Jokkende Skoda Octavia reclame

Hebben jullie het kenteken van die grijze combi al eens gecheckt? In werkelijkheid is het helemaal geen 14% auto in de reclame, maar een zwarte TSI... :shutup:

Valt nu niemand op dat er géén 'Greenline' batch te bekennen is!!!

Kom op jongens, wie gelooft er nu dat alles in reclames klopt (nooit een wasmiddelen reclame gezien?).
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou even realistisch: wie denkt dat ze een aparte promofilm gaan maken voor elke speciale niche-versie (en een uitsluitend voor de Nederlandse 14%-markt bedoelde uitvoering is simpelweg een niche-versie) is m.i. ofwel vrij naïef, of houdt zich quasi-van de domme, om de vermoorde c.q. misleide onschuld te spelen.
Het zou me verbazen als de Reclamecodecommissie daar niet doorheen zou prikken. Maar ja, je weet 't nooit natuurlijk... :)
 

muurman

Senior Member
Ik vind het bedonderen van klanten door te beweren dat auto's zo super zuinig zijn een stuk erger dan een iets mooiere auto laten zien.
Lekker terug naar bv iedereen 20% bijtelling en mrb betalen. Zijn we af van daadwerkelijke misleiding en krijgen we leukere auto's .
 

Blackokkie2

Forumguru
Nou even realistisch: wie denkt dat ze een aparte promofilm gaan maken voor elke speciale niche-versie (en een uitsluitend voor de Nederlandse 14%-markt bedoelde uitvoering is simpelweg een niche-versie) is m.i. ofwel vrij naïef, of houdt zich quasi-van de domme, om de vermoorde c.q. misleide onschuld te spelen.
Het zou me verbazen als de Reclamecodecommissie daar niet doorheen zou prikken. Maar ja, je weet 't nooit natuurlijk... :)
Daar heb je wel gelijk in, maar dan zou er voor de Nederlandse versie van deze reclame m.i. een tekst bij moeten waar vertelt wordt dat de afgebeelde auto geen GL is of dat het afgebeelde pano-dak niet leverbaar is op de GL.
 

Joske

Forumguru
maar misschien staat dat wel in de kleine lettertjes onderaan je scherm hoor, en hebben ze zich op die manier wel ingedekt. Bij ons in België staat bij elke advertentie van een auto: "auto afgebeeld met opties" ookal staat er een veel lagere vanaf prijs bij.
 

Canon-Eye

Forumguru
bedonderen van klanten door te beweren dat auto's zo super zuinig zijn
Gaan we weer...

Het is inmiddels toch vrij algemeen bekend dat de voorschriften m.b.t. het normverbruik geen andere vermelding in advertenties toestaan dan alléén dat normverbruik, waarvan de bepaling aan zeer precies omschreven regels is gebonden.
  1. Dat die regels niet deugen ligt vooral aan de autoriteiten die ze hebben goedgekeurd en opgelegd. Die hadden beter moeten weten.
  2. Dat de fabrikanten die eenmaal ingevoerde regels vervolgens optimaal in hun voordeel uitleggen is begrijpelijk. Als jij gaat solliciteren, dan zul je (waarschijnlijk?) toch ook extra netjes je haar kammen, je nagels schoonmaken en je schoenen poetsen...
  3. Iedereen (die niet 15 jaar of zo onder een steen heeft gezeten) wéét dat de aldus bepaalde waarden bij normaal dagelijks gebruik op zichzelf niet realistisch zijn, maar wel onderling vergelijkbaar geacht mogen worden. Dat helpt bij het kiezen - niet meer en niet minder.
 

Cordoba

Forumguru
Ik kan me de reactie van @stradje wel voorstellen: het gaat niet om opties die voor die prijs niet in het pakket zitten, maar om de combinatie van panodak (nadrukkelijk in beeld) en met nadruk genoemde 14% bijtelling, een combi die op geen enkele manier mogelijk is.

Het is een beetje als de prestatiecijfers van een RS-uitvoering geven, gecombineerd met de verbruikscijfers van de zuinigste dieseluitvoering, en dan ook nog suggereren dat de combinatie van beiden in één auto terug is te vinden.

Als zoals @Blackokkie2 suggereert er een tekst in beeld zou zijn (of gesproken woord) dat de afbeelding geen GL versie betreft, dan is het iets totaal anders, en zal er wettelijk niets meer aan de hand zijn.
 

MaRco2

Forumguru
Dat er zich iemand met zo iets kan bezig houden :banghead:Echt niets beters te doen?

+1

Ik zie het meer als een algemene reclame, waarbij ze - terecht - de 14% knaller extra onder de aandacht brengen in het filmpje van een Elegance.

Die kentekenplaat is fake (er in geplakt, ziet er nepperig uit) gedaan om het er Nederlands uit te laten zien. ;) Raar dat ze er niet eentje met Sunset gebruikt hebben, met dat doorzichtige glas ziet het er zo crisis uit.:tongue:
 

henriz

Forumguru
Is het betreffende filmpje ergens online te zien?
Ik wil het wel eens zelf beoordelen. Ik zie echter zo weinig reclame op internet ;)
 

Desperado

Forumguru
Als niemand zich er meer mee bezig zou houden krijgen we straks reclames waarin het Hilton in beeld komt als reclame voor een bed en breakfast.
Ik kan me goed voorstellen dat ts ervan baalt omdat hij iets denkt te kunnen kopen wat hij in de reclame ziet en wat niet waar blijkt te zijn.
Of de rcc er iets mee doet....tja, niet geschoten is altijd mis.
 
Bovenaan Onderaan