[F2] Continental of Michelin

CDK

Forumguru
2 x zo lang....., dan begin je volgens mij aardig gehecht te raken aan die banden als ze dan uiteindelijk toch vervangen moeten worden... ;) :deuk:

turboturbo

Forumguru
Michelin!

Ik heb ze er nu voor het derde seizoen onder liggen. Daarvoor had ik (weliswaar uitgedroogde) Contintals.

Het comfort ging er stukken op vooruit, alsmede het afrol geluid. Zeer tevreden. Heb ook nog geen noembare slijtage kunnen ontdekken, zit nog dik 7 mm profiel op.

De maatvoering maakt veel uit in het comfort. De Michelin zijn in mijn geval 195/50/15 en het setje winterbanden (Continental) dat ik heb is 185/55/15.
Die zijn alsnog (ondanks dat pruts merk) comfortabeler, maar iets minder geschikt om mee te hoeken :D

Laatst bewerkt:

henm

Lid
Jullie hebben ons overtuigd, het worden michelins!

Wat betreft de maat, dat verhaal is ons nog niet duidelijk. Kunnen andere maten op de bestaande velgen?
"meer comfort"... heb je het dan over het sturen, de vering (onze prioriteit), soepelheid of anderszinds?
Heeft dit ook invleod op het verbuik?

Al met al: Wat is hiervoor het beste advies en waaròm?

Greenliner

Senior Member
@henm,

Naast een velgdiameter (i.c. 15 inch) heb je te maken met een velgbreedte. In dit geval de standaardbreedte van 6 inch (6J) bij 15 inch. De J slaat op de velgvorm. De ideale breedten voor een 6 inch velg zijn 185 (Greenline) of 195 mm. Minimale breedte is 175 mm en de maximale breedte is 205 mm.
Een 16 inch velg heeft een standaardbreedte van 6,5 inch (6,5J), minimaal 185 mm bandbreedte en maximaal 215 mm bandbreedte. Nogmaals, dit zijn standaardbreedten voor auto's. Je kunt een bandbreedte van 175 mm hebben op een velg van 5 inch ( kartskelter) maar ook een 28 inch velg hebben met een bandbreedte van 20 mm ( racefiets).

Voor het comfort laat je je banden wat zachter, hierdoor gaat de auto minder scherp sturen en meer verbruiken. Je kunt ook een hogere band nemen ( bv 185 /70/ 15) maar ook een bredere en hogere ( bv 195/70/15.) het past er allemaal op. Let wel op dat het niet aanloopt in je wielkast en dat de afwijking van je snelheidsmeter kleiner wordt.

Voor het verbruik: een zo smalle, lage band als mogelijk is en deze snoeihard oppompen. Denk aan een treinwiel op de rails.

Pff, weer een hoop gelul, blij dat ik het kwijt ben.:dankje:

mikehotel

Actief lid
Ik heb nu Michelin onder de auto zitten, maar dat zijn wel de laatste: maken meer lawaai als de ook al niet stille Continentals en zijn verder net zo goed.

Rallye

Forumguru
Voor het comfort laat je je banden wat zachter, hierdoor gaat de auto minder scherp sturen en meer verbruiken.
(...)
Voor het verbruik: een zo smalle, lage band als mogelijk is en deze snoeihard oppompen. Denk aan een treinwiel op de rails.

Ik zou niet teveel afwijken van de door de fabrikant (van de auto of de band) voorgeschreven waarden. Dat betekent dat het comfort vooral afhangt van de band (hoog of laag), maar niet van de druk (te hoog of te laag), zoals jij lijkt te zeggen. Een te lage, maar ook een te hoge druk in de band heeft vooral invloed op het weggedrag, en ook op de slijtage (bij een lage druk de buitenranden afgesleten en bij te hoge druk vooral het midden).

Goede Michelins kopen en daar vervolgens teveel of te weinig lucht in doen (voor comfort of een laag verbruik) is zonde. Wil je comfort, koop dan een ze hoog mogelijke band (en vul hem tot de voorgeschreven druk), wil je zuinigheid, koop dan een zuinige band (en vul hem tot de voorgeschreven druk ). Wil je goede rij-eigenschappen, koop dan een sportieve band (en vul hem tot de voorgeschreven druk). Probeer niet zelf de eigenschappen van een eenmaal gekochte band aan te passen.

Desperado

Forumguru
Met afwijkende bandendrukken rijden veroorzaakt ook snellere en verkeerde slijtage waardoor je ondanks misschien zuiniger rijden toch duurder uit bent omdat je veel eerder nieuwe banden moet kopen. En het is nog gevaarlijk ook om met veel te zachte/harde banden te rijden.

Cordoba

Forumguru
Michelin!

