(aankoopadvies) 1.4tsi vs 1.8tsi qua verbruik en DSG vs handbak.

Wanderer200

Senior Member
Beste mensen,

Ben mij zo langzamerhand eens aan het oriënteren omdat ik in de toekomst een grotere auto nodig heb (binnen ruimte O2 moet ik nog beproeven adhv ene testrit). Mijn oog is op de (facelift) Octavia gevallen omdat ik graag bij VAG wil blijven en een Passat te duur is in de vaste lasten en een golf variant vindt ik niet mooi, en bij Audi liggen de prijzen (helaas) zeker te hoog.

De eerste vraag is natuurlijk de 1.4 of de 1.8 qua theoretisch verbruik schelen ze niet veel 1:15,2 voor de 1.4 en 1:14,5 voor de 1.8. Zijn deze verbruikscijfers in de praktijk ook haalbaar?

De volgende vraag is dan DSG vs Handbak, voordeel van DSG is dat het verbruik nog iets gunstiger is 1:15,2 vs 1:15,8) en het rijd natuurlijk fantastisch! Toch heb ik hier gelezen dat de DSG uit bepaalde bouwjaren "niet betrouwbaar genoeg" is. Voor welke bouwjaren geld dit? en wat zijn de bekende problemen? Bij een handbak zullen uiteindelijk de koppelingsplaten ook eens vervangen moeten worden.

Hopelijk kunnen jullie mij van wat meer info voorzien zodat mijn keuze wat gemakkelijker wordt.
 

ertromp

Forumguru
Als ik weer zou mogen kiezen dan zou ik persoonlijk voor de 1.8 gaan met DSG.
Destijds zelf voor de 1.4 gekozen (nieuw) maar inmiddels wel motortuning gedaan.
De 1.8 is een wat meer soepele motor over een groter toerenbereik. Dus bij een lager toerental al meer koppel beschikbaar en het vermogen tot een hoger toerental beschikbaar.
De DSG bakken wil ik zeker niet als onbetrouwbaar wegzetten maar de bakken uit 2009-2010-2011 zijn betreffende de mechatronic nogal gevoelig voor vervuiling op sensoren. Dit is ook terug te zien als servicewaarschuwing in de handboeken van de Skoda garages.
De bak schakelt (te) vroeg op standaard naar hogere versnellingen om te voldoen aan emissie eisen.
Dat probleem is in mijn auto verholpen door een software aanpassing bij TVS Engineering tijdens een forum meeting.
Zelf gelukkig geen problemen gehad met de koppelingen in de bak maar door dit vroege opschakelen heeft vooral de 2e koppeling nogal te lijden hieronder.
De kosten voor zo'n dubbele koppeling zijn aanmerkelijk hoger dan eentje uit een handbak dus betreffende vervangingskosten niet vergelijkbaar. Maar het is echt een genot om mee te rijden en schakelt super snel over. Dat kun je handmatig niet of nagenoeg niet nadoen. Maar het is wel weer een stuk extra elektronica met duurdere elementen dan een handbak.
 

Wanderer200

Senior Member
En wat is jullie verbruik met de 1.8tsi (dsg)? Is die 1:15 haalbaar of is dat veel te optimistisch?

Die software aanpassing is wel interresant, aan de andere kant is het de vraag hoeveel nut dat nog heeft als je een occasion met 100k of 120k km op de teller koopt?
 

Skodatek1

Forumguru
Over de DSG kan ik niks zeggen want heb een handbak.

Wat betreft verbruik van de 1.4 TSI is 1:15 zeker haalbaar, fabriek zegt zelfs 1:18 wat in de praktijk niet haalbaar is. Of je moet constant 100 km/h rijden met de cruise-control aan.
Met chiptuning is wellicht een nog beter verbruik haalbaar wat ik zo lees, en ga dit dan ook zeker toepassen bij mijn O2.
 

CDK

Forumguru
En wat is jullie verbruik met de 1.8tsi (dsg)? Is die 1:15 haalbaar of is dat veel te optimistisch?

Die software aanpassing is wel interresant, aan de andere kant is het de vraag hoeveel nut dat nog heeft als je een occasion met 100k of 120k km op de teller koopt?
Op www.spritmonitor.de kan je zoekcriteria ingeven en achter het gemiddelde verbruik van de 1.4 en de 1.8 komen, dat is stukken waardevoller als de fabrieksopgaven ;)
Hoeveel nut het nog heeft om te chippen bij hogere tellerstanden..., als je het bij een vakman laat doen gaat hij er lekkerder van rijden, daalt het verbruik bij normale belasting én heb je indien nodig extra power.
Reken daar ten minste 699,- voor en bedenk hoe lang je met de auto wilt gaan doen en vraag jezelf dan af of het je dat waard is.
 

Wanderer200

Senior Member
Ah dankje, heb daar eens wat gemiddelde verbruikscijfers opgezocht
1.4tsi H: 1:14,2
1.8tsi H: 1:12,2

1.4tsi DSG: 1:13,6
1.8tsi DSG: 1:12,7

opvallend dat het gemiddelde van de 1,4 DSG daar juist lager ligt terwijl de DSG in theorie een stukje zuiniger is.

