Brandstofmeter valt naar 0

Ik heb al een tijdje dat mijn brandstofmeter van mijn O2 2.0 PD TDI (PFL) af en toe ineens naar 0 terugvalt. Sinds het warme weer lijkt het erger te zijn (maar dat kan toeval zijn).

Als ik het contact afzet en weer aan, komt ie meestal wel weer terug op niveau maar soms niet. Het zit niet in de meter zelf (ben ik van mening) aangezien op MaxiDot ook de nog te rijden afstand naar "----" verandert, oftewel hij weet niet meer wat het brandstofniveau is.
Bij het aanzetten van het contact beweegt de meter wel een heel klein stukje (precies naar 0) als ie niet het juiste niveau aangeeft. Ik vermoed daarom dat de sensor in de tank niet lekker werkt? Iemand tips hoe ik dat kan controleren?

Er is hier al een paar keer naar gekeken bij de dealer, maar nooit een oorzaak gevonden. Misschien dat hier mensen dit probleem herkennen en hopelijk een oplossing weten?
 

Cordoba

Forumguru
Mogelijk niet eens een probleem met de sensor, maar met de bekabeling/stekker aansluiting? Dealer heeft waarschijnlijk geen ander exemplaar in het magazijn liggen om die even elektrisch aan te sluiten om te kijken (zonder de sensor in de tank te monteren)?
 

sliderke

Senior Member
Wij hebben dit ook eens gehad met een audi a6. Bleek de bekabeling te zijn van de vlotter welk in de tank zat. Was wel een dure herstelling.
 
Dank voor de reacties. Het blijft een lastig probleem, met name omdat het niet makkelijk reproduceerbaar is, maar juist willekeurig. Ik dacht zelf ook aan een kabel probleem, maar dan in de connector (slecht contact?). Weet iemand toevallig hoe de kabel van de brandstof niveau meter naar voren loopt? Ik ga morgen eens zoeken of ik bij de tank wat kan vinden (onder de achterbank toch?).
 

Antera

Donateur
Tja word meten anders lastig. Je kan in ieder geval even en test doen met VCDS op je teller dan kan je zien of meter wel werkt. Als dat zo is dan kan je de tellerklok uitsluiten en kan je verder gaan zoeken. Ik verwacht eerlijk gezegd de vlotter in de tank. Achterbank of net achter de rugleuning
 
Vandaag de hele dag geen brandstofniveau gezien op de meter, ondanks diverse keren starten/contact aan. Ik heb net even onder de achterbank (bestuurderszijde) aan de connector van de brandstofmeter gerommeld en nu doet ie het wel weer, met diverse keren contact aan/uit. Even aankijken of dit consequent is, dit weekend anders nog even wat contactspray erop spuiten en hopelijk is het daarmee opgelost. Ik heb helaas geen VCDS (wel el cheapo ODBII Bluetooth adaptertje, maar daar kun je niet veel mee...). Als ie nu weer structureel op 0 blijft staan eens iemand opzoeken met VCDS in de buurt van Delft.
 

Dennis Nijholt

Forumguru
Als bij mij de brandstofmeter op 0 staat...is bij mij de oplossing dat ik een pompstation opzoek en de brandstoftank weer vul.....maar dat zal wel te simpel zijn....
 
Tot op heden geen "vallende" brandstofmeter meer gehad, en geeft ie elke keer goed aan. Wel heb ik ondertussen ook getankt, misschien dat het probleem ook gerelateerd is aan een minder dan halfvolle tank. Binnenkort meer als mijn tank weer leeg is.....
 
Ik heb inmiddels de connectors van beide brandstof meters losgehad en met contactspray behandeld. Direct na deze actie even geen brandstof niveau gezien (0), maar nu lijkt ie weer stabiel. Gezien de foutmelding in vcds (open or bad contact, of zoiets), zou het ook nog een kabel probleem kunnen zijn. Weet iemand hoe de kabel van de brandstof meter loopt en waar deze uitkomt? Dan kan ik de kabel eens door meten.
 

EdK

Forumguru
Gezien de foutmelding in vcds (open or bad contact, of zoiets), zou het ook nog een kabel probleem kunnen zijn.

Is dit een melding voor of na het schoonmaken van de contacten en heb je na het schoonmaken van die conatcten dat dus je bedrading onderbroken is geweest wel de storingen gereset in vcds en daarna nogmaals uitgelezen.
Maw lees je nu niet een oude storing ??
 
@EdK, storing uitgelezen voor de 'reparatie'. Na de connectors weer aangesloten te hebben de storing gereset, maar toen deed de meter niets. Pas na twee dagen ineens weer leven... Zit nog te puzzelen of het iets met warmte te maken kan hebben, maar nog geen verband gevonden. Nu doet ie het voorlopig weer, maar heb geen idee voor hoe lang. Misschien ga ik mijn tellerkast eens losmaken, valt volgens mij wel mee kwam werk. Dan kan ik in ieder geval de kabels eens doormeten.

Weer iemand toevallig hoe de kabel loopt tussen de twee niveau meters en de teller? Er heeft een nog hamer in de vloerbedekking tegen de midden console geprikt gezeten. Misschien een kabel beschadigd?
 
Bovenaan Onderaan