Het grote Dashcam topic

Tallguy

Forumguru
Dit topic ben ik maar gestart als verzameltopic voor info over dashcams. Tegenwoordig komen er meer en meer vragen op diverse fora voorbij over dashcams, welke typen er nu precies zijn en welke nu een beetje goed en betaalbaar zijn.

Het topic zal zich nog verder gaan uitbreiden en ik nodig iedereen uit zijn/haar ervaringen te posten zodat ik deze 1e post verder kan aanvullen.

Deze 1e posting zal ik de komende tijd verder gaan aanvullen zodat hier een algemeen overzicht gaat ontstaan.

Site(s) waar informatie te vinden is over dashcam zijn o.a.
- Dashcamtalk
- DashboardcamReviews

Welke soorten heb je betreffende GPS en geheugen?
- Zonder GPS en zonder ingebouwd geheugen
- Zonder GPS en mét ingebouwd geheugen
- Met GPS en zonder ingebouwd geheugen
- Met GPS en mét ingebouwd geheugen

Welke opnamekwaliteiten zijn er?
- 720p
- 1080p (let op dat niet elk model dat zegt 1080p te doen dat in werkelijkheid ook écht doet)

* De meeste dashcams bieden wel de mogelijkheid om via een (micro)SD kaartje de beelden en info op te slaan.
* Ga goed uitzoeken/Google'n wat de ervaringen en reviews zijn van dashcams. Er blijken veel typen van hetzelfde model in de markt te zijn, sommige goedkope Chinese of Russische rommel waarbij is bezuinigd op de chipset of de CCD (sensor).
* Niet elke dashcam is in het donker net zo goed als overdag.

Waar koop je die dashcams?
- Het merendeel is tegenwoordig gewoon via eBay te koop. Even Google'n en je hebt prijs.

Wat kosten dashcams ongeveer?
- Dat hangt af van de kwaliteit en mogelijkheden. Een simpele dashcam met een 720P camera zonder GPS of andere poespas kan je al voor een paar tientjes aanschaffen. Kies je voor een 1080p met ingebouwd geheugen en een GPS dan zit je al snel tegen de €100 aan, zo niet hoger.

Kan ik ook mijn smartphone als dashcam gebruiken?
- Jazeker, zolang je maar iets van een cradle gebruikt zodat de smartphone boven het dashboard uitkomt om te filmen. Voor Iphones heb je deze app 'dashcam' voor €1,59. Voor Android heb je deze app 'DailyRoadVoyager' en die is gratis.

Mag ik zomaar opnemen op de openbare weg?
- Ja, dat mag. "Filmen aan de openbare weg is deel van de vrije nieuwsgaring, en die geldt voor burgers met een consumentencameraatje net zo hard als voor RTL Nieuws met een twintig man sterke cameraploeg. En ja, ook als er mensen in beeld gebracht worden en ook als die zeggen dat ze dat niet willen. Bij publicatie krijg je mogelijk wél te maken met privacywetgeving."
bron: https://www.security.nl/posting/40453/

<verder uitbreiden>
 
Laatst bewerkt:

Tallguy

Forumguru
Zelf heb ik gisteren deze besteld: een Mini 0801. Deze kost me incl verzenden afgerond €84.
Mini-0801.jpg


Review op Youtube :

Het voordeel van deze dashcam is dat deze klein is, te kiezen is in diverse uitvoeringen (met of zonder GPS, met of zonder ingebouwd geheugen en met of zonder (micro)SD kaartje). De camera neemt echt op in 1080p formaat.
Ik heb de versie besteld met GPS en een 8GB microSD kaartje. De reden dat ik heb gekozen voor GPS is dat het mogelijke discussies over te hard rijden uit de wereld kan halen.

Verwachtte afleverdatum: medio oktober.
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Nee, zeker niet achteraf. Dan kan je immers niet aantonen dat de auto waar de cam in zit dezelfde is als die beboet is. 't Zou je hooguit kunnen helpen bij een staandehouding, maar dat gebeurt meestal alleen bij dusdanige snelheden dat discussie op voorhand overbodig is. Bij een staandehouding voor een oranje/ rood-discussie kan het wel helpen natuurlijk. Ik zie eerder voordelen ten opzichte van je verzekering: bewijs bij aanrijdingen en dergelijke.

By the way: leuk topiconderwerp!
 

Tallguy

Forumguru
Dat weet ik (nog) niet. Ik denk dat het mogelijk wel kan helpen om je case sterker te maken. Niet dat ik te hard rijd (daar gaat het ook niet om), maar ik weet wel dat ze op schadeformulieren altijd vragen hoe hard je reed en hoe hard je mocht. Met beeldbewijs zou je je case kunnen aantonen. In hoeverre het juridisch gezien wordt geaccepteerd is voor mij (nog) niet bekend.

