Let op: er is wel verschil tussen de 1.2 en de 1.2 12V. Laatstgenoemde is sterker en vlotter door de 12 kleppen ipv 6.
Ik rijd een Fabia I HB van 1035KG ledig gewichtje met een 1.2 12V driecilinder. Ik heb die destijds speciaal uitgezocht en vind het een heerlijk motortje. Ik weet niet wat er ondertussen aan veranderd is aan die motor de dag vandaag in de Fabia II (van de 12 Klepper is het aantal PK is gestegen van 64 naar 70, als ik het goed heb), dus weet niet of mijn ervaring representatief is voor jouw vraag.
Over de 1.2 driecilinder motor staat wel wat leuke info op
Wikipedia.
"
for the 1.2 HTP, which while not as powerful, was a much more free revving engine giving a more sporty feel and flexible drive. However, the 1.2 HTP (High Torque Performance) engine was developed specifically for the Fabia and offers better performance and fuel economy, and was later used in Volkswagen's own Polo due to its high acclaim."
In deze lovende omschrijvingen herken ik deze motor direct
Een driecilinder is over het algemeen iets luidruchtiger (de bekende roffel) maar in een goed geïsoleerde wagen als de Fabia is dat geen probleem. De roffel klinkt juist ook wel leuk, vind ik, maar dat is persoonlijk.
Op korte ritten en in de stad vind ik de 1.2 lekker rap en al snel zuinig. Deze week nog haalde ik een tafeltje via MP op in de binnenstad (ritje van 2x 10min) en het gemiddeld verbruik geeft dan tegen het eind van de rit al Ø 1:16 aan.
Het toerental op de snelweg bij 120km/u zal wellicht iets verschillen denk ik (er is hier op het forum een 'toerental bij 120km/u' als het goed is). Ook zal de 1.4 op snelheden boven de 80 km/u vlotter versnellen, vermoed ik, vandaar de opmerkingen van Cordoba.
Als je dochter een leuke zuinige auto wil en vooral veel alleen in de auto zit (ik bedoel: niet regelmatig een maxi cosi met baby, nog een kind, man erbij en buggy en andere spullen in de koffer), dan zal de 1.2 prima volstaan.