Zoete lucht / stank uit ventilatie roosters bij kachel aan

turboturbo

Forumguru
Uit de ventilatie roosters van mijn Octavia met climatronic komt een zoetige, vieze stank als ik de kachel aan zet. Als ik 'm op LOW en ECON zet, ruik je niks (dus kachel uit, airco uit)

Aanvankelijk dacht ik dat dit komt doordat de vorige eigenaar zo'n parfumverstuivertje in de auto had. Ik merkte nl. al een enorme verbetering toen ik het interieur filter heb laten verwisselen voor een nieuwe. Maar het probleem blijft. Ik heb de auto al een paar dagen 'gelucht' en de geur zit ook niet zozeer in de bekleding. Je ruikt het duidelijk zodra je de aanjager aan zet en de kachel erbij aan (dus bij warme lucht)

De monteur met wie ik dit probleem besproken heb legde uit dat de kachel radiateur lek kan zijn. Dat merk je aan een zoetige lucht in het interieur (check) en naar ik lees op internet, een vette aanslag op de ramen (check) Deze week was het zo erg dat ik tijdens een rit lange in de regen voortdurend de voorruit (en ook de zijruiten) schoon moest vegen met een doek en trekker tijdens het rijden. Het was gewoonweg niet te doen. Airco aan of uit maakte ook geen bal uit, leek het.
n.b. ik heb tussentijds de voorruit aan de binnenkant al een keer goed schoongemaakt en ontvet met azijnwater, mocht dat misschien gewoon het probleem zijn, maar ook dan blijft de voorruit enorm beslaan.

Het gekke is: ik merk simpelweg geen afname van het koelvloeistof niveau (duidt dus niet op een lek) het niveau blijft op 'max' staan ook na een paar langere ritten met de kachel aan gehad te hebben (met de ramen geopend om de stank af te voeren)

Welke testen kan ik nu het beste doen om het probleem proberen uit te sluiten? Kachel radiateur laten vervangen is geen pretje (complete dashboard moet eruit!) dus dat wil ik alleen laten doen als ik zeker weet dat die lek is. En of daarmee de stank wel of niet opgelost zal zijn.

Kan iemand (misschien @Joske :) ) voor mij een explosietekening tevoorschijn toveren met hoe eea geconstrueerd zit (ik kan het in ETKA online zelf niet vinden)? Dus waar de kachel radiateur zit en de verdamper van de airco (misschien is die wel verdacht? Hoewel ik dat niet vermoed, want het probleem doet zich ook zonder ingeschakelde airco (econ) voor)

Alvast dank!
 

Joske

Forumguru
Ik bekijk het vanavond in Elsawin Peter.
Bouwjaar, motorcode kan ik allemaal wel terugvinden in handtekening? (Nu mobiel) :)
 

Spierings

Forumguru
Dacht ook meteen aan een lekke kachel radiateur, het lek hoeft niet groot te zijn om hem te ruiken.. Alleen vreemd dat je dan geen koelvloeistof verliest...

@Zwapp bij mij werkt het ook als ik mijn scherm/telefoon kantel.
 

Thokozanoah

Forumguru
In eerste instantie zou je inderdaad aarde kachelradiateur denken. Als het op de plek "zweet", zul je wel de stank hebben, maar is afname in koelvloeistofpeil minimaal. Je zou het systeem onder druk kunnen zetten om te kijken of er inderdaad in het koelsysteem een lek zit. Je zou het interieur filter even kunnen verwijderen en de kachel volop aanzetten en ruik dan eens goed op de plek waar het interieurfilter zit.........
 

Skoda-MAN

Forumguru
Het lek hoeft maar heel klein te zijn om die zoetige lucht te ruiken en uiteindelijk zal je het toch een keer aan het niveau van de koelvloeistof moeten zien.
Een enkel druppeltje kan geruime tijd die stank opleveren.
Het systeem onder druk zetten en zoeken kan soms helpen maar het kan ook dat de lekkage alleen optreedt als het systeem warm is.
Afhankelijk van de kleur van de koelvloeistof kan je misschien sporen van de lekkage zien omdat de kleurstoffen vaak een spoor achter laten.
Succes met zoeken.
 

Joske

Forumguru
Hetgeen ik gevonden heb, zie je in bijlage, dashboard zou er idd uit moeten. Aldus Elsawin :)
 

Bijlagen

  • verwarmingsapparaat uit en inbouwen.pdf
    116,3 KB · Weergaven: 34
  • warmtewisselaar uitbouwen.pdf
    59 KB · Weergaven: 21

turboturbo

Forumguru
Bedankt @Joske, ik ga het even bestuderen. Op de plaatjes zie ik een handmatige clima afgebeeld - maakt dat nog uit? (mijn Octavie heeft een automatische clima?)

Ik weet niet waar ik zelf precies gekeken heb; die gratis ETKA online versie is tergend traag en ik kan vantevoren niet goed bedenken welk 'menu' ik moet kiezen. Na een uurtje klikken krijg ik vervolgens de mededeling dat ik teveel bekeken heb..... :tongue: :)

EDIT: enig idee waar de verdamper van de airco dan ergens zit? Ik probeer nl. even uit te sluiten of die op enige manier gerelateerd is aan dit probleem?
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
S87-0089.png

Daar vind ik niet direct een afbeelding van, nummer 1 op de tekening is wel de verdamperbehuizing. En dan de kant van nummer 12 zit de verdamper zelf als ik het goed interpreteer :). 8 is warmtewisselaar. 9 is het luchtkanaal naar het dashboard toe.
 

Antera

Donateur
Je hebt een lek in je koelsysteem kan nagenoeg niet anders dat is namelijk de zoete geur. Vrees toch dat je verder moet inspecteren
 

Cordoba

Forumguru
Minimale lekkage kan ook lang verborgen blijven doordat er zich bijvoorbeeld een luchtbel opbouwt in de buurt van het lekje. Zoete geur wijst wel op koelvloeistof. Dan is er ook nog de mogelijkheid dat er geen lek is, maar dat er in het verleden een lek is geweest, en er ergens in het ventilatiekanaal nog een plasje koelvloestof staat, maar gezien meerdere lange ritten, zou ik verwachten dat de geuroverlast dan toch op zijn minst flink moet afnemen.
 

Race Bleu 18inch

Senior Member
Ik zou zeggen, koelsysteem op druk brengen en meten is weten.
Maar ik durf wel met zekerheid te zeggen dat er een lek is in jouw koelsysteem !!
916D1.jpg
 

turboturbo

Forumguru
De koelvloeistof is 5 oktober in z'n geheel ververst met het vervangen van de distributieriem met toebehoren incl. waterpomp @ertromp. Die geur was er overigens al voor die reparatie (al vanaf de dag dat ik de auto kocht blijkt nu achteraf - ik leefde tot dan toe in de veronderstelling dat het door de parfum verstuiver kwam die er in zat toen ik 'm kocht)

Tom gaf aan dat ik het koelvloeistof niveau even in de gaten moest houden omdat er na verloop van tijd nog wel eens een luchtbel uit het systeem verdwijnt. En dat als het na hooguit 1 keer bijvullen blijft zakken, ik aan de bel moet trekken. Dan zou dat zeker duiden op een lek in de kachel radiateur gezien alle symptomen.

Vanmorgen heb ik het (pas) voor het eerst gecontroleerd en hij staat nog precies zoals die was (op streepje max) Bovendien heb ik bewust een paar keer de kachel langere tijd en ook af en toe even voluit (max temp) gezet zodat de kachel radiateur goed door zou 'spoelen'.

Alles duidt erop dat de kachel radiateur lek is als ik de symptomen zo lees en wat hier ook wel bevestigd wordt. Maar het laat zich vooralsnog niet zien in afname van koelvloeistof..... :sterretjes:


Maar ik durf wel met zekerheid te zeggen dat er een lek is in jouw koelsysteem !!
De vraag is alleen: waar..... :pieker:

Denk dat onder druk zetten wat @Race Bleu 18inch zegt, misschien het beste is om eerst te doen. Hoe zorg je trouwens tijdens zo'n test dat de 'kleppen' (?) van de kachel radiateur dan wel open staan (zodat een evt lek in die kachel radiateur ook daadwerkelijk opgespoord kan worden)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Om te zorgen dat de kleppen open staan: óf motor uitzetten terwijl de kleppen nog open staan, of als je nog zekerder wilt zijn: auto op contact zetten met kachel op max. temp. Overigens handig om vóór je het systeem onder druk gaat zetten, zorgen dat je zo goed mogelijk zicht hebt op de kachel, of op een andere manier kunt constateren of het lekt.

Heb je ook gekeken of er koelvloeistofsporen onder de motorkap zijn te vinden? Stel dat bijvoorbeeld het overdrukventiel te vroeg opengaat, en er iets koelvloeistof wordt afgevoerd (mogelijk ook in isolatie van de motorkap), en dat je dat gaat ruiken als de boel warm wordt en het 'binnenwaait' in het interieur?
 

Ronnie

Forumguru
Kachelradiator draait altijd mee, de temp. wordt geregeld middels kleppen.
Als de motor warm wordt loopt de kvs druk ook op en zou er druppelsgewijs ietsje kunnen lekken.
De gelekte vloeistof verdampt op de radiator en de zoetigheid slaat neer op de ruiten,
dit veroorzaakt de heftige condensvorming op het koude glas.
Ik heb dit ooit eens gedaan en er een halve dag mee bezig geweest, dashboard hoeft er niet helemaal uit,
een cm. of 20 los van het schutboard is voldoende.
De gemakkelijkste (voorlopige) oplossing is: Pil d'r in!
Ben er geen voorstander van, maar het scheelt een hoop geld en werk!
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ik heb zeker de wijsheid niet in pacht, maar als ik een nieuwe gashaard ( jaja ze bestaan nog ) of een elektrische kachel nieuw heb en deze de eerste malen aanzet dan verbrand de olie die tijdens het proces van maken is achtergebleven.

Nu zou het natuurlijk ook zo maar kunnen zijn dat er is gemorst met vloeistof en dat deze nog niet volledig is verbrand.
Rij eens enkele dagen met voorkeur lange ritten met de verwarming op hoogste stand en ramen open.
En kijk dan eens of de geur minder word....
Je zal maar alles losgesleuteld hebben terwijl het op een simpele manier verholpen had kunnen worden.

Vooral omdat je zelf aangeeft dat je geen vloeistof verlies hebt...
 
Bovenaan Onderaan