dirkie996
Forumguru
Hallo iedereen, ik ben gisteren terug thuis van een 2 weken durende vakantie in Oliva ( nabij Valencia) Spanje, en 1 week in Andorra.
De afstand van bij ons thuis naar Andorra is zo'n 1100km en de heenreis is zeer goed verlopen met een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100km. De auto was volgeladen (wat die dames allemaal meesleuren op reis...), de airco stond altijd aan en er werd gereden met een snelheid van ca 130-135 km/u. Ik heb onderweg toch iets moeten bijtanken ( de vorige Audi A4 had een groter reservoir en toen hoefde dit niet) om dan goedkoop in Andorra te tanken ( 1,14€/ liter). Daarna provinciale wegen ( de C-14) gevolgd in Spanje tot onder Barcelona, om dan via de autopista ( AP-7) Oliva te bereiken. Op die provinciale wegen een gemiddeld verbruik van 4,2l/100km.Ter plaatse heb ik in die 2 weken niet echt naar het verbruik gekeken door de vele korte ritten en de airco die hard moest werken om het interieur koel te houden( wat perfekt lukte).
Terug in Andorra heb ik één minpuntje ontdekt aan de octi, waar ik in België normaal geen last van heb.
Op de bergpassen valt de 1.6crtdi door de mand door een enorm gebrek aan koppel in lage toeren. Daar had ik destijds met de Audi 1.9tdi geen last van. In haarspeldbochten of bij vertragen en terug optrekken op steile hellingen viel de motor precies dood i.p.v. te versnellen. Ik weet dat de 1.6 meer een toerenmotor is dan de 1.9, maar als je +- 30km/u rijdt in 2de versnelling en de motor niet deftig accelereert, kan je de wagen toch moeilijk in éérste versnelling leggen. Denk niet dat dit goed is voor de versnellingsbak en voor het achterliggend verkeer.
De terugreis is verder goed verlopen op één flitscamera na die ik over het hoofd heb gezien. En de Fransen sturen die bekeuringen nu ook nog op naar België
.
De wagen heeft nu zo'n 28000km en volgend jaar ( april 2014) als de garantie verlopen is zal ik waarschijnlijk de octi laten chippen, als dit de oplossing zou kunnen zijn om de trekkracht in lage toeren te verbeteren? Mijn octi betreft een Ambition Greentec, heeft die dan langere overbrengingsverhoudingen zoals een Greenline ?
Graag had ik van medeforumgenoten die een 1.6 crtdi lieten chippen vernomen, of die luiheid in lage toeren bleef, verminderde of verdween.
Groeten van Dirkie die morgen terug moet gaan werken
De afstand van bij ons thuis naar Andorra is zo'n 1100km en de heenreis is zeer goed verlopen met een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100km. De auto was volgeladen (wat die dames allemaal meesleuren op reis...), de airco stond altijd aan en er werd gereden met een snelheid van ca 130-135 km/u. Ik heb onderweg toch iets moeten bijtanken ( de vorige Audi A4 had een groter reservoir en toen hoefde dit niet) om dan goedkoop in Andorra te tanken ( 1,14€/ liter). Daarna provinciale wegen ( de C-14) gevolgd in Spanje tot onder Barcelona, om dan via de autopista ( AP-7) Oliva te bereiken. Op die provinciale wegen een gemiddeld verbruik van 4,2l/100km.Ter plaatse heb ik in die 2 weken niet echt naar het verbruik gekeken door de vele korte ritten en de airco die hard moest werken om het interieur koel te houden( wat perfekt lukte).
Terug in Andorra heb ik één minpuntje ontdekt aan de octi, waar ik in België normaal geen last van heb.
Op de bergpassen valt de 1.6crtdi door de mand door een enorm gebrek aan koppel in lage toeren. Daar had ik destijds met de Audi 1.9tdi geen last van. In haarspeldbochten of bij vertragen en terug optrekken op steile hellingen viel de motor precies dood i.p.v. te versnellen. Ik weet dat de 1.6 meer een toerenmotor is dan de 1.9, maar als je +- 30km/u rijdt in 2de versnelling en de motor niet deftig accelereert, kan je de wagen toch moeilijk in éérste versnelling leggen. Denk niet dat dit goed is voor de versnellingsbak en voor het achterliggend verkeer.
De terugreis is verder goed verlopen op één flitscamera na die ik over het hoofd heb gezien. En de Fransen sturen die bekeuringen nu ook nog op naar België

De wagen heeft nu zo'n 28000km en volgend jaar ( april 2014) als de garantie verlopen is zal ik waarschijnlijk de octi laten chippen, als dit de oplossing zou kunnen zijn om de trekkracht in lage toeren te verbeteren? Mijn octi betreft een Ambition Greentec, heeft die dan langere overbrengingsverhoudingen zoals een Greenline ?
Graag had ik van medeforumgenoten die een 1.6 crtdi lieten chippen vernomen, of die luiheid in lage toeren bleef, verminderde of verdween.
Groeten van Dirkie die morgen terug moet gaan werken
