Fabia II met Xenon

Chatslet

Forumguru
En de Xenon set zit er in. Bitje is "Spline M10" aldus de autospeciaalzaak hier om de hoek. Bitje samen met een mini ratel aangeschaft en toen was het goed te doen. Heb ook de koelvloeistof bol los moeten halen maar die zat maar met twee Torx schroefjes vast. Toen alles weer in elkaar zat ook meteen even de dagrijverlichting aangepakt, daar zitten nu CREE ledjes in, zeker een aanradar. Deze ledjes zijn zo krachtig dat de lampcontrole geen storing geeft, alleen als het dimlicht aan gaat en de dagrijverlichting uit dan flikkeren ze om de 5 seconden even. Ik heb dus met VCDS toch maar de lampcontrole voor de dagrijverlichting en het dimlicht uitgezet en het geflikker is nu ook verdwenen. Ik wil eigenlijk ook nog de stadslichtjes van witte ledjes voorzien maar mijn rug begon teprotesteren dus heb ik het er voor vandaag even bij laten zitten. Ik heb nu meteen een setje 5800K GP Thunder halogeenlampjes besteld voor het groot licht dus als die binnen zijn kunnen ze samen met de stadslichtjes en is het weer even klaar. Voor de mistlampen is nog een 3000k Xenon setje met super kleine balasten onderweg maar die zijn gelukkig makkelijk te plaatsen.
 

Chatslet

Forumguru
Ja die staat voor vanavond in de planning als het weer nog een beetje knap mag worden, wil sowieso nog even het lichtbeeld checken dus moet toch nog naar buiten om het koplamp-afstelapparaat uit de schuur op te graven. Ziet er nu in ieder geval echt super strak uit, vooral omdat de 5000k Xenon niet te blauw is maar gewoon precies wit en daarom exact de zelfde kleur is als de dagrijverlichting. Ik heb zojuist ook de interieurverlichting van CREE ledjes voorzien, komt een licht uit niet normaal. Het ontbreken van het interieurlampje boven de achterbak is in ieder geval geen probleem meer. Als ik de auto nu met de afstandsbediening van het slot haal is het net als of er een TL balk in de auto begint te branden :shocked: Vanmiddag in de parkeergarage in de supermarkt kreeg ik er zelfs een paar opmerkingen over omdat de parkeervakken naast mijn auto door de interieurverlichting verlicht werden.
 

Noord26

Forumguru
Je wilt straks nooit meer zonder rijden.. 5000K is idd een juist kleur. Dat merk je pas wanneer je straks een keer tijdens hevige regen of lichte mist aan het rijden bent.

Wat betreft dat interieur lampje: waar heb je die gehaald of aangepast? Want ik mis idd op de achterbank wat verlichting!
 

Chatslet

Forumguru
@Noord26: Dat is inderdaad een ding dat zeker is. Ik heb voorheen altijd 8000k Xenon gehad dus ben wel gewent om met xenon te rijden. Toch op jouw aanraden 5000k xenon gehaald en inderdaad, de lichtkleur is veel prettiger om mee te rijden en niet zo overheersend aanwezig. En het pas ook nog eens 100% bij witte ledjes. De interieurverlichting heb ik op ebay besteld. Het buislampje in het midden van het interieurlichtje is C10W. Let wel op, de ruimte is zeer beperkt, zelf heb ik deze er in: LED Soffitte Lampe C10W 42mm 12 x high power SMD Mega Hell Innenraum Beleuchtung | eBay
De twee leeslampjes links en rechts zijn W5W of T10 (is het zelfde). Op e-bay kun je gewoon zoeken naar "T10 led of W5W led". De CREE lampjes die ik gekocht heb, heb ik helaas niet meer kunnen vinden. Let er wel op dat de ruimte voor deze lampjes zeer beperkt is en je dus het beste zo plat mogelijke lampjes koopt die alleen naar voren schijnen en niet op zij, er zit namelijk geen reflector oid in de leslampjes dus alleen het licht dat naar loodrecht naar beneden schijnt wordt benut. De beste keus is SMD led of hele platte CREE ledjes, dus zonder lens etc... Een tip voor het inbouwen: als de originele halogeen lampjes ook maar heel even aan zijn geweest, laat ze dan afkoelen, anders zijn ze loei heet! Ik spreek helaas uit ervaring.

@piair1982: Zojuist even wat foto's gemaakt:

De koplampen met xenon:

Xenon1.jpg Xenon2.jpg

De CREE lampjes in de dagrij verlichting:
DRL1.jpg DRL2.jpg

Het lichtbeeld:
Lichtbeeld.jpg


Het lijkt op de foto als of er wat strooilicht is maar dit komt door een combinatie van een gele garagedeur en heel veel regen. In werkelijkheid loopt de lijn vrij strak. Ik heb vanwege het weer nog niet met het afstelapparaat kunnen kijken. De draadjes langs de xenon lampen loopt langs de zijkant van de lampen en dus niet onder of boven langs, dus of dat invloed heeft?

Oh ja, en voor dat ik het vergeet, mensen die met VCDS coming home op de mistlampen instellen omdat ze xenon hebben, niet doen, is onzin. Coming home gaat standaard namelijk over groot licht (high beam).
 

RefleCs

Forumguru
Goed ik zit met de overweging om in m'n leasebak xenon te zetten. LM geeft er geen garantie op dus als er wat stuk gaat is het voor eigen kosten. Dus mijn vragen:

- Hoe makkelijk is alles eventueel terug te bouwen
- Met wat voor defecten moet ik rekening houden

Uiteindelijke vraag... doen of laten. (ik neig naar doen)
 

MacManiac78

Forumguru
Lekker zelf doen. Het is super simpel en de kans dat iets kapot gaat is bijzonder klein. Je hebt bij het terugbouwen slechts twee nieuwe stofhoezen nodig, want in de huidige moet je een gat maken voor de kabelboom.
 

RefleCs

Forumguru
Kan ook maar ik laat ook al een navi inbouwen dus kan mooi in 1 ruk door ;) En inbouw kost nauwelijks meer.
 

Noord26

Forumguru
Kies in dat geval wel voor een inbouwer die service hoog in het vaandel heeft staan. Mochten er problemen zijn, dat je dan wel geholpen wordt.
 

piair1982

Forumguru
Inbouw is makkelijk, zie mijn instructie elders in dit draadje.

Inderdaad is leverancier van belang maar het product zelf ook.

Succes!

(Tips nodig? PM graag)
 

Noord26

Forumguru
Een goede leverancier/inbouwer werkt alleen met goede producten. ;)

ps. Wat is je handtekening met de foto van je auto aso groot.. :tongue:
 

RefleCs

Forumguru
Inbouwer waar mijn werkgever mee werkt is veuko (www.veuko.nl). Het gaat om een Pilot Pro set 5000k. Omdat mijn werkgever specifiek met hen werkt zijn de prijzen scherper dan op de site aangegeven.
 

Chatslet

Forumguru
Ja inbouw is inderdaad makkelijk, in die zin dat de stekkers allemaal redelijk plug en play zijn. Bij de koplamp units komen en de lampjes er knap in krijgen is een totaal ander verhaal. De bestuurderskant is redelijk te doen maar reken op schrammen en sneeen in je handen. Je moet dat wel de bestaande lamphouder uit elkaar halen en de lamp in de metalen houder zien te krijgen. Dat kun je doen door de dikke plug aan de xenon lamp uit de rubberen ring te trekken. Hier zitten namelijk alleen 2 draadjes met pennetjes aan. De dunne connectoren inclusief rubberen ring passen dan met een beetje gerommel door de metalen lamphouder zodat je het geheel er in kunt draaien. Als alles zit plaats je de draaden van de dikke connector weer terug in de ring en plaats je de stofkap terug.
Bij de passagierskant werkt het het zelfde maar om daar bij te komen moet je het brandstoffilterhuis en de bol met koelmiddel los halen. De eerste gaat met veeltand bintje M10 (spline bit). Ik raad je aan deze met een kleine ratel en verlengstuk aan te schaffen. Je kunt namelijk niet overal even goed bij dus soms moet je met de ratel in kleine ruimtes werken en de andere keer bied het verlengstuk uitkomst. De koelbol is gewoon torx of kruis, dat weet ik niet precies meer.
Lamp adapters bij de xenon set kopen heeft geen zin, deze passen gewoon niet dus je bent op de bestaande lamphouders aangewezen. Je moet trouwens H7 lampen hebben. Zelf heb ik 5000k H7 in de koplampen, dat is gewoon wit licht.

Xenon in de mistlampen is wel weer heel makkelijk te doen. Daar gaat H8 in dus is gewoon plug and play. Deze heb ik er laatst in een kwartiertje in gezet. Mistlampen er uit, xenon lamp er in draaien en aansluiten maar. Ik heb er nu 3000k in, is echt geniaal lichtbeeld. Het geeft echt superveel contrast en je ziet alles veel beter, de contouren komen veel meer naar voren. Verder ziet het er best wel bijzonder uit. Ik twijfel nog om ook 3000k in mijn koplampen te zetten alleen zie ik tegen die klus op. Mocht je ook de mistlampen willen doen dan raad ik je aan ook de dagrij verlichting voor CREE leds te vervangen. Die zien er net zo uit als normale lampjes met zelfs een bolletje er op, alleen zit er een superfelle witte led op. Het maakt de auto wat stijlvoller en mensen gaan eerder voor je van de linker baan af :xyxthumbs: Kijk maar eens een paar pagina's terug. De witte Faab die je daar ziet is de mijne, vlak na de xenon inbouw.
 

Chatslet

Forumguru
Bij mij voor geen meter en naar wat ik van anderen in recente postings begreep bij hun ook niet. Ik vermoed dat in de nieuwere modellen de koplamp modules anders zijn. De adapters passen bijvoorbeeld wel in de grootlicht units, maar dus niet in de dimlicht units. Deze zijn echt totaal anders.
 

piair1982

Forumguru
@chatslet

Bij de TSI motoren is er wel meer ruimte gelukkig.

@Noord 26
Sorry... heb geen flauw idee hoe ik moet resizen en de kwaliteit gelijk houd.:)
 

Chatslet

Forumguru
Offtopic: Groote omlaag, DPI omhoog. Beetje knappe tool kan dat wel. Verders helpt de formaatkeuze en het compressieniveau ook. PNG geeft over het algemeen minder verlies dan JPG. Zet je de compressie omlaag en hou je een plaatje van ongeveer 1mb aan dan ziet het er nog steeds knap uit.
 
Bovenaan Onderaan