Aankoopadvies O II 2010

newwolf84

Forumguru
Hoi allemaal,

Na een poosje afwezig te zijn geweest op het forum begon het weer eens te kriebelen...

Advies gevraagd over een OII uit 2010 met 154k op de teller.
het is een TSI 1.4
Auto zou rond de 10.500 moeten kosten.

Ik ben me er van bewust om de TSI kwaal in de gaten te houden maar zijn er nog meer dingen om op te letten bij dit type ?

Het is een Elegance BL dus met xenon en columbus.

Rij zelf gemiddeld 12k per jaar, zal hoofdzakelijk geen snelweg zijn.

Is 154k veel voor dit type motor ? wat zijn zo'n beetje de intervallen qua onderhoud ?

Concrete vraag, ia 10.500 een nette prijs voor een O II uit 2010 met 154k op de teller ?

Graag hoor ik jullie meningen.

Mvg,

Henry

ertromp

Forumguru
Met een dergelijke km stand zullen de typische 1.4 TSI kwalen zoals de opgerekte ketting of nokkenasversteller wellicht al vervangen zijn.
Probeer de onderhouds geschiedenis te achterhalen van de auto.
Veel km's hoeft geen nadeel te zijn voor een auto.
Wel zou ik persoonlijk het inlaattraject van de auto een keer laten reinigen want die zal zeker aan vervuiling onderhevig zijn met een dergelijke km stand.
Je kunt natuurlijk wel kosten verwachten betreffende draagarm rubbers, schokbrekers, koppelingsplaten bij de handgeschakelde bak etc. maar dat is natuurlijk op elke auto met die km stand te verwachten.
Let ook op zaken als roest rond de kentekenlampjes of vuil ophoping achter de plastic schermen in de voorste wielkasten.
Ik neem aan dat de prijs zonder garantie is?
De prijs moet m.i. ergens tussen de € 9000 en € 9500 liggen

newwolf84

Forumguru
@ertromp, had gevraagd wat die prijs nu inhield,

Goedemorgen,

deze prijs is inclusief 3 maanden garantie op motor en versnellingsbak en inclusief een afleverbeurt.

Wat er echter eventueel nog bijkomt is een tweede sleutel.
Er zit namelijk momenteel maar 1 sleutel bij deze Octavia. Wilt u er een tweede sleutel bij dan komen die kosten er bij. Die zitten rond de 175 euro.

Wel wil ik er nog even bij zeggen dat het een hele nette auto is, geen krassen of deuken.

Volgens het boekje zou de laatste beurt met 120k zijn geweest, zover als ik kan lezen zie ik daaronder staan, volgende inspectie rond juli 2015. Auto is in onderhoud geweest bij Swarttouw in Barendrecht.
Bestaat dit bedrijf nog wel ? Heb wel een link gevonden www.swarttouw.nl maar er verschijnt niks.
Volgens mij is dit nu Hoogenboom kan iemand dit bevestigen ?

Laatst bewerkt:

asto

Lid
@ertromp, had gevraagd wat die prijs nu inhield,

Goedemorgen,

deze prijs is inclusief 3 maanden garantie op motor en versnellingsbak en inclusief een afleverbeurt.

Wat er echter eventueel nog bijkomt is een tweede sleutel.
Er zit namelijk momenteel maar 1 sleutel bij deze Octavia. Wilt u er een tweede sleutel bij dan komen die kosten er bij. Die zitten rond de 175 euro.

Wel wil ik er nog even bij zeggen dat het een hele nette auto is, geen krassen of deuken.

Volgens het boekje zou de laatste beurt met 120k zijn geweest, zover als ik kan lezen zie ik daaronder staan, volgende inspectie rond juli 2015. Auto is in onderhoud geweest bij Swarttouw in Barendrecht.
Bestaat dit bedrijf nog wel ? Heb wel een link gevonden www.swarttouw.nl maar er verschijnt niks.

Wat Swarttouw betreft kan ik je melden dat deze dealer sinds medio 2013 onderdeel is van Auto Hoogenboom. Kocht daar zelf ooit mijn eerste Skoda (in 2007).

https://www.autohoogenboom.nl/vestigingen/auto-hoogenboom-barendrecht

ertromp

Forumguru
De prijs echt wat aan doen.
Ik zou zeker die reservesleutel er bij bedingen en ook een beurt en zeker een half jaar garantie. Mooie onderhandelpunten om zo rond die €9.500 uit te komen

newwolf84

Forumguru
zit net de advertentie nog eens te bekijken maar hoe zit dit met de radio/navi ?

Dacht dat de elegance business line standaard uitgevoerd was met de Columbus, in deze zit echter de Admundsen.
Wat zou hier een reden van kunnen zijn ?

ook zie ik dat er geen parkeersensoren voor zijn. Was dit een optie of zat dit standaard op deze uitvoering ?

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Meest simpele verklaring is dat het geen Business Line is, maar een 'normale' Elegance...

Als het alleen de navigatie was geweest, had je kunnen zeggen dat na diefstal van de originele Columbus een Amundsen is teruggeplaatst, maar aangezien er ook geen parkeersensoren vóór aanwezig zijn, is mijn bovenstaande mijn beste gok.

Je kunt nog navragen bij een vorige aanbieder: als je het kenteken Googled kom je bij In de Wal Auto's in Zwolle uit, die de auto ook al heeft aangeboden...

Laatst bewerkt:

newwolf84

Forumguru
is er ergens een link met de verschillen tussen de soorten van dat bouwjaar ? is dan misschien wat makkelijker te vergelijken

hemi24

Forumguru
In de kennisbank op dit forum staat een prijslijst van de O2 ABL en EBL van begin 2009.
Verder kun je op fleetwise.nl in het archief prijslijsten vinden van O2's, echter niet vóór 2011...

Kort: O2 EBL heeft altijd het Columbus navigatiesysteem én parkeersensoren voor+achter.

De aangeboden auto heeft ook afwijkende velgen (17" Pegasus), wat niet standaard is voor welke uitvoering dan ook van begin 2010...
Volgens mij zou er rond die tijd ook een alarmsysteem aanwezig moeten zijn, als het een Elegance Business Line zou zijn.

CharlesTucker

Forumguru
Het zou kunnen dat die parkeersensoren aan de voorkant dan in 2010 verdwenen zijn. In 2011 (het jaar waarin ik m'n auto gekocht heb) was het geen standaard. De verschillen tussen de gewone Elegance en de EBL waren toen alleen Xenon en Columbus (volgens de folder). Standaard was parkeersensoren achter, voor was optioneel.

De "gewone" Elegance had helemaal geen navigatie, maar een Swing radio/CD-speler. Aangezien die Columbussen nogal eens gejat werden/worden kan ik me zomaar voorstellen dat @hemi24 gelijk heeft en dat bij deze auto de originele Columbus er ook uitgejat is en is vervangen door de goedkopere Amunden.

newwolf84

Forumguru
Nou vanmorgen even langs geweest om de auto te bekijken en er meer proef te rijden.
Indruk was wel goed, jonge gast nog en deed absoluut niet moeilijk over een proefrit, kon de auto zo meekrijgen zonder achterlating van wat dan ook.

De 1e indruk van de auto is dat hij er idd van binnen en buiten nog erg goed uit zit. Weinig beschadigingen qua steenslag of andere krassen.
Van binnen zag de bekleding er ook nog zeer goed uit. Schuif kantel dakje werkte ook prima.

Paar kleine dingetjes, in de A stijl komen de 2 bekledings onderdelen bij elkaar, je kon zien dat deze was los geweest. Misschien vanwege het verwijderen van een microfoon voor een parrot of zo ?
verder viel op dat de lichtschakelaar niet lekker draaide, het was net alsof hij klemt.

in mijn caddy, is het van uit naar stadslicht naar dimlicht, echt klik klik, en in deze octi draaide dit eigenlijk voor geen meter, mijn gevoel zegt dat er met die schakelaar wat is.
Ik neem aan dat er wel iemand kan bevestigen dat de lichtschakelaar, gewoon klik, klik hoort te doen en dat je hiervoor niet veel kracht hoeft te zetten met het draaien ?
het is een beetje lastig uit te leggen hoe iets aanvoelt...

Met de prijs kon/wou hij niet veel doen, hij vond het een scherpe prijs voor deze auto.
Afleverbeurtje zat er dan wel bij incl 3 maand garantie op de motor en versnellingsbak.
Ik mocht de auto wel op de brug hebben en helemaal uitlaten lezen geen enkel probleem.

1 nadeel, er kwam vanmiddag nog een echtpaar kijken die serieuze interesse hadden, dus dat is dan even afwachten of dat door gaat. Mocht dit niet doorgaan dan moet ik nog maar eens kijken of we er bij het echte onderhandelen er uit kunnen komen.

keep you posted !

hemi24

Forumguru
Lichtschakelaar zou gerelateerd kunnen zijn aan de los zittende A-stijl: beide waarschijnlijk los geweest voor trekken van kabel voor carkit.

Persoonlijk zou ik een auto met maar één sleutel altijd laten staan, domweg om het feit dat er ergens nog iemand in het bezit is van de andere sleutel is voor mij geen fijn idee...

newwolf84

Forumguru
Ja heb je idd wel een punt hemi24.. de gedachte is niet heel erg fijn.

Met die A stijl zou dat zo maar eens kunnen, klinkt plausibel, echter is dan nog steeds het feit dat hij niet fijn draait, dit zou toch met met voelbare klikjes moeten gaan en niet met enigszins druk om het zo maar eens te zeggen ?

newwolf84

Forumguru
Nou heb net bericht gekregen dat vanmiddag de auto verkocht is.

Hoef ik in elk geval niet meer wakker te liggen van een 2e sleutel...haha

Topic mag van mij op slot.

jered

Lid
Jammer maar er zijn genoeg die wachten op een koper dus wees geduldig en maak de juiste beslissing

Bovenaan Onderaan