Advies ABT op 1.8 Octavia

Goedendag,

Ik het de mogelijkheid een Scode Octavia uit 2011 met 1.8 motor te kopen die door ABT getuned is vanaf de fabriek. De auto heeft al meer dan 100.000 gelopen. Welke tuning precies gedaan is, is onbekend. Wel weet ik dat het destijds vanaf de fabriek gedaan is voor ruim € 1200 ex. btw. Ook met nabellen was het niet te achterhalen wat voor tuning gedaan is.

Welke tuning is nu het meest logisch dat toegepast is?
(Volgens mij de tuning van 160 naar 210 pk)

En wat voor invloed heeft deze auto op de auto?
Wat voor mogelijke nadelen kleven er aan?

Reacties en advies zijn meer dan welkom!

Groet!
Klaas

Gunner

Forumguru
Kans is groot dat het gewoon ABT is, destijds deed VAG nog wel af-fabriek ABT-tuning. Maar als je de motorkap opentrekt zie je daar geen ECU met ABT-logo? En ook geen certificaat in je onderhoudsboekje?

Dank voor de snelle reactie.
Wat betekent "gewoon ABT"?

Ik ga morgen weer kijken.
Zal dan zoeken naar een ECU en certificaat.

Maar wat is de impact van zo'n fabriek af tuning?
Zowel positief als negatief?

Gunner

Forumguru
Af-fabriek deed rond die tijd VAG niets anders dan ABT.

Mijn broer heeft vorig jaar een Golf gekocht uit 2011 en die bleek achteraf ook nog ABT getuned te zijn (van 105 naar 140PK) en hij is er happy mee :itwasntme:

Dat begrijp ik. Bij andere tuning bleef de fabrieksgarantie ook niet overeind las ik ergens.

Maar kan je mijn andere vragen ook beantwoorden?

CDK

Forumguru
ABT is niet het beste wat je kan krijgen. Ze propten er af fabriek een standaard chip in zonder afstelling op maat. Ik heb er op een 2.5 TDI 5 cilinder slechte ervaringen mee. Hoog (olie)verbruik, kapotte turbo, lekkende koppakking..... :cry:

Schippersss

Forumguru
Vaak trekt die abt tuning op niks. Tijdje terug heeft jd paar Seat leon's cupra's en golfs R gedaan met fabriek af abt tuning. Die hadden bekant minder pk dan de fabriek standaard opgeeft. Ze maken daar ook qau curve een potje ervan. Bij jd intern heten ze ook dr bibber. De samenwerking tussen pon en abt is niet voor niks stop gezet. Hadden veel klachten en problemen.

Dank voor je reactie. Is het dan voor diesels en benzine auto's hetzelfde qua tuning? Voor € 1200 mag je toch verwachten dat ze dan ook echt wat leveren lijkt me. Maar kan dus tot problemen leiden zoals olie verbruik en slijtage.
Kan het als nog op maat afgesteld worden?

Schippersss

Forumguru
Idd daarom is het ook zo triest dat de opgeven vermogen niet wordt gehaald voor dat geld.

Wil overigens niet zeggen dat alles slecht is van abt, maar maar voor de bedragen die ze vragen mag je wel wat verachten.

• Leuk
Waarderingen: CDK
Hoe kan ik nu beoordelen of deze ABT Skoda nu een goede aankoop is of niet.
En kan de tuning eventueel opnieuw worden afgestemd?

Schippersss

Forumguru
Als het goed is kunnen hem weer naar fabrieks waarden zetten bij de dealer. Of je moet kiezen uit een van de gerenomeerde chiptuners

Schippersss

Forumguru
Mijne wel. Maar zoals ik al zij, er zijn ook mensen wel tevreden ermee.
Mijn voorkeur zou sowieso uit gaan naar een zonder tuning, dan begin je weer vers opnieuw.

Joske

Forumguru
Naar een gerenommeerde tuner en daar op de rollenbank plaatsen. Maar dat doen ze niet voor niets natuurlijk. Tenzij dat je misschien al aangeeft naderhand met de wagen bij hun terug te komen indien de tuning niet volgens wens is.

CDK

Forumguru
@Koost, ga naar een tuner als VAG Techniek, JD Engineering of TVS Engineering en doe een vermogensrun, aan de hand van de uitdraai kan je dan zien of het wel of niet goed is.

Bovenaan Onderaan