Wiellager(s)

Skodasuperb2011

Actief lid
vanmorgen ff bij de dealer langgeweest ivm zoemend geluid voor. Diagnose : wiellager defect, kosten
Eur. 343,-- per lager. ( wellicht worden het er 2 omdat niet duidelijk te horen is welke lager het is)
Is dit een normale prijs bij de Skoda-dealer?
 
Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
Een lager is kapot of niet. Niet te horen welke het is vind ik een beetje vaag. Als het niet te horen is dan is het meestal wel voelbaar. Bij twijfel haal ik de aandrijfas eruit en dan sluit je eventueel wat gerommel uit de bak uit.
Of het komt uit de versnellingsbak en niet uit je wiellagers.
Wat voor motor en versnellingsbak heb je? (handgeschakeld of automaat)
 

Skodasuperb2011

Actief lid
@Monteurtje bedankt voor je reactie. Wellicht niet duidelijk omschreven : het is de lager links maar waarschijnlijk
ook de lager rechts. Is alleen even mee gereden, deze week nog heb ik een afspraak en dan zal dit duidelijk worden!
1.6 tdi handgeschakeld
 

Niels83

Forumguru
@SienSuperb : Gewoon doorrijden, een lager dat zich laat horen 'knapt' er niet zomaar onderuit. Heb ooit een keer een half jaar door gereden met een zoemend lager eer ik het heb laten vervangen. Toen was het ook echt wel nodig maar een weekje meer of minder is geen issue.

Dit is wel een reactie in de trend van doe dan gewoon niet.

Over de gehele vraag: je wilt een dure skoda rijden, maar gaat miepen over tientjes onderhoud. 2 lagers is volgens mij het verstandigst omdat de andere net zo oud is, dus de kans is redelijk dat de andere eerdaags komt. Maar zeker niet noodzakelijk. Uitlijnen hoeft geen 80 euro te kosten als je in stedelijk gebied woont ca 40 euro.

Maar kijken of een onderdeel zelf kopen goedkoper is dan bij een garage... echt serieus?
 
E

Ex-lid 2926

Bij 80.000 km was het rechter voorwiellager van mijn Octavia aan de beurt. Ruim Euro 200 lichter. Volgens de monteur is vooral de toename van het aantal minirotondes de oorzaak van een korter leven van vooral het rechter voorwiellager. Door "rotterij" van de ABS ring zijn mijn beide achterwiellagers nu ook vervangen. Per lager was ik zo'n Euro 350 kwijt. Was bij 175.000 en 185.000 km. Hoor nu weer een licht zoemend geluid, maar ik vermoed dat het dit keer afkomstig is van de cuppende Michelins. Het geluid verandert namelijk nauwelijks bij stevig veranderen van richting. Die banden zitten er nu meer dan (respectabele) 80.000 km op en ik heb nog zo'n 3 mm profiel. Dit najaar worden ze vervangen. Als het lichte zoemgeluid dan nog aanwezig is weet ik dat er weer een wiellager aan de beurt is. Ik weet in ieder geval wel dat wiellagers de duurste storingsbron zijn van mijn Octavia. Bij mijn vorige auto (Opel Astra) heb ik ook na ruim 180.000 km nooit een wiellager moeten vervangen.
 
Bovenaan Onderaan