Wat hebben jullie reserve wiel of iets anders ( compressor )

CDK

Forumguru
ik heb geen reservewiel, ook met de vrachtwagen al jaren niet meer bij me, bij een lekke band mag de bandenboer het oplossen.
 

Frank

Forumguru
In een vorige VAG auto lag een compressor. Vrouw had eens platte band, wegenhulp opgeroepen. De wegenhulper beweerde dat hij kon werken met compressor, maar slaagde er niet in de hars hard te laten worden. Uiteindelijk toch getakeld naar bandencentrale. Bij de bestelling van Octavie was het dus duidelijk: ja, een wiel. Mag gerust een kleintje zijn, maar t moet wel een wiel zijn
 
Ik heb een reservewiel en toebehoren. Er zat bij mij een compressor in maar in mijn oude octavia had ik het wiel etc. nog liggen. Ik heb dit voordat ik mijn oude inleverde omgewisseld. :)
 

Rickyyyyy

Senior Member
Hi, heb vorig week nagevraagd bij de skoda dealer hoeveel zo een setje kost. (16" bandje+velgen+krikset), dit kost dan gauw €250,-.. ik zou als ik jou was beide in mijn achterbak willen..

Tot op heden nog steeds op zoek naar een setje..
 

Testedoene

Forumguru
Ik heb een compressor maar leg wel een wintervelg in de koffer voor eventuele problemen op te lossen.
Daar bovenop heb ik ook een kruisvormige moersleutel liggen.
Een krik heb ik nog niet maar indien nodig zal er mij wel iemand eentje lenen hoop ik... ik heb pechbijstand bij mijn omniumverzekering dus dat komt wel goed.
Mettertijd zal ik proberen om een volledig setje te bemachtigen maar voorlopig blijft het zoals het is.
 

Kogamyata

Senior Member
@Rickyyyyy Je hoeft dat toch niet nieuw te kopen? Reserve is reserve. Kijk op Marktplaats, Speurders, Gaspedaal, 2e hands etc. Daarna onderdelenzoeker en slopers. Ik had heel snel band op wiel voor € 40,- lichtmetaal. Potkrikje kost € 12,- als je wat rondkijkt en kruissleutel € 5,-. Dan kom ik aan € 57,- das toch anders dan € 250,- nietwaar. Ja als je gaat voor Winterbanden op velgen dan wordt het anders maar dat moet m.i nu voor € 150,- kunnen. Doe je best. Misschien heeft iemand op 't forum nog wel 'n aanbieding. Kijk bij winterbandwielen!
Succes,
Joop.
 

andrehj

Forumguru
Hi, heb vorig week nagevraagd bij de skoda dealer hoeveel zo een setje kost. (16" bandje+velgen+krikset), dit kost dan gauw €250,-.. ik zou als ik jou was beide in mijn achterbak willen..
Tot op heden nog steeds op zoek naar een setje..
Zoals in deze draad al meermalen vermeld: Zo duur hoeft het echt niet te zijn. Het kriksetje (alles wat je nodig hebt, behalve het wiel zelf) kost 45 a 50 euro nieuw en als wiel gebruik je gewoon een winterwiel.
Simpel zat. Dan ben je dus voor 1/5 van jouw prijs klaar en als bonus ligt er ook nog een wiel minder in je garage.
 

Ron_2

Senior Member
Bij de Yeti had ik een volwaardig reservewiel mee besteld.
Bij de huidige auto heb ik een thuiskomer met bijpassende krikset gekocht, had de mazzel deze op de sloop uit een auto van enkele maanden oud te kunnen kopen.
Op dit moment zijn we op vakantie en heb ik een van de stalen wintervelgen achterin liggen, met een thuiskomer mag je maar 80 en een beperkte afstand, voor Nederland prima, maar in de vakantie rij je de grootste afstanden op heen en terugreis juist in het weekend en zie dan maar een bandenboer te vinden. 5 a 600 km op een thuiskomer lijkt me niet ideaal op de autoroute.

De keuze van fabrikanten voor vloeistof en compressor zal ik nooit begrijpen.
 

Ron_2

Senior Member
Verbruikscijfers, lager kentekengewicht (wegenbelasting), meer liters bagageruimte en, zoals een verkoper zei, wanneer heb je voor het laatst een wiel moeten verwisselen?

De bekende argumenten, ja.
Een verkoper in de Toyota showroom kwam met mooie cijfers dat lekke banden gemiddeld eens in de zoveel duizend kilometer voorkomen en dat hun organisatie je ter plekke zou komen helpen als de reparatieset niet zou werken.
Ik heb al meer lekke banden gehad dan volgens dat gemiddelde zou mogen, waarvan ook enkele die niet met een reparatieset verholpen konden worden. In een test van (ik geloof) de ANWB bleek de reparatieset in de meeste gevallen niet voldoende.
In Nederland zou ik er mee rond kunnen rijden, maar in de vakantie zoals gezegd echt niet.

