JD DSG Tuning

VEEJAY

Forumguru
Ik heb een paar maanden geleden mijn DSG bak en Mechatronic laten vervangen door een jong gebruikte van een 140pk TDI. De reden hiervan was dat het vermogen van mijn motor niet in verhouding stond met de versnellingsbak. Het enige leuke was dat ik razendsnel naar 200km per uur spoot, maar daarna was de koek zo een beetje op.

Met de nieuwe bak kan ik in de 3e versnelling naar de 100 en de top zal boven de 230km per uur liggen. Een ander voordeel zijn de toeren (minder herrie) bij het bijvoorbeeld 120km per uur rijden.

Echter, wat mij tegenzit is de (eco?) modus in de 6. De DSG doet er alles aan mijn motor zoveel mogelijk onder de 1500 toeren te houden. Om het DSG vliegwiel te sparen komt door de chiptuning het vermogen pas echt los bij de 2000 toeren. Het duurt dus even voordat ik volle vermogen heb of de bak moet eerst terugschakelen. Ik heb mij hier een beetje aan geërgerd de afgelopen maanden en hoop dat JD dit kan verbeteren.

Ik heb gegoogled en kom tot de conclusie dat alle nieuwere auto's heel snel de hoogste versnelling opzoeken, dit vanwege emmissie/zuinigheids scores. Ik denk dat het bij een oude auto op termijn (uiteraard na de garantieperiode) funest wordt, het kan voor mijn gevoel nooit goed zijn.

Ik zal mijn bevindingen posten.

Oude bak (ca 225.000km):

20130920_113725 (Small).jpg

Nieuwe bak
20130920_113644 (Small).jpg

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Inderdaad de standaard software is niet echt optimaal voor dsg bak en motor. Volgens mij doet JD toch ook software aanpassingen aan de DSG? Anders is zeker TVS Engineering aan te raden om de software van je DSG aan jou wensen aan te passen

• Leuk
Waarderingen: CDK

VEEJAY

Forumguru
Inderdaad heb ik ook aan TVS gedacht, maar die zijn duurder als ik op hun site kijk. Ik denk niet dat de Skodaforum korting nog steeds geldt... ;)

VEEJAY

Forumguru
Haha, RipTJoening(c) wenst u allen een KNALLEND 2014 toe!!! Als dat niet lukt, rijdt u dan gerust even bij ons langs... :deuk:

CDK

Forumguru
Inderdaad heb ik ook aan TVS gedacht, maar die zijn duurder als ik op hun site kijk. Ik denk niet dat de Skodaforum korting nog steeds geldt... ;)
Je kan natuurlijk TVS bellen of mailen en vragen of je nog een beetje Corné korting / forum korting kan krijgen? ;) je had tenslotte een zeer goede reden om niet aanwezig te zijn op de meeting.... ;) ;)

VEEJAY

Forumguru
Ja ik was er dus wel, weet je nog die smiley op de presentielijst? Ik zei nog tegen Exciter dat ie ff wat snellere muziek moest gaan draaien want de wachttijd bij de rollerbank begon op te lopen. ;)

"CornéSkodaKorting" nomineer ik als Skodaforum woord van 2013! :D

Neptukker

Forumguru
Volgens mij is TVS the place to be als je wat aan de DSG wilt veranderen. Meer ervaring met DSG aanpassen kun je nergens anders vinden.

• Leuk
Waarderingen: CDK

dirkie996

Forumguru
Haha, RipTJoening(c) wenst u allen een KNALLEND 2014 toe!!! Als dat niet lukt, rijdt u dan gerust even bij ons langs... :deuk:
Onbewust heeft Rip tjoening onlangs op de testbank van een DSG7 een D(dat)S( sloeg)G( gaten) 21 gemaakt. Probleem is nu wel, om één van de vele versnellingen te selecteren, u moet graaien v/d werkvloer :maakmegek:
Ik weet het, volledig off topic, maar ik kon het niet laten.
Beste wensen aan alle leden v/h forum
Dirkie

VEEJAY

Forumguru
Zijn de ervaringen van mensen die hun DSG hebben aangepast dat het in 1 keer goed is of was verder finetuning nog nodig?

Ik vraag me af of er bij DSG tuning ook standaard files zijn die altijd wel goed zijn of dat deze op maat moeten worden gemaakt?

Rosinfield

† In Memoriam
ik was en ben in 1 x helemaal tevreden. D-stand schakelt gewoon wat later op (nog steeds best snel), waardoor je ineens ook een echte 1e versnelling hebt. S-stand schakelt wat minder snel op, zodat deze nu ook prettig te gebruiken is. Ligt misschien ook aan mijn kleine motortje, maar zolang als hij voordien doortrok in de toeren, vond ik bepaald onprettig. Gebruik hem nu wel vaker. Vooral voor even snel accelereren is het echt fijn nu

ertromp

Forumguru
Ik heb ook de "standaard" aanpassingen van TVS en ben daar super tevreden over. Ik ervaar hetzelfde met m'n 1.4 TSI als @Rosinfield :D.
Het is zo dat TVS e.e.a. naar jou eigen wens kan schrijven dus bijvoorbeeld de hogere versnellingen wel weer inleggen bij laag toerental of de momenten van schakelen bij een x aantal toeren aanpassen of alleen de eerste drie versnellingen aanpassen etc etc. Er wordt daar echt de tijd voor je genomen in Varsseveld.
Heb nu eindelijk het gevoel dat de bak op de juiste manier gebruikt/gestuurd wordt door de elektronica zonder dat absurd vroege opschakelen met de fabrieks software

Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Goede zet om je versnellingsbak te optimaliseren. Het is toch jammer als de fun wat minder als het zou kunnen zijn.

CDK

Forumguru
Bij mij was het in 1 x goed, ben dik tevreden en zou voor geen goud terug willen naar de originele setup. Als ik jou was zou ik er een telefoontje aan wagen, info uit de 1e hand heb je het meeste aan, daar komt bij dat ze het zelf jou het beste kunnen uitleggen.

RayDelft

Forumguru
Ik ben niet helemaal tevreden en ga nog terug. Het was ondanks de prima organisatie van Corné een beetje rommelig en eigenlijk was het iets te druk. Ik was het laatste aan de beurt en bij het programmeren ging iets fout waardoor mijn auto niet meer hoger dan twee wilde opschakelen. Dat is hersteld. Voor de rest had ik de keuze uit twee soorten tuning van de motor een normale of een pluspakket. Ik koos voor de plus omdat men garandeerde dat de motor dat schadeloos aankan. Hij is me echter te snel. Bizar snel. Tot zeker 80 km per uur kan ik niet vol op het gas omdat de wielen dan doorslaan. Bij ca 120 km/u heb ik enkele malen een flinke schrik gehad bij kickdown. De bak greep met zo,n enorme dreun aan dat ik echt dacht dat alle assen wel afgebroken zouden zijn. Het leek wel een aanrijding. Dat heb ik nadien overigens nooit meer gehad. Ik heb het ze gemeld en men zal de bak herprogrammeren als ik weer langs kom. Dat ga ik zeker doen, maar Varseveld ligt voor mij niet naast de deur. Daar moet ik echt een vrije dag voor nemen. Maar intussen ben ik er niet gerust op dat ik de techniek heel houd. Bij doortrekken vanaf 120 ofzo zit je zo wezenloos snel op hoogst illegale snelheden dat het griezelig is. Ik hoor de turbo fluiten dan en dat zit me ook niet lekker. Hij trekt maar door. Met nat wegdek kan je ook boven de honderd niet zomaar op het gas. Ik heb hem nooit geklokt. Dat gaat ook nauwelijks want je kunt niet vol gas weg ermee. Kortom, het mag van mij een tikje minder. Het zou me niet verbazen dat ik rond iets boven de zes seconden op de honderd zit. Hij is niet gerold, daar was geen tijd voor, maar dat heb ik ook nog te goed. Men vertelde me dat hij in de buurt van de 290 pk zit. Ik spreek die paarden zelden aan, vanwege de permanente angst dat de boel in de soep loopt, maar kicken is het wel.

Naschrift: betreft Superb 2.0 tsi combi. 2012 met nu ca 36.000 km op de teller.

CDK

Forumguru
Jammer dat je terug moet, probleem was dat je erg laat aan kwam door de zware files van die dag, waardoor je ook weer erg veel haast had om uit Varsseveld te vertrekken, dat was niet de juiste combinatie van factoren om het netjes af te wikkelen, het moest allemaal te snel om het goed te doen :( daar heb ik op weg terug naar huis en de dag er na spreekwoordelijke buikpijn van gehad. Ronald zei wel tegen me dat jouw 2.0 TSI beestachtig sterk was zoals hij dat voelde tijdens het proefrijden, dat klopt dus aardig.....

Bovenaan Onderaan