Acculader op zonne-energie

64rhfx

Senior Member
Hallo.

Heeft iemand ervaring met de solar acculader van de Action of andere? Je kan deze in de sigarettenaansteker doen en zo zorgen dat je bij terugkomst van vakantie geen lege accu hebt.

D

Deleted member 12686

Nope.
Het wordt hier trouwens gewaardeerd als je je even voorstelt in het meet en greet topic. :thumbsup:
En deze vraag hoort m.i in het topic onderdelen van derden. :D

Menno.

Actief lid
Geen ervaring mee, maar heb ook geen ervaring met een lege accu. Na 2 weken stil te hebben gestaan is het nog steeds direct starten. Misschien een kwestie van een goede accu in je auto hebben zitten :arghh:

Cordoba

Forumguru
Ik weet veel van zonnepanelen, en kan je ongezien vertellen dat dit een onzin-ding is:
- het zonnepaneel zal niet al te groot zijn, want dan is ie niet handzaam meer, dus ook weinig vermogen leveren
- hoeveel licht zal het zonnepaneel nu echt opvangen in de auto???
- daarnaast is de vraag wat de spanning is die deze serie zonnecellen maximaal levert (gezien het feit dat je om op te laden, toch al snel iets van 14 Volt nodig hebt, heb je een serieschakeling van een stuk of 10 zonnecelletjes nodig).

Overigens zijn er bijv. ook solar-laadpanelen die 5 Volt leveren (ook een serieschakeling dus) voor bijv. het opladen van mobiele telefoon, camera, tablet en dat soort apparaten die je ook via USB-poort kunt opladen. Dit zijn kleine energieverbruikers, dus daar heeft zo'n solar lader wel zin.

En een behoorlijke accu en geen alarmsysteem of iets dergelijks dat je accu leegtrekt moet voldoende zijn, om een maandje geparkeerd te kunnen staan, en direct weer te starten. Zeker in de zomerperiode (hogere temperaturen, dus meer accu-capaciteit), mag dit geen probleem zijn.

@ertromp als je je auto nu niet 3 weken op Schiphol, maar bijvoorbeeld op Zestienhoven of Eindhoven Airport parkeert, start ie dan ook nog?;)

turboturbo

Forumguru
Wel eens zo'n dingetje geprobeerd voor je telefoon op te laden? Dat is al een ramp. Heb eens zo'n apparaat van bijna 4 tientjes weer linea recta terug gebracht naar Bever sport toen ik erachter kwam dat dat ding in de volle zon er nog 4 uur over deed om de batterij 10% bij te laden van m'n iPhone.

Cordoba

Forumguru
Er zit veel kwaliteitsverschil in zonnecellen, en als een deel van het paneel schaduw heeft, dan wordt bij dergelijke simpele ladertjes het hele apparaat beperkt alsof ie compleet in de schaduw zit. Ook één enkele cel op zo'n paneeltje waar een foutje in zit, kan hetzelfde probleem veroorzaken. Het is dus niet zo, dan zo'n mobiele lader per definitie niet goed werkt. Ik ken ook verhalen van mensen die bijvoorbeeld het paneeltje óp de handtas klikken, en de telefoon ín de tas aansluiten en zo in een uur of 2 de accu voor 50% bijladen.

EdK

Forumguru
leuk hebbedingetje maar effectief is het totaal niet.....
en ga er maar vanuit dat de cellen die gebruikt worden een 3 of 4 generaties oud zijn waar ze vanaf moeten.
Effectiever is goede panelen met een goede laadregelaar op dak garage en zo je accu bijladen als je dan geen gebruik van 230V wil maken.

Anders zijn het gadgets die je enekel keren gebruikt en dan in de vergeetkast opbergt

64rhfx

Senior Member
Okee mensen, niet kopen dus. Alhoewel ik ook positieve dingen gelezen heb. Probleem is dat ergens een verbruiker zit die zelfs de dealer niet kan vinden. Accu is na drie weken leeg en maar twee jaar oud. Vandaar mijn vraag. Oplossing is dus dan maar de accu los te koppelen.

Cordoba

Forumguru
en ga er maar vanuit dat de cellen die gebruikt worden een 3 of 4 generaties oud zijn waar ze vanaf moeten.

@EdK foutje in de tekst Ed? de huidige (normale) zonnecellen die vandaag de dag op daken van huizen e.d. gelegd worden zijn generatie 2-4, afhankelijk van wat voor installatie je aanlegt. De generatie zegt niet zoveel over de opbrengst, maar heeft meer te maken met het type (materiaal) dat wordt gebruikt.

Overigens net even gegoogled, maar zie 'laadpanelen' leveren 5 Watt of minder per stuk, dus als je bij gloeilampen aan één kant van de auto parkeerlicht aan hebt, kan ie net de helft van het verbruik compenseren. Over het vermogen dat een startmotor en er een paar seconden doorjast, en hoelang zo'n paneeltje daarvoor moet laden zal ik het maar niet hebben. Overigens zag ik voor een 5 Watt versie een prijskaartje van 60 euro, en een paneel van ca 20 x 20 cm. Misschien is een reserve accu in de kofferbak zetten (wel geladen, niet aangesloten) effectiever en goedkoper? Reserve accu hoef je alleen maar aan te sluiten, en dan kun je starten.

