Reiservaringen met de Octavia combi 1.6crtdi

dirkie996

Forumguru
Hallo iedereen, ik ben gisteren terug thuis van een 2 weken durende vakantie in Oliva ( nabij Valencia) Spanje, en 1 week in Andorra.
De afstand van bij ons thuis naar Andorra is zo'n 1100km en de heenreis is zeer goed verlopen met een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100km. De auto was volgeladen (wat die dames allemaal meesleuren op reis...), de airco stond altijd aan en er werd gereden met een snelheid van ca 130-135 km/u. Ik heb onderweg toch iets moeten bijtanken ( de vorige Audi A4 had een groter reservoir en toen hoefde dit niet) om dan goedkoop in Andorra te tanken ( 1,14€/ liter). Daarna provinciale wegen ( de C-14) gevolgd in Spanje tot onder Barcelona, om dan via de autopista ( AP-7) Oliva te bereiken. Op die provinciale wegen een gemiddeld verbruik van 4,2l/100km.Ter plaatse heb ik in die 2 weken niet echt naar het verbruik gekeken door de vele korte ritten en de airco die hard moest werken om het interieur koel te houden( wat perfekt lukte).
Terug in Andorra heb ik één minpuntje ontdekt aan de octi, waar ik in België normaal geen last van heb.
Op de bergpassen valt de 1.6crtdi door de mand door een enorm gebrek aan koppel in lage toeren. Daar had ik destijds met de Audi 1.9tdi geen last van. In haarspeldbochten of bij vertragen en terug optrekken op steile hellingen viel de motor precies dood i.p.v. te versnellen. Ik weet dat de 1.6 meer een toerenmotor is dan de 1.9, maar als je +- 30km/u rijdt in 2de versnelling en de motor niet deftig accelereert, kan je de wagen toch moeilijk in éérste versnelling leggen. Denk niet dat dit goed is voor de versnellingsbak en voor het achterliggend verkeer.
De terugreis is verder goed verlopen op één flitscamera na die ik over het hoofd heb gezien. En de Fransen sturen die bekeuringen nu ook nog op naar België:mad: .
De wagen heeft nu zo'n 28000km en volgend jaar ( april 2014) als de garantie verlopen is zal ik waarschijnlijk de octi laten chippen, als dit de oplossing zou kunnen zijn om de trekkracht in lage toeren te verbeteren? Mijn octi betreft een Ambition Greentec, heeft die dan langere overbrengingsverhoudingen zoals een Greenline ?
Graag had ik van medeforumgenoten die een 1.6 crtdi lieten chippen vernomen, of die luiheid in lage toeren bleef, verminderde of verdween.
Groeten van Dirkie die morgen terug moet gaan werken :wavecry:

CDK

Forumguru
Welkom terug, zal wel tegen vallen morgen als je weer moet gaan werken..... succes en sterkte!

greetz Corné

Blacky

Forumguru
Dirkie schreef
Terug in Andorra heb ik één minpuntje ontdekt aan de octi, waar ik in België normaal geen last van heb.
Op de bergpassen valt de 1.6crtdi door de mand door een enorm gebrek aan koppel in lage toeren. Daar had ik destijds met de Audi 1.9tdi geen last van. In haarspeldbochten of bij vertragen en terug optrekken op steile hellingen viel de motor precies dood i.p.v. te versnellen. Ik weet dat de 1.6 meer een toerenmotor is dan de 1.9, maar als je +- 30km/u rijdt in 2de versnelling en de motor niet deftig accelereert, kan je de wagen toch moeilijk in éérste versnelling leggen. Denk niet dat dit goed is voor de versnellingsbak en voor het achterliggend verkeer.
De terugreis is verder goed verlopen op één flitscamera na die ik over het hoofd heb gezien.

Heb precies de zelfde ervaring ondervonden maar dan in Oostenrijk.
Ook ik kwam een verdwaalde flitspaal s'nachts om 1.30 uur tegen in Duitsland en was meteen klaar wakker.:cry: Ben nog een weekje bij mijn schoonouders en kom volgende week naar huis.