Anders maar eens een testrit in een 1.4 maken kijken hoe dat aanvoelt ten opzichte van mijn huidige 130pk 1.9tdi, moet zeggen dat met een DSG bak het aanbod hard achteruit gaat vooral de 1.8 DSG combinatie, ook omdat ik persee een Elegance (Businessline) uitvoering wil.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Fean

Forumguru
Ah dankje, heb daar eens wat gemiddelde verbruikscijfers opgezocht
1.4tsi H: 1:14,2
1.8tsi H: 1:12,2

1.4tsi DSG: 1:13,6
1.8tsi DSG: 1:12,7

opvallend dat het gemiddelde van de 1,4 DSG daar juist lager ligt terwijl de DSG in theorie een stukje zuiniger is.

Anders maar eens een testrit in een 1.4 maken kijken hoe dat aanvoelt ten opzichte van mijn huidige 130pk 1.9tdi, moet zeggen dat met een DSG bak het aanbod hard achteruit gaat vooral de 1.8 DSG combinatie, ook omdat ik persee een Elegance (Businessline) uitvoering wil.

Rijd je soms harder de 130km+.. en vind je een beetje acceleren leuk, stoplicht sprintje.. neem dan een 1.8, sneller, soepeler, volwassener en een groter bereik qua vermogen, het verschil is nihil qua verbruik zeker als je een zware voet hebt. De 1.8 heeft zelfs een agressievere vermogensopbouw dan de 2.0tfsi.. (persoonlijk vind ik dat een +) Trouwens een chip in de 1.8 is ook niet verkeerd;)

De 1.4 en +- 140kmph rijden betreft een verbruik van ongeveer 1/11. Rijd je niet harder dan 120.. en ben je heel bewust economisch bezig (nieuwe rijden) dan is 1:16/17 haalbaar met de 1.4.. Vind je dit extreem belangrijk of wil je het plezier van meer vermogen en een wat volwassener blok?

Zelfs met de nieuwe 1.4 140pk. Mijn volgende keuze is 200% weer een groter blok. Ik stoor mij aan het bereik, onderin is het prima (net een diesel) maar de vut is er een beetje uit na 3200rpm, waar de 1.8 bij 3800rpm juist tot leven komt met de extra push van de turbo + dit reikt met gemak tot 5600rpm.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
Ah dankje, heb daar eens wat gemiddelde verbruikscijfers opgezocht
1.4tsi H: 1:14,2
1.8tsi H: 1:12,2

1.4tsi DSG: 1:13,6
1.8tsi DSG: 1:12,7

opvallend dat het gemiddelde van de 1,4 DSG daar juist lager ligt terwijl de DSG in theorie een stukje zuiniger is.

Anders maar eens een testrit in een 1.4 maken kijken hoe dat aanvoelt ten opzichte van mijn huidige 130pk 1.9tdi, moet zeggen dat met een DSG bak het aanbod hard achteruit gaat vooral de 1.8 DSG combinatie, ook omdat ik persee een Elegance (Businessline) uitvoering wil.
Is wellicht de optie een auto uit Duitsland een mogelijkheid voor jou?
Daar is het aanbod groter en zijn de auto's veelal goed uitgevoerd en voor mooie prijzen
Houd wel rekening met extra kosten zoals een deel BPM, de RDW kosten en het Ausfuhrkenzeichen om Duitsland uit te komen. Ook zul je nog een eendagskenteken en verzekeringen moeten regelen voor de rit vanuit Duitsland en de rit naar het RDW. Wellicht zijn de kosten dan nog steeds minder en het aanbod groter dan hetgeen in Nederland aangeboden wordt.
Je moet er natuurlijk wel papierwerk voor over hebben en niet tegen een reis opzien.
 

Noord26

Forumguru
1:15 met een 1.8 is niet reëel. Wij rijden 1:12,5 a 1:13 gemiddeld met een stevige rijstijl. Wel getuned, zonder DSG (vrouwlief wil alle controle hebben, met respect voor DSG..).
 

Wanderer200

Senior Member
als 1:12-1:13 met een SuperB lukt dan moet het met een (lichtere) Octavia ook lukken.

Moet zeggen dat de prijzen van de octavia wel hoger zijn dan ik dacht, ik ging er vanuit dat ik voor 10-11.000 een leuke occasion van 2009 kon halen maar als je vervolgens tot de conclusie komt dat een Elegance (businessline) uitvoering de enige is die aan de eisen voldoet dan zit je toch al snel op 13-14.000
 

Noord26

Forumguru
De duurste uitvoeringen zijn idd gewild op de 2e hands markt. Maar dan kom je zeker niets meer te kort aan wensen/eisen + op een duurdere occasion is het makkelijk afdingen als een goedkopere. Procentueel gaat er altijd ongeveer hetzelfde vanaf. Absoluut is dat op een duurdere dus meer. Wij zijn zelf inmiddels ook verwend met de Elegenance BL uitrusting incl nog wat meer opties en dat merk je pas als in de auto bij iemand anders zit..
 

Wanderer200

Senior Member
precies en ik wil er ook niet op achteruit gaan ten opzichte van mijn huidige Audi. Dan maar wat langer doorsparen :)
 

mikehotel

Actief lid
vrouwlief wil alle controle hebben, met respect voor DSG..
Kan alleen maar zeggen dat je vrouw het snapt :D
Met een beetje vermogen is fatsoenlijk wegrijden (zonder piepende banden) op nat wegdek al redelijk lastig, DSG schakelt veel te vroeg op en wanneer je eens het vermogen aanspreekt, gaat die 2 tikken terug en heb je ineens een hoop motorlawaai. Handbak in combinatie met 1.8TSI vind ik veel prettiger rijden dan eentje met DSG.
 

Noord26

Forumguru
Ligt er aan wat er allemaal op je Audi zit qua uitvoering natuurlijk. Maar dus geen nieuwe Audi?

@mikehotel: wij hebben alleen zonder DSG met een 1.8 gereden. DSG ervaring heb ik alleen icm een 1.6Tdi..
 

Wanderer200

Senior Member
Ligt er aan wat er allemaal op je Audi zit qua uitvoering natuurlijk. Maar dus geen nieuwe Audi?

A3 Sportback in Ambition ProLine uitvoering met wat extra opties (Bns navigatie, winterpakket), dus niet echt een goedope uitvoering. En nee geen nieuwe Audi als ik geld over had zou ik blindelings weer voor Audi kiezen maar als ik kijk wat een Audi A4 avant door zijn gewicht en nieuwprijs alleen al aan vaste lasten kost... komt nog bij dat een 2009 A4 avant met dezelfde opties als een Octavia Elegance Businessline uitvoering als snel 20K of meer kost.

Vandaar dat ik na 2 audi's eens iets anders wil proberen. We hebben nu 1 kleine en daar zal hopelijk nog wel een 2'de bijkomen dus dan is wat meer ruimte ook wel gewenst. En dan is een Octavia wel aantrekkelijk qua vaste lasten.[/quote]
 

mikehotel

Actief lid
@Noord26:Je hebt dan ook weinig gemist; ik vind een DSG juist bij uitstek een bak die bij de 1.6TDI past. Dat is een niet al te grote motor die relatief veel vermogen levert over een klein toerenbereik en dan helpt een DSG om continue in het optimale toerenbereik te zitten. In de 1.8 TSI (en ook 2.0 TFSI) sluit de karakteristiek van de bak veel minder goed aan bij de karakteristiek van de motor, vooral bij normaal rijden.
 

mikehotel

Actief lid
@Wanderer200:
Ik heb ook Audi gereden en was niet bepaald onder de indruk van de kwaliteit. Ja, design-technisch ziet een Audi er over het algemeen (veel) beter uit dan (in mijn geval) een Superb Combi (achterzijde) en ook het interieur is in een Audi door de gebruikte kunststoffen veel "aaibaarder". Maar dat staat in mijn beleving in geen enkele verhouding tot de meerkosten van een Audi. OK, nu ben ik in het geheel niet gevoelig voor de status van dergelijke premium-merken en zie daar dan ook niet de meerwaarde in. En daarbij is mijn huidige Skoda-dealer een stuk prettiger in de omgang dan zijn Audi-collega; niet alleen op het intermenselijke vlak maar ook financieel: voor de prijs van een onderhoudsbeurt bij de Skodadealer hadden ze bij Audi er alleen nog maar naar gekeken......
 

Wanderer200

Senior Member
Dealer kom ik sowieso niet, kheb ook nog nooit een nieuwe Audi gekocht. Maar ik heb hiervoor naar volle tevredenheid een A4 (b5) 1.9tdi gereden, bij 185.000 km gechipped naar 140pk/330nm nooit serieuze problemen mee gehad en ingeruild met 315.000 op de teller. Toen mijn Huidige A3 Sb gekocht, nu bijna 295.000 op de teller ook nog nooit serieuze problemen mee gehad. In beide gevallen waren/zijn het auto's die ik voor mijn gevoel probleemloos tot de 4-5 ton had kunnen rijden.

En de A3sb vindt ik een heerlijk rijdende auto, geweldig goed onderstel, nu met 295K op de teller nog geen rammeltje te bekennen, gewoon een super degelijke auto, die er (imho) ook nog eens erg mooi uitziet qua interieur en exterieur. Maar goed wel een auto waar ik toen 17.000 euro voor betaald heb... en waarschijnlijk ga ik keihard schrikken als ik deze ga inruilen, dus de afschrijving is gewoon hoog zelfs al is de auto niet nieuw gekocht.

Dan zijn de vaste lasten oo nog eens hoog de A3 sb 1.9tdi weegt 1340kg dus rond de 115,- per maand aan wegenbelasting. de verzekering is ook niet mals omdat de nieuwwaarde op 40.500,- staat. En onderdelen zijn ook niet echt goedkoop (maar ik verwacht niet dat dat echt verschild met Skoda).
 
Bovenaan Onderaan