1.2 3 pitter of 1.4-16V

Eduardo

Forumguru
Hallo,

Hopelijk is dit onderwerp nog niet eerder hier besproken, ik kon het in ieder geval niet vinden:

Mijn dochter is druk op zoek naar een Fabia en komt modellen tegen met een 1.2 12V 3 cilinder en 1.4-16V.
Welke motor zou ze moeten kiezen en waarom ??

vr.groet,
Eduardo
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Bovendien (beetje afhankelijk van bouwjaaar) zijn er verschillende 1.4 16V blokken, die hebben niet alleen allemaal een andere motorcode, maar kun je grofweg opdelen in de 75 pk versie en de 100 pk versie.

Als je veel stadskilometers maakt, en veel 80 km/u wegen rijdt, heb je geen 1.4 nodig. Als je veel snelweg rijdt, en ook wat meer pit wil, kun je misschien beter voor de 1.4 kiezen. Ook of je een hatchback of een combi kiest maakt uit: de combi is een stuk zwaarder, en kan die paar pk's extra goed gebruiken.
 

Eduardo

Forumguru
Mijn excuus dan voor dat woordje MOET. Ik wist niet dat je in zo'n gemoedelijk forum als deze daar gelijk op afgeschoten wordt.... :-) Die Fabia moet inderdaad (ooh, jemug, alweer dat woordje) een Combi worden met een ledig gewicht van 1050 Kg. Bouwjaar is 2008 en de km stand zal rond de 70.000 zijn, dus vroeg ik me af of er wellicht verschil in slijtage zit tussen die 2 blokken met die km stand.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Let op: er is wel verschil tussen de 1.2 en de 1.2 12V. Laatstgenoemde is sterker en vlotter door de 12 kleppen ipv 6.

Ik rijd een Fabia I HB van 1035KG ledig gewichtje met een 1.2 12V driecilinder. Ik heb die destijds speciaal uitgezocht en vind het een heerlijk motortje. Ik weet niet wat er ondertussen aan veranderd is aan die motor de dag vandaag in de Fabia II (van de 12 Klepper is het aantal PK is gestegen van 64 naar 70, als ik het goed heb), dus weet niet of mijn ervaring representatief is voor jouw vraag.

Over de 1.2 driecilinder motor staat wel wat leuke info op Wikipedia.
"for the 1.2 HTP, which while not as powerful, was a much more free revving engine giving a more sporty feel and flexible drive. However, the 1.2 HTP (High Torque Performance) engine was developed specifically for the Fabia and offers better performance and fuel economy, and was later used in Volkswagen's own Polo due to its high acclaim."

In deze lovende omschrijvingen herken ik deze motor direct :)

Een driecilinder is over het algemeen iets luidruchtiger (de bekende roffel) maar in een goed geïsoleerde wagen als de Fabia is dat geen probleem. De roffel klinkt juist ook wel leuk, vind ik, maar dat is persoonlijk.

Op korte ritten en in de stad vind ik de 1.2 lekker rap en al snel zuinig. Deze week nog haalde ik een tafeltje via MP op in de binnenstad (ritje van 2x 10min) en het gemiddeld verbruik geeft dan tegen het eind van de rit al Ø 1:16 aan.

Het toerental op de snelweg bij 120km/u zal wellicht iets verschillen denk ik (er is hier op het forum een 'toerental bij 120km/u' als het goed is). Ook zal de 1.4 op snelheden boven de 80 km/u vlotter versnellen, vermoed ik, vandaar de opmerkingen van Cordoba.

Als je dochter een leuke zuinige auto wil en vooral veel alleen in de auto zit (ik bedoel: niet regelmatig een maxi cosi met baby, nog een kind, man erbij en buggy en andere spullen in de koffer), dan zal de 1.2 prima volstaan.
 
Laatst bewerkt:

Eduardo

Forumguru
Iedereen hartelijk dank voor de reacties.
Mijn dochter heeft kunnen slagen bij Skoda Muntstad in de Meern met een Fabia Combi uit 2008, 69000 km op de teller en (sorry Turboturbo) 1.4-16V.
Mooi auto'tje, antraciet metallic.
Gaat ze hopelijk lang plezier van hebben.

Vorig jaar hadden we In Spanje een Fabia met 1.2-12V motor als huurauto.
De beschrijving die Turboturbo van de motor geeft is heel herkenbaar.
 

Eduardo

Forumguru
In een tijdsbestek van 3 maanden 2 mooie Skoda's gekocht bij Skoda Muntstad in de Meern.
In de maand Mei onze nieuwe Yeti en nu dus deze Fabia Combi.
Met beide transacties in gedachte kunnen we de het verhaal dat auto's bij de merkdealer duurder zouden zijn direct doorverwijzen naar het rijk der fabelen.
In ieder geval niet bij deze merkdealer. Beide auto's werden verkocht tegen een zeer scherpe prijs. Hierbij nog een foto vd Fabia Combi

ps
Ohh ja, ik heb geen aandelen bij Muntstad... :-)
 

Bijlagen

  • fabia combi.jpg
    fabia combi.jpg
    84 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:

Eduardo

Forumguru
Hallo Skodavrienden,

Daar ben ik weer. Dochterlief heeft een hoop schik van haar "nieuwe" Fabia combi.
Een zee aan ruimte achterin... ;)
Het 1.4-16V motortje vind ik persoonlijk wat aan de luidruchtige kant vwb de kleppen en/of distributie.
Wie weet hoe het daarmee zit ?? Moeten de kleppen van zo'n motortje om de zoveel km opnieuw gesteld worden ?
Of zijn het zelfstellende ??

vr.groet,
Eduardo
 
Bovenaan Onderaan