Het beboeten waar Marco het over heeft is inderdaad discutabel als het gaat om bijv snelheidsovertredingen. Maar bij ongelukken is het naar mijn mening een waardevolle toevoeging en om die reden heb ik ervoor gekozen.
 
hoi, dat ziet er mooi uit, ik zit zelf te testen met iphone op dashboard, gaat wel aardig. Nadeel is dat ik dan geen tomtom in beeld heb. Ook stopt de opname als de telefoon gaat, beetje jammer, zit in de app. Dit product kan zeker mooi opnemen, klein formaat. Nadeel is wel dat je weer stroom moet regelen... Voor Android en Iphone zijn er diverse apps die opnemen op je telefoon. Moet je wel een mount of dashboard houder hebben voor je telefoon die ook de schokken enigszins absorbeert.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan kan je immers niet aantonen dat de auto waar de cam in zit dezelfde is als die beboet is.
Dat is me toch net iets te stellig. Immers, als de GPS-gegevens overeenkomen met datum, tijdstip en locatie / rijrichting van de bekeuring heb je m.i. toch een heel aardige case...
 

MarcoO2

Forumguru
Nee hoor. GPS-gegevens zijn indicatief en geen hard bewijsmiddel. Die GPS kan zomaar in de auto van je vriend die achter je reed gezeten hebben. Bovendien is die GPS niet geijkt. De kans dat die gegevens als bewijs worden aanvaard is heel klein.
 

Canon-Eye

Forumguru
Die GPS kan zomaar in de auto van je vriend die achter je reed gezeten hebben.
Nog beter - dan heb ik meteen de beelden erbij van mijn auto terwijl ik, zoals ik beweer, toch eigenlijk niks fout deed... :D

Het gaat om de GPS-gegevens die embedded in het videobestand zitten (zoals de exif-info in foto's). Natuurlijk is het op zichzelf geen keihard bewijsmiddel, maar toch een alleraardigste ondersteuning van de eigen geloofwaardigheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: svdm

LT83

Forumguru
Leuk topic, volgens mij is het als bewijsvoering enkel voldoende tijdens een schuldvraag bij bijvoorbeeld een ongeluk. Snelheid is lastig lijkt mij ivm de ijking zoals Marco al aangeeft.
 

Wilko

Senior Member
Gewoon een van de GoPro camera's. Kun je tenminste ook nog lekker voor andere aangelegenheden gebruiken!

Helaas zijn de laatste versies van die dingen verschrikkelijk duur.
Daarnaast zul je dan nog iets moeten aanschaffen om hem op de 12V aansluiting in je auto te laten werken, ben ik bang.

Ik heb drie actie-headcams, maar die ga ik bewust niet voor de auto gebruiken.
Teveel gedoe met batterijen e.d. wisselen.
Daarnaast wil ik ze nog wel eens voor bijvoorbeeld wildwatervaren gebruiken terwijl mijn partner de auto mee heeft.

We hebben twee van die 30 euro dashcams uit China gehad, maar de laatste daarvan is recentelijk voor baksteen gaan spelen. Nu even wat dieper in de buidel getast en de Mobius Action Cam met "extra wide angle lens" voor de auto besteld. Zou op 9 october bij de leverancier binnen moeten komen.

Edit: Er wordt zojuist aangebeld en ik krijg een pakketje uit het VK in mijn handen gedrukt.
Blijkt de Mobius te zijn! :-)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Wilko ik zie dat de Mobius een maximale beeldhoek van 116 graden heeft. Dat lijkt me eerlijk gezegd vrij krap voor bepaalde situaties, bijvoorbeeld op kruisingen, en wisselen van rijstrook zal er aan de zijkant weinig beeld zijn, tenzij je de camera wat verder naar achter plaatst in de auto. Eventuele spiegels in beeld, kunnen dan ook nog een aardig handje helpen, om beter duidelijk te krijgen wat er naast/achter de camera-auto gebeurt.
 

Kippie-style

Forumguru
Ik heb deze momenteel
IMG-20130820-WA0026_zps517425c4.jpg


En deze is onderweg
VD-A2-02.jpg=600

En vandaag weer zijn dienst bewezen alleen ben naarstig op zoek naar het kind die er tussenuit kneep nadat op me voorkant geknald is, maar ze moet in de buurt wonen heb der al eerder gezien.
1385766_10151882061412645_1579310456_n.jpg
I.v.m. de privacy van het kind haar gezicht onherkenbaar gemaakt. (Maarten)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan