Rapid DSG 1.2 of 1.4 versus Fabia Combi 1.2

Ik ben even benieuwd naar jullie mening:
Vandaag op pad geweest voor een Rapid. Proefrit gemaakt in een DSG 1.2. Prachtige wagen. Wat ons echter gelijk opviel was het gebrek aan vermogen in vergelijking met onze huidige Fabia 1.2 TSI DSG. Onze huidige auto rijdt veel pittiger. Herkent iemand dit?

Het alternatief is te kiezen voor de Rapid DSG 1.4, maar dat is gelijk 4000 euro duurder, een groot verschil. En een groot nadeel: er bleek geen Rapid 1.4 beschikbaar om een proefrit in te maken, ter vergelijk. Lastig kiezen zo :(

Joske

Forumguru
Wat ons echter gelijk opviel was het gebrek aan vermogen in vergelijking met onze huidige Fabia 1.2 TSI DSG.
mss was de Rapid nog heel jong qua kilometers? En totaal nog niet ingereden, wat met de huidige Fabia wsl wel het geval is.
En hebben beide motoren evenveel vermogen?

Onze huidige Scout is 105 PK, de Rapid was 90. Op zich een niet heel groot verschil. De Rapid had 3500 km op de teller, dus daar lag het niet aan. Onze Scout was van begin af aan gelijk pittig.
De Rapid leek in de vertraging te gaan. Gaspedaal Scout intrappen is zoef weg. We waren verbaasd door de Rapid, gaspedaal daar intrappen was een hoog toerental en langer de tijd nodig hebben om op snelheid te komen.
We gaan nog in een andere Rapid een proefrit maken, misschien lag het aan de auto maar ben ondertussen benieuwd naar jullie meningen.

peterrapid

Forumguru
Wij hebben een 1.2TSI 105pk wel met handbak maar ik vind dit een vrij pittig wagentje hoor. Mss is de dsg wat verkeerd ingeleerd geweest.

Noord26

Forumguru
€400,- meerprijs voor een DSG is wel een zeer goede deal.

Ik vraag mij af wat modeljaar 2016 allemaal voor de Rapid heeft gedaan. De eerste uitvoeringen hadden wat last van een nerveuze achterzijde en er waren tov de Fabia3 een aantal opties niet leverbaar. Maar Xenon is juist wel weer mogelijk op een Rapid en dat zou ik niet meer willen missen.

De 1.2 motoren (ongecht welk vermogen) zijn in basis dezelfde motoren en zouden gelijk aan moeten voelen. Voordeel bij de Rapid vind ik dan ook de optie om de 90pk te combineren met een DSG en niet persee te moeten kiezen voor de 105/110pk variant als je DSG wilt. Wellicht dan het geheel af laten stellen bij een degelijke tuner (motor en DSG). Dat maakt erg veel verschil.

90pk zit meestal vast een een 5-bak met lange versnellingen. Terwijl de 105pk een 6-bak heeft met dus kortere versnellingen waardoor acceleratie ook duidelijk beter is. Maar met DSG valt dat verschil eigenlijk meteen weg: beiden DSG-7 toch?

Daarom gaan we voor de zekerheid ook nog even elders een proefrit in een 1.2 maken, ter vergelijk. Het verschil was echt opmerkelijk en we zijn echt geen race monsters.

Noord26: Was het maar 400 euro, dan was ik allang om waarschijnlijk en de keuze een stuk makkelijker. Het is echter 4000 euro :(
Beide auto's zijn DSG-7. Afstellen bij een degelijke tuner was ook al in ons opgekomen. Maar dat is natuurlijk niet waar je in beginsel bij de aanschaf van een nieuwe auto aan denkt.
Je hebt gelijk dat de motoren in beginsel gelijk zouden moeten zijn, maar onze ervaring tijdens de proefrit was echt anders. En erg opvallend want voor de rest voldoet de auto naar onze wensen. Vandaar ook mijn opmerking dat we inmiddels ook elders een proefrit hebben aangevraagd om er zeker van te zijn dat onze keuze juist is. Overigens is een proefrit in een 1.2 nog wel te regelen, maar een proefrit in een 1.4 is niet mogelijk in een Rapid (tenminste, waar wij waren). Dus lastig vergelijken en een struikelblok als het om 4000 euro gaat vind ik.

Noord26

Forumguru
@Scoutje:

Ik bedoel dat een auto met handbak of met DSG een verschil van slechts €400,- is bij de Rapid. Dat is bij andere modellen een stuk groter. Daarom zou ik gezien de geringe meerprijs altijd voor de DSG gaan bij de Rapid.

Met welke uitvoering heb je precies gereden als ik vragen mag? En hoe was de ruimte binnenin ten opzichte van de Fabia?

Meest vreemde vind ik in jou geval nog wel dat de Rapid ook als Scout te verkrijgen is. Maar dat de importeur die top op heden nog niet voor NL op de prijslijst heeft gezet..

http://www.skoda-auto.de/models/rapid-spaceback-scoutline/overview_1/

Monteurtje

Forumguru
De 1.2 TSI die in de Rapid zit waar je mee gereden hebt, is totaal anders dan de 1.2 TSI in de Fabia Scout. Vanaf modeljaar 2016 zitten er de nieuwe generatie motoren in. Dus zelfde 1.2 TSI als Fabia III en Octavia III. Alleen kunnen de vermogens verschillen.

Oh sorry, had ik verkeerd gelezen. Wij kijken niet eens naar een handgeschakelde auto. Een DSG is een must, en buiten dat het een must is is het enorm relaxt rijden. Wil eigenlijk niet meer anders. We keken alleen naar het prijsverschil tussen een 1.2 en 1.4.

We hebben gereden met een 1.2 Rapid Elegance. Ik vond de binnenruimte iets ruimer in vergelijking met onze Fabia Combi Scout. Met name de twee zitplaatsen voorin hebben meer ruimte, erg prettig. De kofferbak is ook iets ruimer, meer vierkant en diep. Qua afmetingen zou ik het je zo niet even kunnen zeggen, ik heb het nu even over een eerste indruk. Ook de zitplaatsen achterin zitten wat ruimer, ietsje breder.

Dank Monteurtje, voor je input. Ik begrijp daaruit dat het daarom eigenlijk niet te vergelijken is?

andrehj

Forumguru
Maar Xenon is juist wel weer mogelijk op een Rapid en dat zou ik niet meer willen missen.
Let op: Het Xenon-systeem wat op de Rapid zit is een soort gecastreerd systeem wat veel minder licht geeft en daarom ook niet van een automatische hoogteregeling hoeft te worden voorzien. Er zitten ook andere lampjes in dan de standaard 35W H1S lampen. Even ter vergelijking:
  • Een H7 lampje zit zo rond de 1500 Lumen
  • Een D1S Xenonlamp zit rond de 3200 Lumen
  • En het Xenonsysteem van de Rapid rond de 2000 Lumen.
Mijn conclusie is dat het op basis van deze cijfers niet veel meerwaarde biedt.

@Scoutje : Als ik jou was kocht ik een Rapid met 1.2 TSI 90pk motor en DSG (want dat is best een goede deal), en liet ik deze door een goeie tuner naar 130 pk brengen. Dan heb je een snelle, zuinige en comfortabele Rapid voor niet al te veel geld.

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Laatst bewerkt:

peperskoda

Forumguru
Mijn ervaring, met mijn eigen Rapid DSG 1.2, is dat je het gaspedaal "anders" moet gebruiken. Wil ik snel dan moet ik het pedaal wat dieper intrappen dan ik bij mij vorige TSi gewend was. Dan gaat de Rapid behoorlijk vlot van z'n plek, ondanks de nog maar 2000 km op de klok. Als ik het pedaal gebruik zoals ik gewend was te doen dan zit er inderdaad niet heel veel gang in, bij 60 km/h staat de bak al in 7. Kwestie van omdenken en wennen.....

Rosinfield

† In Memoriam
Dat (bij 60 in 7) was ook al zo bij mijn yeti van 2010. Daarom is het ook aan te bevelen de schakelpunten wat te laten verleggen.
En ja, als je harder wil, moet je het gas intrappen. En bij een DSG ook best fors als je wilt terugschakelen en meer toeren maken.

Altos

Banned
Ook zal de Rapid wat zwaarder zijn dan de huidige Fabia denk ik?
Ik heb heel lang getwijfeld tussen een Rapid met 1.2tsi 90pk dsg-7 en een Fabia 3 1.2tsi 90pk hand-5 maar het is toch de laatste geworden onder andere door dat wat de TS zelf al aangeeft.
De forse meerprijs voor een 1.4tsi is dan niet meer in vergelijk vond ik.
Wel vond ik de 1.2tsi 90 pk handbak al te traag in de rapid, laat staan de (fractioneel) zwaardere dsg er nog bij.
Ook had ik de meer ruimte niet nodig dus was de keus duidelijk voor mij.

Wel hebben we laatst een Rapid 1.2tsi Edition 90pk hand-5 MY2016 mee gehad tijdens onderhoud welke erg goed beviel.
Het onderstel is duidelijk aangepakt tegenover de vorige uitvoeringen en is verder gewoon een goed auto vind ik.
Stil, ruim, comfortabel, compleet (in de juiste uitvoering) en rijd lekker!

Het Xenon verhaal (Rapid) vertelde mijn dealer toendertijd (half jaar geleden) ook al @Noord26 dus gaan er bij mij straks aftermarket (pilot) xenon's in omdat de F3 al wel de lenzen heeft. (klein klusje dus)

Noord26

Forumguru
Het Xenon verhaal (Rapid) vertelde mijn dealer toendertijd (half jaar geleden) ook al @Noord26 dus gaan er bij mij straks aftermarket (pilot) xenon's in omdat de F3 al wel de lenzen heeft. (klein klusje dus)

Lenzen is prima voor Xenon. Maar het kan niet tippen aan een normale Xenon set. Vanwege de automatische hoogte-regeling, mee sturen in bochten, automatische aanpassing van de hoogte aan snelheid en neerslag; plus natuurlijk het reinigs-systeem. ;) En dat zit er bij de Rapid dus niet op. Kun je net zo goed fatsoenlijke H7's nemen..

Joske

Forumguru
de gegeven link van @andrehj is ook van het model in 2013, misschien zit het er nu wel op, zoals @EL Rapido aangeeft?

EDIT: heb het net even opgezocht in de configurator (België) en daar kan je xenon aanvinken MAAR dan heb je geen sproeiers, die moet je ook nog eens APART aanvinken.. althans zo lijkt het toch! :)

Bovenaan Onderaan