VEEJAY
Forumguru
Ik heb een paar maanden geleden mijn DSG bak en Mechatronic laten vervangen door een jong gebruikte van een 140pk TDI. De reden hiervan was dat het vermogen van mijn motor niet in verhouding stond met de versnellingsbak. Het enige leuke was dat ik razendsnel naar 200km per uur spoot, maar daarna was de koek zo een beetje op.
Met de nieuwe bak kan ik in de 3e versnelling naar de 100 en de top zal boven de 230km per uur liggen. Een ander voordeel zijn de toeren (minder herrie) bij het bijvoorbeeld 120km per uur rijden.
Echter, wat mij tegenzit is de (eco?) modus in de 6. De DSG doet er alles aan mijn motor zoveel mogelijk onder de 1500 toeren te houden. Om het DSG vliegwiel te sparen komt door de chiptuning het vermogen pas echt los bij de 2000 toeren. Het duurt dus even voordat ik volle vermogen heb of de bak moet eerst terugschakelen. Ik heb mij hier een beetje aan geërgerd de afgelopen maanden en hoop dat JD dit kan verbeteren.
Ik heb gegoogled en kom tot de conclusie dat alle nieuwere auto's heel snel de hoogste versnelling opzoeken, dit vanwege emmissie/zuinigheids scores. Ik denk dat het bij een oude auto op termijn (uiteraard na de garantieperiode) funest wordt, het kan voor mijn gevoel nooit goed zijn.
Ik zal mijn bevindingen posten.
Oude bak (ca 225.000km):
Nieuwe bak
Met de nieuwe bak kan ik in de 3e versnelling naar de 100 en de top zal boven de 230km per uur liggen. Een ander voordeel zijn de toeren (minder herrie) bij het bijvoorbeeld 120km per uur rijden.
Echter, wat mij tegenzit is de (eco?) modus in de 6. De DSG doet er alles aan mijn motor zoveel mogelijk onder de 1500 toeren te houden. Om het DSG vliegwiel te sparen komt door de chiptuning het vermogen pas echt los bij de 2000 toeren. Het duurt dus even voordat ik volle vermogen heb of de bak moet eerst terugschakelen. Ik heb mij hier een beetje aan geërgerd de afgelopen maanden en hoop dat JD dit kan verbeteren.
Ik heb gegoogled en kom tot de conclusie dat alle nieuwere auto's heel snel de hoogste versnelling opzoeken, dit vanwege emmissie/zuinigheids scores. Ik denk dat het bij een oude auto op termijn (uiteraard na de garantieperiode) funest wordt, het kan voor mijn gevoel nooit goed zijn.
Ik zal mijn bevindingen posten.
Oude bak (ca 225.000km):

Nieuwe bak

Laatst bewerkt: