Zoete lucht / stank uit ventilatie roosters bij kachel aan

Mijn vorige auto, een Toledo uit 2003 met Climat control, had ook een lekke kachelradiateur. Bij een warme kachel rook ik steeds de zoete geur maar kon van beurt tot beurt (15000 km) zonder bijvullen rijden. De dealer heeft wel een soort pasta in het koelmiddel opgelost wat het enigszins stopte maar helemaal weg is het nooit geweest. Waren geen pillen, was veilig voor het systeem! Vraag eerst daar naar want de kachel radiateur vervangen is a hel of a job
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb toch maar een afspraak bij HBT techniek gemaakt voor deze reparatie. Ik zie het niet zitten om zelf te doen. Allereerst vanwege de tijd (zelf ben je er wel een hele dag mee zoet vermoed ik) maar de airco zal ook leeg moeten (en daarna weer gevuld) dus daar begin ik zelf niet aan.
Reparatie duurt helaas nog wel even (dat heb je nu eenmaal met succesvolle eenmanszaken :) ) maar die periode zing ik nog wel even uit. We gebruiken de auto niet zo heel vaak en tenslotte hebben we de Fabia ook nog voor de deur staan :pardon:

Wat betreft de stop-leak producten; ik kies er liever voor om het probleem bij de oorzaak aan te pakken. De kans dat het lek ermee dicht gaat is op zich aanwezig (maar niet gegarandeerd als ik de ervaringen zo lees) en voor bij-effecten als een verstopte radiateur ben ik ook niet per-se zo bang met de producten van tegenwoordig (over de 'pil' lees je nog wel eens dergelijke zaken) Maar ik vermoed vooral dat het probleem met de stank er niet volledig mee zal verdwijnen, als het lek in de kachel radiateur zit. Stel het lek zou daar dicht gaan, dan zal de radiateur nog wel een tijdje stinken en vervuild raken ook (plakkerig dus zal ook wel allerlei vuil zich ophopen)

Als er ergens anders een lek zou zitten, en ik had geen last van de stank, maar het niveau van de koelvloeistof zou alleen langzaam blijven zakken zou ik dat misschien eens geprobeerd hebben.
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
Je hebt gelijk, 100% in orde is het mooiste maar ik denk dat het een vrij kostbare reparatie is betreft arbeid.
 

turboturbo

Forumguru
Ik vrees het ook @Skoda-MAN , maar het is dan maar niet anders.

Op zich houd ik rekening met dergelijke tegenvallers met een auto van 12 jaar oud en bijna 2 ton. Ik vind het vervelend dat het me niet is opgevallen tijdens de proefrit (misschien zat dat parfum ding er wel om dit probleem te maskeren...)

@Cordoba heeft me al geleerd dat 2e hands auto's vaak / altijd wel een paar achterstallige onderhoudszaken hebben, die de eigenaar bewust heeft laten zitten omdat die meestal wel weet dat de auto tzt 'de deur uit gaat'.... Dus die komen dan voor rekening van de volgende eigenaar.

Verder wil ik de auto nog lang houden (liefst oprijden; dus misschien nog wel 10 jaar en 1,5 ton :tegek:) dus op zich is het de investering het wel waard denk ik.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
@Joske geschatte kosten zijn ruim 500 euro inclusief btw. Mijns inziens geen gekke prijs als je bedenkt hoeveel uur werk het is.
Ben nog wel even aan het overleggen met Tom of ik ga voor een imitatie onderdeel van bijvoorbeeld HELLA. Scheelt namelijk aanzienlijk in de totaalprijs...
 
Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
Waarom probeer je dat Wynn's spul dat Skoda-Man bedoelt niet eerst? Immers als het daarna dicht is en je niets meer ruikt weet je zeker dat het 'n hele kleine kachellekkage of slangaansluiting daar, is geweest en kun je nog altijd overwegen om je kachelradiator te laten repareren of vervangen. Voor € 10,- weet je het. Zo komt Jan Splinter door de Winter!
Succes.
Joop.
 

