Spiegelkap Fabia 2 FL vervangen

Chatslet

Forumguru
Vanochtend even niet goed uitgekeken op het werk. Paaltje naast de slagboom, krak boem pats scheur! Spiegel er tegen aan. Gevolg: bovenste spiegelkap van de linkerspiegel beschadicht, diepe kras en scheur er in en ook de kunstof ring om de spiegel is gescheurd. Moet dus gemaakt worden.


Oplossing 1: Prijsopgave bij de dealer: Nieuwe kap, spuiten, nieuwe ring en arbeidsloon EUR 180
Makkelijk en origineel maar een beetje duur naar mijn idee.

Oplossing 2: Nu zag ik op onderdelenlijn een complete buitenspiegel staan dus dat kan eventueel zelf. Daar even een mailtje heen gestuurd wat het moet kosten. Lijkt me een stuk goedkoper maar prijs is nog niet binnen. Maar of het makkelijk is?

Oplossing 3: Carbon fiber kappen van superskoda, ongeveer 80 euro en nieuwe kunstofring van ebay ongeveer 15 euro. Niet origineel, geen idee of het makkelijk is maar het ziet er natuurlijk wel cool uit.

Nu natuurlijk de vraag, hoe moeilijk/makkelijk is het om die spiegelkap en ring te vervangen? Heeft iemand hier ervaring mee?
 

Bart1979

Actief lid
Tja, ik zou voor origineel gaan denk ik.
Maar:moet die kap gespoten worden? Ik dacht dat die in die kleur geleverd werden (dan wel vol gekleurd dan wel gespoten). Lijkt me sterk dat ze in de fabriek al die kappen apart spuiten, en krijgen ze ze dus aangeleverd in de juiste kleur. Die moeten dan toch ook als onderdeel leverbaar zijn?

In any case: balen is het wel, maar gelukkig geen blikschade!
 

Chatslet

Forumguru
Heb even gekeken en ze komen inderdaad alleen in de primer. Mailtje terug van onderdelenlijn. Hele spiegel kost 75 euro. Morgen even de dealert bellen of ze die er anders op kunnen zetten of daar gewoon de kappen van kunnen wisselen. Scheelt toch weer. Of het moet zelf natuurlijk gemakkelijk te doen zijn.
 

Bart1979

Actief lid
Aha ok...dus toch nog zelf laten spuiten. Apart, dat doen ze in de fabriek echt niet, ik wed dat ze daar gespoten kappen binnen krijgen.

Zelf vervangen zou moeten kunnen lijkt me als je het aandurft. Kabeltjes zullen met een stekkerverbinding zitten dus dat is eenvoudig los te maken. Clou is het met beleid verwijderen van afdekkap aan de binnenzijde van de deur, etc.
Als je dealer het niet wil doen, dan is er vast een andere garage die dat voor je wil fixen.
 

polf

Senior Member
Weet je zeker dat die spiegelkappen van Superskoda vervangers zijn, het lijkt of je ze er overheen plaatst?

(Info hieronder van een 2008 Fabia 2)
wel fraaie tekst> loswrikken...geeft de burger moet dat al het plastic dat wel heel moet blijven dat ook doet?

upload_2013-11-5_17-34-54.png
 

passatboy

Forumguru
als alleen de boven kant kapot is kan je ook van die mooie chroom overzet stukken kopen , die kosten +- 30 euro per set en maakt de auto net iets exclusiever
 

Cordoba

Forumguru
Andere optie is om een spiegelkap in de juiste kleur te zoeken op de sloperij, mogelijk moet je dan een complete spiegel kopen, maar dat kan wel eens de goedkoopste oplossing zijn. Ook met complete spiegel kun je gewoon de kap overzetten en de rest bewaren.
 

piair1982

Forumguru
Vervangen kan je zelf als het alleen de kappen zijn. Als het mechanisme stuk is zal de deurbekleding er af moeten.

Is ook niet heel moeilijk. Maar makkelijkste is helaas wel de duurste optie.

Succes!
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie er zo al één staan in Zwijndrecht(NL), maar die kunnen wel eens beschadigd zijn:
601397.a.jpg

Linkje voor deze sloopauto.

Je kunt ook nog overwegen om een paar kappen in een andere kleur te scoren (bijv. zwart) en die erop te zetten.
 

Chatslet

Forumguru
@polf: Dank je, ik ga er mee aan de slag. De spiegel van onderdelenlijn is EUR 75.
Het gaat inderdaad alleen om de bovenste kap dus ik probeer het lekker zelf.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat ie achter een Lamborghini heeft geparkeerd, en die willen wel eens spontaan de fik in gaan. Dat is trouwens minder onwaarschijnlijk dan het lijkt: bij de ingang van het industrieterrein van mijn werk staat bij een woning af en toe een Fabia 1 netjes naast een Ferrari onder de carport van een woonhuis.
 

Bart1979

Actief lid
Haha of naast een Lancia Delta Integrale. Die fikten ook spontaan uit. En toch wil ik er een, geweldig!
Maar goed, off topic.
 

passatboy

Forumguru
spiegel gevonden ondertussen , heb er gisteren nog een in mijn handen gehad , was aan het kijken of er een spiegel op pasde met knippers in , niks dus zelfs geen volkswagen spiegel vergelijkbaar , grrrr , weer zelf maken dus ,
 

Chatslet

Forumguru
Spiegel met knippers? Heeft Seat niets? Maar hoe wil je dat dan doen met de bedrading? Ik kan me voorstellen dat er geen "knipper draad" in de kabelboom naar de spiegels aanwezig is.
 

passatboy

Forumguru
draad moet voorzien worden van de spiegel tot aan de relais of tot aan de knippers in het zij spatbord
ik heb kant en klare knipper units liggen van een passat , die kunnen pasklaar gemaakt worden , nu dat aansluiten is een eitje maar die units mooi proper wegwerken in de spiegels dat is een ander verhaal , ik ben niet zo sterk in carroserie aanpassingen helaas , ga eens een spiegel kopen en mij daar op uit leven
en toevallig vandaag op ebay.uk tegengekomen
heb de verkoper een mail gestuurd als die nu wel echt op de fabia passen , dan bestel ik me een setje en bouw er gelijk ambiente verlichting in
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=390613509925&fromMakeTrack=true
 
Laatst bewerkt:

passatboy

Forumguru
de units voor te modden zijn binne
ga ik de eerste fabia hebben met knippers en ambiente verlichting , ik zal de vorderingen blijven posten


nu moet ik de passat knippers niet aanpassen en gaan gebruiken ,
ambiente verlichting ga ik gebruiken van skoda origineel , want die moeten waterdicht zijn vermits er ook water in de spiegels vanbinne kan komen
 
Bovenaan Onderaan