Ik meen ook eens ergens gelezen te hebben dat je in sommige landen een probleem hebt als je met een lekke band langs de weg staat en geen reserve bij je hebt. (en je reparatieset het dus niet kan verhelpen)
 

Kogamyata

Senior Member
@Ron Snap jij dat echt niet? Dat scheelt toch EURO's en daar gaat het om. 1,5 miljoen keer € 100,- = € 150.000.000,- of nog meer. Dan is de auto net € 19.900,- i.p.v. € 20.000,- die de concurrent moet vragen. De drogreden daarna is "Lekke banden komen bijna niet voor"! Daarom hebben ze die kuil in de bagagebodem gemaakt, natuurlijk, natuurlijk, natuurlijk.

Ze hadden beter WEL reservewiel en GEEN EGR kunnen doen.
 

Jee13

Forumguru
ik heb nog opzoek naar een 17 inch wiel als reserve wiel, iemand die iets weet?
ik heb dan een 16 inch stalen wiel met band en piepschuim inleg te ruil of te koop
 

ElScorpione

Forumguru
In mijn Greenline zat ook een compressor met spul. Heb ik eruit gehaald en een volwaardig reservewiel teruggelegd. Bij de bandenboer heb ik een stalen velg besteld en daar mijn beste zomerband opgelegd (toen die aan vervanging toe waren).
 

andrehj

Forumguru
ik heb nog opzoek naar een 17 inch wiel als reserve wiel, iemand die iets weet?
ik heb dan een 16 inch stalen wiel met band en piepschuim inleg te ruil of te koop
Wat is er mis met dat stalen 16" wiel dan, dat je dat wil omruilen voor een 17" reservewiel?
 

Cordoba

Forumguru
iemand een idee waar je deze voor weinig ( blijf nederlander ) hahah kan krijgen...
dank
Gewoon op een sloperij, kan gewoon een stalen velg zijn, en hoeft niet persé van een Octavia (Skoda Superb, Yeti?, Seat Leon, Seat Altea, Seat Exeo, VW Golf, VW Passat past ook allemaal) te komen, of zoals Andrehj ook al aangeeft: in de winter een zomerwiel als reserve, in de zomer een winterwiel.

De piepschuim kuip, krik, wielsleutel kun je op de sloop scoren. Linkje om te zoeken, (wel op tabbladdemontage auto's zoeken, niet op schadeauto's) kijken waar in je omgeving een sloop een geschikte donorauto heeft staan, bellen/mailen of de onderdelen die je zoekt er nog zijn, prijs afspreken en ophalen.
 

Cordoba

Forumguru
Maar de wielen van de F1 waren toch kleiner dan die van de F2 en de F3?
Volgens mij zit er alleen bij bepaalde bandenmaten een klein verschil in de hoogtemaat van de band (ik geloof bij de band van 185 breed, dat bij de F1 60% hoog de standaard was, en bij de F2 is dat dacht ik 65%), bij de band van 195 breed is het wel hoogtemaat 50% hoog. Verder is het dacht ik zo dat bij de F1 zowel 14" als 15" standaard is geleverd, en bij de latere versies is de 14" volgens mij verdwenen. Je zou de voorgeschreven bandenmaten even moeten checken om zeker te zijn.
 

andrehj

Forumguru
Ik heb ze maar even opgezocht:
Fabia 1 bandenmaten.jpg
Fabia 2 bandenmaten.jpg
Fabia 3 bandenmaten.jpg
Van de F1 naar de F2 blijkt allen de 195/50R15 te zijn gegroeid naar 195/55R15.
Van de F2 naar de F3 zijn de maten wel gegroeid, de maat 185/60R14 komt helemaal niet meer voor. Verder is 185/55R15 gegroeid naar 185/60R15 en 205/45R16 naar 215/45R16.

Dat betekent dat een reservewiel van een F1 op een F3 toch echt wel te klein is (maar dat je er, mits je het rustig aan doet, en de foutmeldingen van je TPMS negeert, best mee thuis komt).
 

Tafkah

Forumguru
Mijn SII Greenline mocht geen reservewiel hebben vanwege belastingmaatregelen (20%).
Maar ik heb gewoon aan de dealer gevraagd dat kriksetje te bestellen (45euri) en daarna aan de dealer gevraagd of ze nog een derdehands wiel hadden liggen.. heb 75 euri neergeteld voor de hele set. Voor dat geld kon ik op marktplaats nog geen aardig passend wiel vinden.
Compressor setje is overigens erg handig.... om de fietsbanden op te pompen tijdens vakantie...
 

Jee13

Forumguru
het idee van winterwiel in zomer achterin en andersom is ook wel goed eigenlijk, zal eens kijken of er een 18 inch wiel past onder de vloer?
 
Bovenaan Onderaan