Laatst bewerkt:
Hallo iedereen, ik ben gisteren terug thuis van een 2 weken durende vakantie in Oliva ( nabij Valencia) Spanje, en 1 week in Andorra.
De afstand van bij ons thuis naar Andorra is zo'n 1100km en de heenreis is zeer goed verlopen met een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100km. De auto was volgeladen (wat die dames allemaal meesleuren op reis...), de airco stond altijd aan en er werd gereden met een snelheid van ca 130-135 km/u. Ik heb onderweg toch iets moeten bijtanken ( de vorige Audi A4 had een groter reservoir en toen hoefde dit niet) om dan goedkoop in Andorra te tanken ( 1,14€/ liter). Daarna provinciale wegen ( de C-14) gevolgd in Spanje tot onder Barcelona, om dan via de autopista ( AP-7) Oliva te bereiken. Op die provinciale wegen een gemiddeld verbruik van 4,2l/100km.Ter plaatse heb ik in die 2 weken niet echt naar het verbruik gekeken door de vele korte ritten en de airco die hard moest werken om het interieur koel te houden( wat perfekt lukte).
De terugreis is verder goed verlopen op één flitscamera na die ik over het hoofd heb gezien. En de Fransen sturen die bekeuringen nu ook nog op naar België:mad: .
De wagen heeft nu zo'n 28000km en volgend jaar ( april 2014) als de garantie verlopen is zal ik waarschijnlijk de octi laten chippen, als dit de oplossing zou kunnen zijn om de trekkracht in lage toeren te verbeteren? Mijn octi betreft een Ambition Greentec, heeft die dan langere overbrengingsverhoudingen zoals een Greenline ?
Graag had ik van medeforumgenoten die een 1.6 crtdi lieten chippen vernomen, of die luiheid in lage toeren bleef, verminderde of verdween.
Groeten van Dirkie die morgen terug moet gaan werken :wavecry:

Het tunen van mijn 1.6 d heeft echt 40 pk en een veel hoger koppel geleverd. Ik heb in de bergen er veel plezier van, hoewel hij onder de 1200 t uiteraard minder koppel heeft.
Dus doen?!

Mvr Gr. Hans

• Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
Vooral het koppel na tunen zal gaan helpen. Vaak na tunen zit je met zo'n diesel al rond de 1800 a 1900 toeren op de oorspronkelijke 250Nm en zul je rond de 2300 t/pm al op ca 320Nm zitten. En met de extra pk's wordt het oppassen voor die flitspalen :D
En ja wat dames allemaal meesleuren daar valt met geen chip tegen aan te werken of je moet willen investeren in een Scania met oplegger of zo.

Blacky

Forumguru
Vooral het koppel na tunen zal gaan helpen. En met de extra pk's wordt het oppassen voor die flitspalen :D

Ook zonder de extra pk's blijft het oppassen. Van de keren dat ik geflitst ben heb ik tot nu toe 1 prent thuis gestuurd gekregen en die was €15,-

CharlesTucker

Forumguru
En ja wat dames allemaal meesleuren daar valt met geen chip tegen aan te werken of je moet willen investeren in een Scania met oplegger of zo.
Ach, kwestie van duidelijkheid scheppen. Bij mij zetten ze de gewenste spullen altijd in volgorde van belangrijkheid bij de deur, ik ga net zo lang door met inpakken totdat het zeiltje van de combi net dicht kan, wat er dan nog staat blijft thuis, werkt prima. Afgelopen vakantie was ik met 4 dames op pad (2 volwassenen, 2 kinderen), en het heeft weer gewerkt. Nou heb ik natuurlijk wel de mazzel dat zo'n O2C een zeer riante bagageruimte heeft :thumbsup:.

Wat betreft het vermogen, ik heb geen moment het idee gehad dat ik tekort kwam, maar heb dan ook niet heel veel bergen gereden. De Fernpass kent wat haarspeldbochten, maar dat stelt niet heel veel voor, van Bichlbach via Berwang naar het Lechtal idem, ook wel wat haarspeldbochten, maar allemaal niet schokkend.

Thegabeman

Actief lid
Ik heb sinds mei dit jaar een O2 combi 1.6 TDI. En ik ben nog niet eens op vakantie geweest maar gewoon in nederland. En dan merk ik toch ook hier dat hij kracht te kort komt, vooral met de clima aan. Bij rotonde's kon ik met mijn polo makkelijk in de 3 nemen maar met de O2 lukt dat bijna nooit. En gewoon weg acceleren op de snelweg was de Polo ook veel vlotter. En dan snap ik dat de Polo 300kg lichter is, maar deze had ook maar 75pk ipv 105pk van de O2.Ik ben er ook over na aan het denken om hem te upgraden, maar moet effe sparen want het zijn toch zo'n slodige 600 euries.
Dus Dirkie996 ik kan mij helemaal vinden in de luiheid van de lagen toeren. Ben benieuwd wat je hieraan gaat doen.

CDK

Forumguru
Corne de Kluiver bij wie kan je het laten doen voor deze prijs?
tijdens de meeting op 28/9 of als je niet aan de beurt komt later met een kortingsvoucher tegen zelfde condities bij TVS Engineering in Varsseveld, op dit moment zijn we met een 40tal aanwezigen, 15 daarvan komen chippen en 20 een rollenbankrun voor €15,- toegang is gratis evenals een hapje en een drankje en bij eventuele interesse mag je je opgeven bij mij middels een privébericht.
http://www.skodaforum.nl/forum/thre...s-engineering-dsg-dokter-varsseveld-nl.19387/

Greetz Corné

Bovenaan Onderaan