Ik heb ze er nu voor het derde seizoen onder liggen. Daarvoor had ik (weliswaar uitgedroogde) Contintals.

Het comfort ging er stukken op vooruit, alsmede het afrol geluid.

Dat is maar net de vraag: een band die tegen het de minimum profieldiepte aanloopt, maakt veel meer kabaal dan een nieuwe band. Dat effect schijnt te maken te hebben met de lucht die in het profiel tussen band en wegdek samengeperst wordt, en weer vrijkomt. Bij minder profiel is het volume dat overblijft in het profiel kleiner, de compressieverhouding is als het ware groter, waardoor je meer geluid krijgt. Voor een goed vergelijk moet je eigenlijk direct achter elkaar met beide (nieuwe) banden rijden, of nog beter met beide banden (merk/type/maat) met bijvoorbeeld 5 mm profiel: dan heb je ook een redelijke indicatie hoe het na verloop van tijd is met het afrolgeluid.

belangrijk voor je snelheidsmeter.. niet meer, niet minder ;)

Bij dergelijke beperkte verschillen klopt dat redelijk, maar bij iets grotere verschillen, ga je ook verschil merken in overbrengingsverhouding, en je auto lijkt meer te gaan verbruiken, doordat de kmteller langere km's meet.

Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
@Cordoba, interessante aanvulling. De Continentals zaten op (edit) 2,5 à 3,5 mm. nog.... Dus dat verschilt inderdaad wel aardig.

Laatst bewerkt:

henm

Lid
Dank voor jullie moeite om het goed aan ons uit te leggen! We beginnen het te begrijpen :-) !
De keuze moet dus (kort samengevat) gemaakt worden tussen 185/60/15 en 195/70/15 van de Michelin Energysaver Plus.
Om als test met beide te gaan rijden is geen optie... zie maar eens een garage zo gek te krijgen.
Daardoor blijft het de vraag in hoeverre het verschil in demping en in verbruik echt merkbaar is...

Jullie meningen zijn duidelijk genoeg. We nemen jullie zinnige opmerkingen dan ook mee naar de garage en zullen in overleg met hen tot de definitieve keuze komen.

Dank!

Cordoba

Forumguru
@henm: natuurlijk krijg je als particulier een garage niet zo gek, maar voor een bedrijf met een aantal identieke auto's, kun je bijvoorbeeld wel zo'n testje doen door wielen onderling te ruilen. Ook voor een serieuze bandentest door een ANWB/ADAC/Autoblad of iets dergelijks zou een test met deels versleten banden een goede aanvulling zijn. Overigens zal de 2e maat moeten zijn 195/50/15(of misschien 195/55/15 voor de Fabia II dat weet ik niet uit mijn hoofd) en niet 195/70/15.

Overigens een bredere maat, geeft echt procenten extra brandstofverbruik, als je dat uitrekent voor een bandenleven, scheelt dat de prijs van een paar nieuwe banden!

@turboturbo ik heb trouwens de tekst in mijn vorige post aangepast: ik had een daar 'minder geluid' staan, waar het 'meer geluid' moest zijn, dus nogal een essentieel verschil.

Rallye

Forumguru
Ergens op internet is wel een rekenhulp voor de afrolomtrek, maar mij lijkt dat je wel uiteenlopende maten hebt gekozen: de hoogte van de band verschilt aanzienlijk (60% van 185mm dan wel 70% van 195mm). Ik zou dat eens checken....

andrehj

Forumguru
De keuze moet dus (kort samengevat) gemaakt worden tussen 185/60/15 en 195/70/15 van de Michelin Energysaver Plus.

Dat zal niet gaan. Die 195/70R15 heeft een wanghoogte van 70%*195= 136.5 mm, terwijl je standaard band een wanghoogte heeft van 60%*185 = 111 mm. Die 195/70/15 is dus veel te groot voor een Fabia en gaat enorm aanlopen (wieldiameter maar liefst 5 cm meer...)

henm

Lid
ohhh dat was een typfoutje: 70 = 50

Ik ga het voor mezelf samenvatten:
De keuze voor Michelin is adhv jullie reacties bepaald.
Uit alle reacties blijkt wel dat er wel wat winst te halen valt op gebied van comfort, maar dat dit tevens ongunstig is voor het verbruik. Dat is dus een spannende afweging voor onszelf. Kleine afwijking betreffende km.stand is van geen belang.
Er wordt gesproken over "soepele" banden e.a., dat kunnen we nergens uit de omschrijvingen van de banden halen, en blijft een vraag aan de verkoper.
Vooralsnog gaan we voor de M185/60/15 van de Michelin Energysaver Plus, totdat we evt dermate overtuigd raken de keuze te gaan veranderen.

Bovenaan Onderaan