turboturbo

Forumguru
Zo is het maar net, Joop. Wordt zeker gewaardeerd :). Ik heb m'n zinnen gezet op de oorzaak aan te pakken en het lijkt mij dan ook maar het beste om niet ook met anti-lek in de gang te gaan. Het complete reservoir is net 2 weken geleden ververst dus dat kan op zich her gebruikt worden na de reparatie. Als er van dat spul in heeft gezeten moet dat weer opnieuw ververst (en misschien ook weer gespoeld)
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Ik heb de reden waarom géén dichtingsmiddel gebruiken gelezen en begrepen, maar ook een opmerking hierbij: als je het middel volgens de regels toepast (en niet na 5 minuten draaien de auto op de parkeerplaats zet, en er bijvoorbeeld pas een dag later mee op pad gaat), zijn de kansen dat het niet werkt erg klein, zeker bij zo'n klein lek. Aan het eind van de periode dat de motor moet blijven draaien met het middel (zorgt er voor dat het middel verdeelt wordt in het systeem, en het gat direct gedicht wordt) is het gaatje dicht, en blijft dicht bij normale omstandigheden. Als je 2 weken moet wachten op reparatie, dan is die geur veel eerder weg dan je voor reparatie terecht kan. Ik heb het al eens eerder aangegeven: zelf ervaring met een scheurtje in de koppakking bij een dieselmotor (hogere compressie, dus koppakking wordt er eerder uitgeblazen), na de 'pil' nog zo'n 100.000 km en 4 jaar met de auto gereden zonder problemen en toen rijdend ingeruild.

En waarom moet de airco leeg? Het aircosysteem staat toch los van de verwarming? Ook al zal er wel lucht vanuit de airco langs de verwarming gestuurd worden om op te (kunnen) warmen voor de lucht het interieur in gaat, volgens mij hoef je aan het aircosysteem niets te doen.

Edit: de lekdichtingsmiddelen die ik ken blijven er gewoon in zitten, of verwijder je eventueel bij een volgende beurt of bij wissel van de waterpomp.
 

Kogamyata

Senior Member
@Cordoba Hallo. Was dat Bar's Leak misschien, destijds met die koppakking? Ik heb dat ooit gezien bij 'n loader met lekke koppakking in vrachtwagengarage. Hij, de monteur, gooide er 'n flinke mop in en stuurde 'm op karwei, dag volop werken, morgen terug! Later bleek de koppakking dicht. Ik bedoel maar.
 

Spierings

Forumguru
Airco moet leeg omdat het kachel huis los moet voor het vervangen van de kachel radiateur...

Ben zelf niet zo'n fan van al die middeltjes, het zal de lekkage wel stoppen maar je hebt extra kans op verstopping of ophoping door de toevoeging. Er is maar een goede oplossing en dat is het onderdeel vervangen.
 

turboturbo

Forumguru
+1 @Spierings
Heb me er beetje in verdiept maar bijna overal lees ik dat, naast risico op evt verstopping, het ten allen tijde wordt voorgeschreven als tijdelijke oplossing. En dat na daadwerkelijke reparatie van het lek, het koelsysteem volledig geflushed moet worden en opnieuw afgevuld met nieuwe koelvloeistof.

Dat er ervaringen zijn met zoveel km's / jaren doorrijden met deze oplossing doet daar niet zoveel aan af.
 

turboturbo

Forumguru
Eind goed al goed.

Tom van HBT Techniek heeft het voor me opgelost. Na een paar weken in de kou gereden te hebben (de kachel kon niet aan en de airco moest ook telkens aan, anders besloegen de ramen) was het een heerlijke gewaarwording om weer een kacheltje te kunnen stoken. En de stank is zo goed als weg! :)

Hier nog wat plaatjes van de boosdoener: hij was zo lek als een zeef. Was geen misverstand over!
IMG_2331.JPG IMG_2332.JPG

Wat heel fijn was, was dat Tom ervoor open stond om te kijken naar een voordelige oplossing voor dit probleem. Gezien de leeftijd en km stand van de auto en dat het geen draaiend onderdeel is van bijv. de motor, vond ik een OEM onderdeel niet per-se nodig. Een OEM radiateur zou nl. over de 200 euro gaan kosten.

Terwijl die van AVA (fabrikant van allerlei soorten radiateuren), BEHR/HELLA of VALEO onder de 50 euro bleven. Tom was ook verbaasd over het prijsverschil; hij komt nl. ook vaak genoeg voorbeelden tegen dat een OEM onderdeel net zo duur of zelfs iets goedkoper is dan aftermarket.

Uiteindelijk gekozen voor een radiateur van AVA. Tom vertelde dat hij hem met een dremel de plastic pasvorm iets bij moest veilen om de pasvorm goed te krijgen. Dit gebeurt vaak, dat een aftermarket onderdeel soms net 1 mm afwijking heeft qua pasvorm. In dit geval was dat verder niet een groot probleem.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan