Wiellager(s)

SienSuperb

Nieuw lid
Beste lezers,

Vandaag mijn Skoda Superb 2.0 TDI uit 2008 voor een beurt naar de lokale garage gebracht. Het zoemend geluid waarvan ik dacht dat van de voorbanden kwam, blijkt een wiellager voor te zijn. Na het vervangen en bijvullen van diverse vloeistoffen heb ik vooralsnog niets aan de wiellager laten doen. Dit zijn mijn vragen;

  1. Klopt het dat je het beste meteen per paar / per twee de wiellagers kan vervangen? Dus zowel links als rechtsvoor? Dat vertelde de monteur mij.
  2. Als ik op onderdelensites mijn kenteken invoer krijg ik een selectie van wiellagers. Houden deze sites rekening met alles? Zoals ABS systeem en andere zaken die specifiek bij mijn auto horen? (Je zou zeggen van wel aangezien ik mijn kenteken moet invoeren).
  3. Als de monteur een te hoge prijs voor de onderdelen vraagt, bestel ik ze dus zelf. Wat is een goed merk voor een redelijke prijs? SKF / DELPHI / SNR kom ik bijvoorbeeld tegen.
  4. Is het wel of niet essentieel dat de auto wordt uitgelijnd na vervangen wiellagers?

Andere belangrijke opmerkingen zijn welkom!

Groetjes

SienSuperb
 

Orange860

Senior Member
Ter info:

Weet je zeker dat het je wiellagers zijn? Ook verkeerd afgesleten banden -het zogenoemde cuppen- kunnen een zeer irritant zoemgeluid veroorzaken. Zou zonde zijn als je je lagers onnodig vervangt.

Google even op 'banden gecupt.'

http://tinyurl.com/qxkl5mo
 

SienSuperb

Nieuw lid
Ik had stiekem wel verwacht dat je die vraag zou stellen. We hebben banden gewisseld en dat hielp niets. Het geluid bleef en ook van dezelfde kant. Als ik een scherpe bocht naar links neem hoor ik het geluid trouwens extra zoemen. Duidelijke aanwijzingen dat het de lager is volgens mij. En de monteur heeft ook goed naar de banden gekeken, daar lijkt niets mis mee.

Heb je ook antwoorden op mijn vragen? :D

Wel bedankt voor de waarschuwing!
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad als het geluid bij een bocht naar links toeneemt, en bij een bocht naar rechts afneemt, dan is het lager aan de rechterkant de meest waarschijnlijke oorzaak.

Of het verstandig is om beide wiellagers te vervangen, is van een aantal zaken afhankelijk: is het bijvoorbeeld mogelijk dat het probleemlager een tik gehad heeft waardoor een kleine beschadiging inwendig in het lager, na lange tijd de echte oorzaak is. (kan bijvoorbeeld door een kleine aanrijding waarbij het wiel een tik heeft gehad)

Als de auto veel km's heeft gereden, en ook het andere lager speling vertoont (of daarmee begint), dan beter beide lagers gelijk vervangen. Hetzelfde geldt als de auto bijvoorbeeld veel heeft gereden met velgen met een fors afwijkende ET-waarde. Uitlijnen lijkt mij aan te bevelen, sommigen claimen dat het niet nodig is, als het nieuwe wiellager netjes wordt gemonteerd, aan de andere kant bij een kleine afwijking aan de uitlijning kan de extra slijtage van je banden al snel duurder zijn dan opnieuw uitlijnen.
 

Monteurtje

Forumguru
Een lager kun je controleren als de wielen vrij van de grond zijn. En het wiel een slinger geeft dan kun je het lager voelen en/of horen.
Per twee vind ik niet echt nodig. Doe dat nooit. Misschien gaat het lager aan de andere kant nog wel heel lang mee.
Uitlijnen is niet niet nodig. Er wordt niks aan de wielstanden verandert. Er hoeft ook niet veel losgehaald te worden om het lager te vervangen.
Er zijn eigenlijk maar 2 soorten lagers. En verschil zit in de bevestiging. Namelijk met 3 of 4 bouten. Volgens mij is het bij de Superb vaak 4 bouten.
Onderdeelnummers zijn
5K0 498 621 en 5K0 498 621 A.
SKF is een goed merk.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Monteurtje ook al aangeeft: het Zweedse SKF is in lager-land toch wel de Rolls-Royce, de andere merken die je noemt ken ik niet als leverancier van lagers. Overigens ken ik SKF niet specifiek van wiellagers, maar van alle soorten en maten lagers die ze leveren voor allerlei toepassingen.
 

SienSuperb

Nieuw lid
Thanks mensen, heel blij met jullie antwoorden! Ik ga er mijn voordeel mee doen. Overbodig een 2de lager te wisselen, ga ik niet doen. Ik begrijp dat SFK een goed merk is. Alleen over dat uitlijnen wel of niet doen ben ik niet uit; is toch zeker 80 Euro (toch?) en wil dat alleen doen als het echt noodzakelijk is.

Als er nog meer mensen willen reageren, ga vooral je gang. Ik ga aankomende week pas weer terug naar de garage. Ik neem aan dat ik nog wel een week kan doorrijden. Zo een lager vliegt er toch niet opeens af ofzo?
 

Jasper-RS

Forumguru
Ik zou alleen het lager vervangen dat nodig is en uitlijnen is geen must na vervangen omdat het vaste punten zijn
 

kansberg

Forumguru
@SienSuperb : Gewoon doorrijden, een lager dat zich laat horen 'knapt' er niet zomaar onderuit. Heb ooit een keer een half jaar door gereden met een zoemend lager eer ik het heb laten vervangen. Toen was het ook echt wel nodig maar een weekje meer of minder is geen issue.
 

mikehotel

Actief lid
@kansberg:
Niet echt slim. Je kunt aan buitenkant niet zien hoe slecht zo'n lager is en kans bestaat dat de boel zomaar vastslaat. Lekker voor jezelf en je medeweggebruikers wanneer je als een ongeleid projectiel over de weg vliegt....:banghead:
Wiellagers altijd zo snel mogelijk vervangen.
 

CDK

Forumguru
@mikehotel +1, zodra je weet dat het een lager is moet je gewoon asap dat lager vervangen, je wil echt niet meemaken dat het vast slaat :nono:
uitlijnen is dan misschien niet nodig, maar kwaad kan het zeker niet! Kosten tussen 50 en 75 €uro.
 

mikehotel

Actief lid
je wil echt niet meemaken dat het vast slaat :nono:
Idd. Heb - inmiddels jáááren geleden - op de Middenpeelweg een auto (Golfje 1 GTI :wavecry:) in de berm/sloot zien hangen waarvan de boel ook was vastgeslagen. Bestuurder gelukkig alleen erg geschrokken en gaf aan dat wiellager linksachter sinds een week was gaan "zingen" en ineens er geen zin meer had.
 

clapton

Senior Member
Heb ooit een kapot wiellager gehad in mijn Jazz, kreeg toen ook te horen dat reparatie wel even kon wachten. Alleen hoor je uiteindelijk niets anders dan het brommen van het lager. Dus uiteindelijk zo snel mogelijk vervangen, overigens alleen het defecte lager links achter.
 

SienSuperb

Nieuw lid
Ik heb gisterenavond via mister-auto één wiellager voor de vooras besteld. Dat betekent dus dat ik tegen het advies van de monteur, door al jullie adviezen, niet beide wiellagers aan de voorkant vervang. Ik heb, ook op jullie advies, gekozen voor SFK. Mister-auto heeft een prima aanbieding dus daarom die website. Ik moet wel een weekje wachten op de lager dus ik rij er wel een paar dagen mee door. Ben benieuwd hoe 'blij' mijn monteur is als ik zelf met het onderdeel kom aanlopen (maar ja, bij de monteur was ie wat duurder). Nu benieuwd hoeveel de arbeidskosten zijn voor het opzetten van zo'n lager. Oh ja, 90 Euro betaald voor de wiellager.

Nogmaals dank voor jullie reacties!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Wij horen graag wat ze daar voor rekenen, mocht je in de buurt van Breda wonen kan het lonen om het door @Antera te laten monteren ;)
 
Bovenaan Onderaan