Volkswagen Golf GTE

mmsol78

Actief lid
Was ook in de race voor een GTE/Etron. Helaas werd dit niet goedgekeurd ivm afwijking van brandstof verbruik. Een collega rijdt in een V60 hybrid, deze verbruikt de normale waarden van de D5. geen besparing behalve MRB en bijtelling (0%).

Jammer, had het tekort aan bagageruimte graag voor lief genomen, de prestaties van de auto en een dakkoffer maken het tekort weer goed.

Nu maar hopen op een hybide station met 7% bijtelling.

Vooralsnog erg blij met de huidige auto welke in bestelling staat.
 

Desperado

Forumguru
Het was jaren geleden al bekend dat de productie van die koektrommel veel vervuilender is dan de positieve effecten voor het milieu tijdens het gebruik.
 

Havana

Forumguru
Bas van Putten schrijft altijd (in mijn ogen dan) leuke stukjes over auto's in de NRC op zaterdag. Deze week over de Golf GTE.

Een zithoek op wielen

Autotest
De Golf is gewoon niet gebouwd voor elektrisch rijden. Bas van Putten bedrijft bejaardensport in de Golf GTE.
Bas van Putten
Dit is hem, de Golf GTE, de plug-in-hybride met de subtiele herkenningstekens die hem helemaal zijn eigen smoel moeten geven. Hoewel? De blauwe sierstrip in de grille, de blauwe logo’s en de blauwe streepjes in de ruitjesbekleding doen zo aan de Golf GTI denken dat er verband moet zijn; andere kleur, zelfde stijl. Klopt: wat bij de snelle GTI rood is, is bij de GTE blauw, de kleur voor schoon en zuinig bij VW. De verwijzingen zijn bedoeld om het sportieve, GTI-achtige temperament van de milieuheld te beklemtonen. De GTE haalt een topsnelheid van 217, geen dagelijkse kost in de niet heel dynamische hybride middenklasse. Wild op verzoek, sober van nature. Eureka.

Hij is te koop vanaf 36.995 euro en zal importeur Pon kortstondig slapend rijk maken, met 7 procent bijtelling tot eind 2015. De GTE wordt naast de vergelijkbare Passat GTE de verkoophit die Pon zich later met gepaste nostalgie zal heugen. Vanaf 2016 wacht plug-ins zwaarder weer door een nieuw bijtellingsysteem dat ook de GTE zal treffen met een opschaling naar 15 procent. Tot dat zwaard van Damocles valt, is dit de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV tegen een prijs die een Duits premiumproduct binnen bereik brengt van fiscale ritselaars voor wie de Mitsubishi te gewoon was. En de Volvo V60 Plug-in onbetaalbaar.

Ik zie twee mogelijkheden om dit nieuws te verwerken. De eerste: in homerisch lachen uitbarsten. Hoewel hij voor zijn droevige prestige liever Duits rijdt dan Japans, zal het de voordeeljager worst zijn wat zo’n plug-in aan spaartalent in huis heeft. Hij pakt zijn staatsbonus en maakt zich met rokende banden uit de voeten, bij de pomp dokt de baas.

Optie twee is hopen op het wonder dat VW verkondigt, een verbruik van 1,5 liter op 100 kilometer – en dan alsnog in lachen uitbarsten. Want 1 op 66,7 met een Golf van 1500 kilo, 230 meer dan de GTI, dat geloven ze toch zeker zelf niet? Maar als beroepsidealist blijf je je vastklampen aan dat wanhopige geloof in vooruitgang. En?

Met 204 tegen 220 pk heeft de GTE weliswaar minder vermogen dan de GTI, zijn royale trekkracht van 350 Newtonmeter moet voldoende zijn om de hybride vetzak vlot te trekken. Dat valt tegen. In vergelijking met de GTI, een van de mooist uitgebalanceerde hatchbacks op de markt, is de GTE een logge, hangerige auto. Van de fantastische precisie waarmee je echte GTI’s door bochten trekt is weinig over. Ik wil best aannemen dat hij in 7,6 seconden naar de honderd sprint, het gaat met lange tanden. Bejaardensport.

