EGR klep en koeler problemen

surow

Senior Member
Hallo,

In mijn Fabia Greenline is vandaag ERG klep vervangen.
Auto heeft 2 jaar en 3 maanden. Dealer heeft deze binnen garantie vervangen dus helemaal gratis.
Tot nu toe alles netjes. Maar dealer verteld mij dat ik heb geen garantie meer voor de vervangen onderdeel omdat deze is gratis buiten garantie vervangen.

Nu komt mijn vraag. Hebben ze recht op? Hoe zit deze volgens wet?
Ik heb geen factuur \ bevestiging gekregen voor de vervangen onderdeel(en).

Alvast bedankt voor help.
 

MarcoO2

Forumguru
Er hoeft ook niet betaald te worden, omdat het onder garantie verholpen is. Daarom krijg je ook geen factuur. Maar wettelijk gezien heb je op een vervangen onderdeel gewoon opnieuw garantie. Daar kan de dealer, wat hij ook zegt, niets aan afdoen.
 

Joske

Forumguru
Er hoeft ook niet betaald te worden, omdat het onder garantie verholpen is. Daarom krijg je ook geen factuur. Maar wettelijk gezien heb je op een vervangen onderdeel gewoon opnieuw garantie. Daar kan de dealer, wat hij ook zegt, niets aan afdoen.
maar moet je wel kunnen "bewijzen" dat het onderdeel in kwestie reeds vervangen is geweest natuurlijk..
 

j.verhoog

Nieuw lid
Ik zie dat een nieuwe klep online tossen de 150 en 200 euro kosten, vanwaar dan de hoge reparatiekosten bij een garage? Heeft iemand een idee? Kosten om het te laten vervangen is rond de 700 euro.
 

Frup

Forumguru
In mijn geval zou het vooral om arbeidsloon gaan, omdat de klep op een erg lastig te bereiken plek zit.
Het geluk was aan mijn kant, omdat het toen onder de (BOVAG) garantie viel.
 

Niels83

Forumguru
ga er vanuit dat een vag 350 euro kost.

uurtje uitbouwen 70
. 2 uur inbouwen 140
. even door meten 50
nieuwe schroefjes pakking etc 25 euro

groffe schatting.
 

CDK

Forumguru
Voor dat bedrag leggen ze hem in je dashboardkastje, alleen heb je er dan zo weinig aan.... Demontage en montage kost ook tijd en geld. Voor het bedrag wat je kwijt bent aan zo'n klep kan je beter naar een tuner gaan. Krijg je en een vlottere auto terug én je EGR klep wordt weggeschreven en dus niet meer gebruikt, kan hij je ook niet meer op kosten jagen.
 

Octavia3

Nieuw lid
Je hebt erg veel verschillende EGR's. Zo heb je er eentje met koeler van een 1.2 tdi dan zit je op 440euro, waarbij hij ook nog eens behoorlijk weg gebouwd is. Van een wat oudere tdi een simpele EGR bv 200euro en daarbij is montage een stuk gemakkelijker
 

JurgenM

Forumguru
Was bij mij ook iets van € 750, meeste van de prijs zat hem in de werkuren volgens de dealer.
Wel maar 1/3 moeten betalen, rest was voor Skoda.
 
Als ik goed gekeken heb naar de werkplaafshandleiding zit hij inderdaad onder het subframe..erg vervelend bij een onderdeel dat vaker stuk gaat..veel werkuren.
 
even een vraagje....hoe is het te herkennen oftewel de symptomen dat de EGR KLEP verstopt begint te aken of tijd is om het te laten vervangen en wat gebeurt het bji het negeren van de symptomen etc.. dus de egr klep niet te laten maken en gewoon door te rijden?

ben een leek , kan zijn dat het een stomme vraag zal zijn :)
 

Frup

Forumguru
Ik merkte helemaal niets, tot er een storinglampje ging branden en de motor in noodloop ging.
Vanaf dat moment was 'gewoon doorrijden' niet meer mogelijk.
 
Bovenaan Onderaan