Verbruik Citigo...

Sinds kort een zeer tevreden gebruiker van een Skoda Citigo in de Prive-Lease van de firma Huiskes-Kokkeler in Hengelo. Geen verborgen extra kosten o.i.d. maar gewoon to the point met alles erop en eraan voor een zeer nette maandprijs. Kom uit een Opel Zafira en had mijn twijfels over zo,n pukkeltje maar wat rijdt hij mooi en de ruimte van binnen...onlangs zelf met z,n vijfen een reisje gemaakt van 150 kilometer en geen centje pijn! Wat mij tegenvalt is het verbruik....natuurlijk weet ik dat het verbruik geen 1 op 24 is zoals in de boekjes staat vermeld maar 1 op 20 moet toch kunnen? Ik heb tot op heden 2000 km gereden en hij is dan toch zo'n beetje ingereden? Ik kom niet lager uit dan een 1 op 16/17? Is dit normaal? En wat kan ik er eventueel aan doen om toch nog een lager verbruik te krijgen? Ben een rustige rijder en gebruik de CC veel en houdt me aan de normaal geldende snelheid, schakel iets later dan de indicator aangeeft. Rijdt zowel kleine stukjes als op de snelweg...? Alle tips welkom....!!!
 

oco1979

Forumguru
AC ? afzetten.
Lange afstanden doen.
even laten draaien bij het starten,3 min ong
echt ingereden op deze kmstand zou ik niet noemen
20.000KM zal al beter zijn
bandenspanning iets meer zetten
gewicht verminderen
iets verlagen
chippen

zoveel mogelijk wagen in beweging is
voorruit kijken als het in de verte rood is
meest verbruik is bij het aanzetten(vooral koude motor)
wagen binnen zetten(verwarmd)
eens de wagen in beweging is heb je minder kracht nodig

enz....

verwacht geen wonderen van al die tips
 

oetje

Actief lid
Hoi @bunnys

Ik heb ook sinds 1 maand een CitiGo met volle tevredenheid. Ik hou het verbruik bij via Spritmonitor.de
Ik vind dat een betrouwbaardere methode dan de boordcomputer want die is wel heel rooskleurig.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/699651.html
Ik kan de 5.2 (1 op 19) halen
de 5.49 (1 op 18) is geen enkel probleem
de 5,04 heb ik met heel bewust rijden ook gehaald (net geen 1:20)
( voor die ene liter / 100 ga ik dus niet meer extreem rijden :) )

ik rij 2 keer per week snelweg naar Brussel en 2 keer per week snelweg naar Venlo
Beide ook met stadsverkeer. (met airco)

ik heb gemerkt dat het meeste verschil zit in het vinden van de ideale snelheid / verbruik. Voor mij is dat 95 en 123 op de teller daarboven/onder loopt het verbruik op.

groet,
Frans
 
Laatst bewerkt:
AC ? afzetten.
Lange afstanden doen.
even laten draaien bij het starten,3 min ong
echt ingereden op deze kmstand zou ik niet noemen
20.000KM zal al beter zijn
bandenspanning iets meer zetten
gewicht verminderen
iets verlagen
chippen

zoveel mogelijk wagen in beweging is
voorruit kijken als het in de verte rood is
meest verbruik is bij het aanzetten(vooral koude motor)
wagen binnen zetten(verwarmd)
eens de wagen in beweging is heb je minder kracht nodig

enz....

verwacht geen wonderen van al die tips
AC ? afzetten.
Lange afstanden doen.
even laten draaien bij het starten,3 min ong
echt ingereden op deze kmstand zou ik niet noemen
20.000KM zal al beter zijn
bandenspanning iets meer zetten
gewicht verminderen
iets verlagen
chippen

zoveel mogelijk wagen in beweging is
voorruit kijken als het in de verte rood is
meest verbruik is bij het aanzetten(vooral koude motor)
wagen binnen zetten(verwarmd)
eens de wagen in beweging is heb je minder kracht nodig

enz....

verwacht geen wonderen van al die tips
 
Hoi @bunnys

Ik heb ook sinds 1 maand een CitiGo met volle tevredenheid. Ik hou het verbruik bij via Spritmonitor.de
Ik vind dat een betrouwbaardere methode dan de boordcomputer want die is wel heel rooskleurig.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/699651.html
Ik kan de 5.2 (1 op 19) halen
de 5.49 (1 op 18) is geen enkel probleem
de 5,04 heb ik met heel bewust rijden ook gehaald (net geen 1:20)
( voor die ene liter / 100 ga ik dus niet meer extreem rijden :) )

ik rij 2 keer per week snelweg naar Brussel en 2 keer per week snelweg naar Venlo
Beide ook met stadsverkeer. (met airco)

ik heb gemerkt dat het meeste verschil zit in het vinden van de ideale snelheid / verbruik. Voor mij is dat 95 en 123 op de teller daarboven/onder loopt het verbruik op.

groet,
Frans
 

AndreM

Forumguru
@bunnys,

Als je iets citeer kan je daaronder gelijk je tekst kwijt.
Nu gebruik je een nieuwe bericht wat het verhaal wel erg lang maakt.

Suc6 bij de volgende poging :thumbsup:
 

Arnout84

Senior Member
Mijn verbruik zit zo rond de 1 op 17 a 18.

Vooral in de winter en op de winterbandjes schiet het verbruik omhoog (niet zo heel gek)

Aangezien jij hem least is chippen (lees software van een 75 pk) en bijvoorbeeld een K&N filter plaatsen geen optie. Het is mij ooit eens gelukt 1 op 20 te halen maar toen had ik hem net.
 

Altos

Banned
Mijn gemiddeld verbruik is nog steeds 1:20 (volgens berekening, niet bc) bij normale rijstijl (50/80/120) incl. Airco aan. Zal ook vooral met de wegen welke je rijd en anticiperen te maken hebben.
Nu na 18000 kilometer loopt de auto wel wat losser dan na 8000 zeg maar...
 

oetje

Actief lid
@Arnout84 Wordt hij zuiniger door te chippen?? Dan zou ik wel eens kunnen kijken voor zo'n externe chipbox. Die kun je ook voor je lease auto gebruiken immers haal je hem er zo uit.
 

Arnout84

Senior Member
@Arnout84 Wordt hij zuiniger door te chippen?? Dan zou ik wel eens kunnen kijken voor zo'n externe chipbox. Die kun je ook voor je lease auto gebruiken immers haal je hem er zo uit.

Daar zou ik echt nooit aan beginnen. Allemaal nep, zoveel kun je nou eenmaal niet halen uit een atmosferische motor. Ik ga de mijne binnenkort brengen naar VAG techniek voor de 75pk upgrade
 

oco1979

Forumguru
Daar zou ik echt nooit aan beginnen. Allemaal nep, zoveel kun je nou eenmaal niet halen uit een atmosferische motor. Ik ga de mijne binnenkort brengen naar VAG techniek voor de 75pk upgrade

vooral als je de 60pk versie hebt komt er voor je geld wat extra bij.
 

oco1979

Forumguru
I
die 15 paarden komen wel pas de stal uit als je meer dan 5000rpm gaat draaien.. :lezen:

ter info natuurlijk ;)
inderdaad,mogelijks nog extra fijnafstellen,maar dat zal dan meer kosten,als je dan 10pk meer hebt over het HELE toerengebied en niet enkel top kan dat wel iets geven.
of compressor/turbokit :yeah:
 

CDK

Forumguru
Die fabrieksupdate naar 75pk zou ik nooit laten doen hoor, zeker niet als je probeert ook nog zuinig te rijden. @Joske brengt een heel goed punt in, dat extra vermogen haal je alleen maar hoog in de toeren, wanneer draai je +5000rpm met zo'n auto? Ik denk vrijwel nooit, dus eigenlijk zonde van je geld....
 
Bovenaan Onderaan