Brandstofmeter valt naar 0

@Joske, ben vooral benieuwd naar de weg waarlangs de kabel loopt van de brandstof meters naar het instrumenten paneel. Als je me daaraan kan helpen?
 

Joske

Forumguru
Het niveau wordt (zoals ik het zie toch) elektronisch doorgegeven aan het instrumentenpaneel, in bijlage alvast een schema van het tankvlotterelement, een algemeen overzicht en nog een stroomloopschema. Heb je hier al iets aan of zoek je net nog iets anders?
 

Bijlagen

  • tankvlotterelement uitbouwen O2 2008 44.pdf
    138,7 KB · Weergaven: 18
  • stroomloopschema vlotter brandstofmeter O2 2008.pdf
    98 KB · Weergaven: 18
@Joske dank voor de info. Ik ben vooral benieuwd naar hoe de kabel door de auto loopt totaan de plek waar de weerstandswaarde omgezet wordt in iets anders. Dat stuk kabel zou ik graag controleren (evt visueel, maar in ieder geval met een multimeter). Heb je misschien een overzicht van hoe de verschillende kabelbomen door de auto lopen?
 

Joske

Forumguru
oei oei, dan ga ik eens goed moeten kijken hoor

wat ik wel in het schema zag was dat de draad van de "G-sensor" (ofzoiets) in een bepaalde dradenbundel zat en deze werden ook genummerd. Misschien vind ik ook wel een tekening met de kabelbomen.. zal eens zoeken voor jou ;)
 
Even een update... De kabels bleken prima te zijn. Maar nog steeds problemen. Toen maar de stoute schoenen aangetrokken en het complete instrumenten paneel eruit gehaald. Alles losgemaakt en alle contacten goed ingespoten met contactspray. De printplaten onder een microscoop bekeken op defecten (niet gevonden) een alles weer in elkaar gezet. Dat is nu vier weken geleden en sindsdien geen probleem meer!! Kennelijk dus een slecht contact in het instrumenten paneel. Een hele tijd geleden kreeg ik al de hint van de dealer dat waarschijnlijk het instrumenten paneel vervangen zou moeten worden ;)
@Joske: dank voor het meedenken!
 

snapo6

Senior Member
Een hele tijd geleden kreeg ik al de hint van de dealer dat waarschijnlijk het instrumenten paneel vervangen zou moeten worden ;)

Daarom heb ik weinig vertrouwen in een dealer, men vertrouwt teveel op de computer en diepe kennis is aan het verdwijnen!
 

skodaboy

Forumguru
Dag heren,

dit topic is al wat ouder..
maar ik heb sinds kort een gelijkaardig probleem met m'n 02 4x4..

het probleem doet zich voornamelijk voor als de tank minder dan half vol is,
actieradius geeft dan 300 a 400 km aan..
de brandstofmeter valt gewoon terug naar "0" tijdens het rijden of bij stilstand aan een verkeerslicht.

gisteren morgen was ik onderweg naar het werk en ik had 480 km gereden op de dagteller, deze gaat steeds op "0" als ik ga tanken.
ik sta te wachten aan de verkeerslichten,krijg de melding brandstofreserve (actieradius "0" km)
ik rij verder naar het werk,en parkeer de auto op de parking met actieradius "0"
s'avonds vertrek ik terug richting huis,ik start melding komt terug ("0" km)
op weg naar huis klimt de meter beetje bij beetje terug op,er komt er terug 300 km actieradius op te staan.

vandaag na een rit van een 40 tal km,valt de meter weer naar "0"
om nadien weer op te klimmen en km's aan te geven.
ik ben dan uit eindelijk dan toch maar gaan tanken,want ik vertrouw dat hele gedoe niet, bij het tankstation kreeg ik met moeite maar 39 liter in de tank,dus zat er nog meer dan voldoende in de tank.

iemand bekend met dit probleem en een eventuele oplossing?

grts
 
Hi skodaboy, zie mijn post #27 in dit topic. De dealer kwam niet verder dan vervangen van gehele instrumentenpaneel, heb ik dus niet gedaan. Zelf opgelost door instrumenten paneel uit elkaar en weer in elkaar te zetten met wat contact spray. Nooit meer last gehad.
 
D

Deleted member 1243

Schijnt toch een beetje een OII klacht te worden want ik krijg er ook last van :( . Wordt er niet blij van dit soort kleine kwaaltjes want dit is niet de eerste. Kan hoog in de papieren lopen omdat de dealer zoals Snapo6 ook al aan gaf niet meer de kennis heeft of de tijd neemt om goed te zoeken.
Ik ben al aan mijn 3e 3e remlicht, derde DSG7 koppeling, 2e mechatronic, kettingspeling, kentekenplaat verlichting storing door lekkage bij het remlicht. De veelvuldigheid van dit soort kwaaltjes was een reden waarom ik lang geleden mijn Renault Laguna heb verkocht. Het is dat die getunede DSG zo zalig schakelt (alhoewel het bekende schokken van 2 naar 3 al weer nieuwe voortekenen zijn voor het leeglopen van mijn bankrekening).
 

turboturbo

Forumguru
Is het reviseren van dit soort tellerklokken geen optie?

Ik weet dat de generatie O1 auto’s dit ook hebben (alsmede golf 4 / Leon 1m) en daar gaat het om versleten solderingen en/of potmeters. Ik zou denken dat iemand als Morris van MT Automotive dat wel zou kunnen. En vroeger deed een zekere Henk actief op het Seat forum ook dat soort dingen maar zijn bedrijf bestaat niet meer.
 

NJAM

Lid
@GuustFlater zakte/schommelde ook de wijzer van je brandstofmeter?

Vanochtend toen ik naar mijn werk reed kreeg ik een refuel melding maar dacht; tank straks wel even. Vanmiddag toen ik naar huis ging, dacht ik even dat ik het gedroomd had want de wijzer stond weer op 1/3. Kort daarna had ik een actieradius van 50 km terwijl ik er pas 320 gereden heb met deze volle tank 98.
 
@GuustFlater zakte/schommelde ook de wijzer van je brandstofmeter?

Vanochtend toen ik naar mijn werk reed kreeg ik een refuel melding maar dacht; tank straks wel even. Vanmiddag toen ik naar huis ging, dacht ik even dat ik het gedroomd had want de wijzer stond weer op 1/3. Kort daarna had ik een actieradius van 50 km terwijl ik er pas 320 gereden heb met deze volle tank 98.

Ja dat was precies mijn ervaring. Soms zag ik hem "vallen" en dan weer langzaam opkomen.
 
Bovenaan Onderaan