi diep van kleur en goed contrast met de zwarte accenten.
Nu is auto's poetsen/detailen een grote hobby van me dus de kans dat je deze kleur vies of saai tegenkomt is klein in mijn geval.

Rosinfield

† In Memoriam
Je kunt de fabrieksopgave idd halen of zelfs overstijgen, maar hoe beheerst je ook rijdt, dat kan alleen bij een bepaald rittenpatroon. Wanneer je zoals ik praktisch alleen 120/130 rijdt, zal dat nooit lukken.
Ik rij regelmatig van Amsterdam naar Heerhugowaard en v.v. Binnendoor over 80 km weg en kom dan in de buurt van de 1 op 20. Maar zodra je grotendeels 120/130 gaat rijden, kun je die fabreksopgave schudden

Noord26

Forumguru
... Maar zodra je grotendeels 120/130 gaat rijden, kun je die fabreksopgave schudden

Dat is juist het punt wat ik wil aangeven met slechtere labels/grotere motorisering.

Wij halen met 120/130 op de snelweg juist wel met gemak de fabrieksopgave. Alleen als we dan onderaan de streep kijken, tijdens een tankbeurt, icm ook de korte ritjes en stadsverkeer halen we de fabrieksopgave net niet. Met alleen snelweg zitten we regelmatig 1:14/15. Fabrieksopgave halen met onze vorige 1.2Tdi (zeer zuinig, A-label) was volledig onmogelijk. Hoe zuinig je ook aan deed. En de rijstijl was identiek.

RogerS

Forumguru
Dat is precies wat ik bedoel. Wij rijden gemiddeld 1:13 met onze bolide; inclusief veel korte stukjes. Dat is vrijwel gelijk aan fabrieksopgave. En dan worden de 200 pk's onder de kap regelmatig aangesproken. Tel daarbij op dat hij een heel stuk meer weegt (ledig gewicht net geen 1450kg). Vooral gewicht is eigenlijk funest voor een auto. Waardoor het label ook slechter is. Maar in de praktijk scheelt het dus minimaal tov een veel lichtere en op papier (labeltje) zuinigere auto.

Zoals je zelf al aan geeft kom je met een wat stevigere rijstijl niet in de buurt van de fabrieksopgave van je auto. En dat doen wij wel. Met een gematigde rijstijl is ruim boven opgave zelfs mogelijk. Maar dat berg vermogen en koppel is o zo lekker met even invoegen, etc..

Skoda moet voor mij inderdaad wel met een beter voorstel komen qua garantievoorwaarden om mij opnieuw in een Skoda (VAG) bolide te gaan rijden. Dat staat echter los van het verhaal waarom ik niet (meer) een te roze/groene bril op het richting Skoda. Dat ligt niet aan het merk, maar wel aan de houding van PON. En van een lokale dealer die zich in eerste instantie achter PON wil verschuilen; zelfs met verlengde garantie. Dat deden dealers van onze vorige merken die wij hadden heel wat prettiger (Honda/Suzuki).

Gelukkig is het vanaf 2016 enorm makkelijk om in het buitenland een auto te bestellen en de BPM (vanaf 2016 puur op CO2 uitstoot gebaseerd) erbij te betalen. Scheelt een slok op een borrel.

Om even een idee te geven, omdat het hier om stemmen over een S3 zou gaan..

S3 Combi Style met 150PK 1.4 ACT kost in DE: €25.570,-
http://www.automobile-kraemer.de/eu-neuwagen-skoda-superb-combi-style-X152368.php

Dezelfde auto in NL: €34.700,-
http://www.autoweek.nl/auto/84165/skoda-superb-combi-14-tsi-greentech-act-style

Verschil is 2% BTW over netto prijs: 25.414 x 0,02 = 508
BPM = CO2 uitstoot = 3607

Verschil in rijklaar maak kosten in NL en DE heft de vervoerskosten al op is gebleken in de praktijk waar een simpele optelsom hierop uit komt:

34.700 - (25.570 + 508 + 3607) = €5.015,- goedkoper!

Dus met 2 daagjes werk bespaar je dan 'even' €5000,- Wil de regering in NL vanwege de belachelijk regeltjes soms dat wij de NL dealers geen nieuwe auto meer gunnen? Garantie is Europees vastgelegd..
Om over de grens (Skoda dealer in Duitsland ligt op 20 km van huis) te gaan shoppen is ook een van mijn overwegingen in de toekomst. Ik heb even snel geteld aan een Skoda Octavia RS Combi met DSG, Columbus en metallic lak en dan scheelt dat toch €1500,-... Easy money.

@Noord26 : Heb je een site waar je exact de nieuwe CO2 belasting kunt berekenen?

Noord26

Forumguru
Om over de grens (Skoda dealer in Duitsland ligt op 20 km van huis) te gaan shoppen is ook een van mijn overwegingen in de toekomst. Ik heb even snel geteld aan een Skoda Octavia RS Combi met DSG, Columbus en metallic lak en dan scheelt dat toch €1500,-... Easy money.

@Noord26 : Heb je een site waar je exact de nieuwe CO2 belasting kunt berekenen?

Ik heb even gekeken op de site van autoweek voor de BPM. Voor een RS in die trim scheelt het heel wat meer als €1500,-?

Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Hoe het met mijn wat meer gestroomlijnde Fabia zit weet ik niet, maar met de Yeti 95% van de tijd 120/130 redde ik het zeker niet. En al helemaal niet bij wind tegen ;)

Bovenaan Onderaan