Hybride spel
Nou, dan gaan we toch gewoon 1 op 66 rijden? Daar is hij voor en de fabriek zegt dat het kan. Hoho, dat zegt VW niet. Kijk, zegt VW, u moet het zo zien. Onze verbruiksmetingen doen we op basis van Europese voorschriften die nu eenmaal dit gemiddelde opleveren maar niet heel realistisch zijn, dus reken ons er niet op af, maar neem van ons aan dat we tot het gaatje zijn gegaan. Dat is een beetje waar. VW heeft het hybride spel behoorlijk in de vingers. Elektro- en benzinemotor spelen elkaar netjes en subtiel de bal toe. Op stroom alleen moet je met een actieradius van vijftig kilometer makkelijk je werk kunnen halen. Laat het dertig zijn. Niet slecht.

Dan nog is deze auto lapwerk. Al die achteraf gehybridiseerde volumemodellen zijn ontwikkeld om tegen niet te hoge kosten snel aan steeds dwingender Europese emissienormen te voldoen – met de volstrekt onrealistische verbruikscijfers die dankzij verplichte Europese meetmethoden kracht van wet hebben. Dat mag je gerust bezopen vinden. Bij energiezuinige auto’s stem je techniek en ontwerp vanaf de tekentafel intelligent op elkaar af, zoals Toyota deed met de Prius en VW zelf net met de peperdure, vederlichte XL1. Een Golf verbouwen die er niet voor is gemaakt en er niet naar presteert, is water naar de zee dragen.

Als de stroom op is, geeft de boordcomputer snel 1 op 16 aan, wat een simpel benzine-Golfje ook haalt. Bij de GTE lever je ten opzichte van de gewone Golf bovendien 100 liter bagageruimte in, die batterijen moet je ergens kwijt. In dat licht bezien is de stekker-Golf weggegooid geld, terwijl het verder de auto is die je van Volkswagen mocht verwachten, comfortabel en subliem gemaakt, in de elektromodus fluisterstil. Maar GTE, ga weg. Een zithoek op wielen met de dynamiek van Koffietijd, dat is het. Had hem DE genoemd.
 
E

Ex-lid 2926

Dan zie je reclamespotjes voor deze GTE. Vanaf Euro 98 bijtelling per maand. Dan moet ik inwendig toch wel even heel erg hard vloeken, want waarom mogen zakelijke rijders voor een schijntje profiteren van deze techniek en moeten particuliere kopers de hoofdprijs betalen (zo'n 40 mille). Achtennegentig euro per maand. Ik ben nog veel meer kwijt per maand aan alleen de wegenbelasting.
Vorig jaar had ik datzelfde gevoel bij de komst van de Mitsubishi PHEV en Volvo V60 PH.
Het is maar weer ongelijk verdeeld......
 

micky

Forumguru
@Octavia32 een vriend van me heeft die, hij klaagt dat hij heel de dag bezig is met het zoeken van pompstations, de tank is zo leeg en dan heb je geen station in de buurt, hij baalt ervan (eigen bedrijf gekochte auto)
 

Canon-Eye

Forumguru
@Harrie D , ik ben in totaal een jaar of 40 "zakelijke rijder" geweest en heb dus al die tijd voordeliger kunnen rijden dan de particulier die in dezelfde klasse auto reed als ik. Het is maar net wat de baas ervoor over heeft om z'n medewerker te laten rijden. Dat dit vervolgens wordt gezien als een vorm van loon vind ik niet zo gek, eerlijk gezegd.
Alleen is de manier waarop dit wordt belast intussen nogal ontspoord door het creëren van al die verschillende bijtellingsklassen.
Maar deze discusie is al in tientallen topics op dit forum te vinden dus die hoeven we hier niet over te doen - een belangrijk verschil is dat sommige werkgevers zo hun redenen hebben om extra te investeren in die dure hybrides en e-auto's. Dat het goed staat in hun jaarverslag is bv. zo'n reden. "Keeping up appearances" is een sterke drijfveer in het maatschappelijk verkeer...

Of een werknemer er per saldo blij van wordt om met zo'n ding opgezadeld te worden is een heel andere vraag. Men betaalt dan misschien weinig, maar voorlopig is het toch niet altijd even praktisch, om het voorzichtig te zeggen. En tegen de tijd dat die karren tot normaal bruikbare auto's ontwikkeld zijn, wordt ongetwijfeld ook de bijtelling tot normale hoogte opgeschroefd.
Dus relax, en geniet van de mogelijkheden die je tegen een iets hogere vergoeding wel hebt en met een hybride nog niet. ;)
 

SuperBeeb

Forumguru
Heb onlangs in de GTE gereden, voor de fun. Werd er niet heel enthousiast van. Zodra ik op de snelweg wat had gaf, begon de benzinemotor behoorlijk herrie te maken. Elektrisch rijden wel grappig, maar doe mij maar een lekkere zescilinder!
 

Falcon

Donateur
Dan zie je reclamespotjes voor deze GTE. Vanaf Euro 98 bijtelling per maand. Dan moet ik inwendig toch wel even heel erg hard vloeken, want waarom mogen zakelijke rijders voor een schijntje profiteren van deze techniek en moeten particuliere kopers de hoofdprijs betalen (zo'n 40 mille). Achtennegentig euro per maand. Ik ben nog veel meer kwijt per maand aan alleen de wegenbelasting.
Vorig jaar had ik datzelfde gevoel bij de komst van de Mitsubishi PHEV en Volvo V60 PH.
Het is maar weer ongelijk verdeeld......

Wil hier toch nog 1 offtopic-reactie op plaatsen.. want ik voel mij wat aangesproken door de opmerking ;)

Ik betaal namelijk niet alleen de bijtelling, ik betaal ook een lease bedrag.... want dit lease bedrag zou ik anders als salaris uitbetaald krijgen. Dus mij kost de auto in totaal, die ik nu rij, zo ongeveer 610 euro netto in de maand. Kijk dat is een andere koek.. maar wel bruto koek.. want privé moet je er nog een 150 extra rekenen.

Strikje erom, poef weg... :D
 

TL@

Forumguru
Dan zie je reclamespotjes voor deze GTE. Vanaf Euro 98 bijtelling per maand. Dan moet ik inwendig toch wel even heel erg hard vloeken, want waarom mogen zakelijke rijders voor een schijntje profiteren van deze techniek en moeten particuliere kopers de hoofdprijs betalen (zo'n 40 mille). Achtennegentig euro per maand. Ik ben nog veel meer kwijt per maand aan alleen de wegenbelasting.
Vorig jaar had ik datzelfde gevoel bij de komst van de Mitsubishi PHEV en Volvo V60 PH.
Het is maar weer ongelijk verdeeld......

Altijd die verschrikkelijke jaloezie naar een auto van het werk. Dan moet je zelf een job zoeken waar ook een auto bij zit hé.

Er komt trouwens wel meer bij dan die 98€ zoals @Falcon al zei.
 
E

Ex-lid 2926

@TL@:
Nou, ik heb kennelijk op een paar tenen getrapt. Mijn verontschuldigingen. Ik ben absoluut niet jaloers want mijn werk heeft ook zo z'n voordelen.
Ik uitte alleen even mijn ergernis over een compleet uit de hand gelopen belasting- en bijtellingsysteem. Volkomen nutteloos natuurlijk want ik verwacht niet dat de heer Wiebes meekijkt.
En om nog even op de GTE terecht te komen. Dat had ik in mijn geval de ideale auto gevonden. Compact, het woon-werkverkeer zou ik helemaal elektrisch kunnen afleggen en tijdens de vakanties kan ik gewoon de caravan aan de haak hangen.
 

Falcon

Donateur
Ach weet je ergens heb je wel een punt hoor, maar zoals je hem hier voorstelde was het helaas in mijn geval niet.. daarnaast zitten wij met een regering die als maar aan het wisselen is met de bijtelling, het wordt er voor ons, leaserijder, ook niet beter op.
 
Bovenaan Onderaan