EdK

Forumguru
@Cordoba de eindconclusie is uiteindelijk van beide van ons hetzelfde.
en met de generatie had ik er even een slinger aan gegeven.

Heb onlangs op een zeilboot ( www.wildevaart.com ) een 5 tal panelen van 30Watt per stuk aangesloten
en in meest gunstigste weersomstandigheden haal je net een laadspanning van 8 Ah.
met een victron MPPT regelaar gemeten met een victron monitor.

En op deze wijze met 2 stuks 110 Ah accu;s paralel gekoppeld is het een mooie aanvulling bij deze toepassing

Cordoba

Forumguru
Okee mensen, niet kopen dus. Alhoewel ik ook positieve dingen gelezen heb. Probleem is dat ergens een verbruiker zit die zelfs de dealer niet kan vinden. Accu is na drie weken leeg en maar twee jaar oud. Vandaar mijn vraag. Oplossing is dus dan maar de accu los te koppelen.

Zo'n probleem vinden kan een hele klus zijn, maar is voor een echte deskundige wel te vinden, maar kost veel tijd. Loskoppelen is inderdaad een redelijk alternatief. Als je bijv. wel één week haalt met de accu, zal de accu zelf niet het probleem zijn, maar zal het echt een lekstroom zijn. Alleen door het meten van de stroom op verschillende groepen, kun je stapsgewijs, steeds dicht bij de oorzaak komen. Een andere optie (als je nog voldoende tijd hebt, om het uit te zoeken): één (of meerdere) zekeringen verwijderen, en kijken of de accu dan niet leeg loopt. Op die manier kun je bepalen op welke groep de lekstroom zit. Als verwijderen van de zekeringen(incl. de zekeringen op de accubak) geen effect heeft, moet het dus via een ongezekerd circuit lopen. (kan als er bijvoorbeeld een aftakking is gemaakt op een draad van de accu naar de zekeringkast, dus vóór de zekering)

@EdK Ik begrijp wat je bedoelde, maar omdat het technisch gezien niet correct was, toch even gereageerd. Die kennissen zijn ondertussen onderweg met de boot?
Overigens een MPPT voor het geheel, of een tracker per paneel?

om1

Senior Member
@Cordoba de eindconclusie is uiteindelijk van beide van ons hetzelfde.
en met de generatie had ik er even een slinger aan gegeven.

Heb onlangs op een zeilboot ( www.wildevaart.com ) een 5 tal panelen van 30Watt per stuk aangesloten
en in meest gunstigste weersomstandigheden haal je net een laadspanning van 8 Ah.
met een victron MPPT regelaar gemeten met een victron monitor.

En op deze wijze met 2 stuks 110 Ah accu;s paralel gekoppeld is het een mooie aanvulling bij deze toepassing

Spanning gaat in Volt, stroom in Ampere. Ampere-uur is voor elektrische lading. Ik denk dat je bedoelde laadstroom van 8A. Bij zeg zo'n 14 Volt is dat (8 * 14) = 112 Watt, wat grofweg in overeenstemming is met het vermogen van je panelen.

Sorry als dit wat pedant overkomt.... ;)

EdK

Forumguru
Spanning gaat in Volt, stroom in Ampere. Ampere-uur is voor elektrische lading. Ik denk dat je bedoelde laadstroom van 8A. Bij zeg zo'n 14 Volt is dat (8 * 14) = 112 Watt, wat grofweg in overeenstemming is met het vermogen van je panelen.

Sorry als dit wat pedant overkomt.... ;)

je mag pedant wezen hoor, alleen niet teveel aub.....:jaja:

Maar de monitor van victron die met een shunt in de nullijn zit gemonteerd geeft weer in Ah.
En vandaar dat het op deze wijze door mij is neergezet.
En op zelfde wijze geven ze de accu waarde ook weer, in Ah op de monitor (in dit geval 2 x 110Ah is dus 220 Ah )
En in deze heb ik dan geen omrekening nodig zoals jij aangeeft.

om1

Senior Member
Ah, ok, dan geeft je meter dus de laadcapacitet aan, en niet de stroom (maar ook niet de spanning ;) )

EdK

Forumguru
Die victron meter geeft een boel waardens aan en ook de laadspanning op dat moment.
Ook de batterij capaciteit in procenten , dus hoe vol of leeg deze is.
En de verbruikte Ah.
En hij zal wel een stukje software gebruiken om dit allemaal te berekenen en weer te geven.
Maar in hoeverre je er werkelijk vanuit mag gaan dat alle weergegeven waarden's kloppen ......
Ik zie het meer als een indicatie van wat er op dat moment gebeurd met het laden en ontladen en dat het globale waarden's zijn !
En als er word weergegeven dat de accu's voor 90% geladen zijn dan ga ik er van uit dat dit ook 85 of 95% zou kunnen wezen.
Maar je word in iedergeval niet voor verrasingen gesteld, en als men op bepaald moment een alarm krijgt op 60% is overige lading in de accu's dat men dan bepaalde apparatuur gaat uitschakelen of de boordmotor aanzet en met de dynamo de accu's weer bij laad.

Bovenaan Onderaan