1.4tsi of 2.0tdi

Fean

Forumguru
Ik ben wat aan aan het twijfelen, ben sowieso een twijfelaar.. ik kan nog dingen veranderen aangaande de bestelling. Zo ook de motor. Het is een leasert 20% en benzine of diesel maakt niet uit.

Nu roept men altijd diesel diesel diesel ivm koppel. Maar tijden veranderen, destijds werd er vergeleken met atmospherische blokken ipv nu Turbo tsi blokken.
Zoals ik lees is zelfs de max Nm tegenwoordig eerder beschikbaar dan de diesels. 1500rpm 1.4 tegen 1750rpm 2.0tdi. Ook de tussensprints zijn nagenoeg gelijk en zelfs sneller in voordeel van benzine.

Nu kan ik kiezen tussen de onderste, wat zouden jullie kiezen?

Zunächst die nüchternen Fakten (für den Highline):
1.4 TSI BMT (ohne ACT) 140 PS
Grundpreis Schalter/DSG: 24.175€ / 26.075€
Max. Drehmoment: 250 Nm bei 1500 - 3500 U/min
Höchstgeschwindigkeit Schalter/DSG: 212 km/h / 212 km/h
0 - 100 km/h Schalter/DSG: 8,4 s / 8,4 s
80 - 120 km/h 4. Gang/5. Gang Schalter: 7,0 s / 8,5 s
Verbrauch auf 100 km kombiniert Schalter/DSG: 5,3l / 5,0l

2.0 TDI BMT 150 PS
Grundpreis Schalter/DSG: 26.925€ / 28.825€ (+2.750€ / +2.750€)
Max. Drehmoment: 320 Nm bei 1750 - 3000 U/min (+70 NM)
Höchstgeschwindigkeit Schalter/DSG: 216 km/h / 212 km/h (+4 km/h / +0 km/h)
0 - 100 km/h Schalter/DSG: 8,6 s / 8,6 s (+0,2 s / +0,2 s)
80 - 120 km/h 4. Gang/5. Gang Schalter: 7,0 s / 9,5 s (+0,0 s / +1,0 s )
Verbrauch auf 100 km kombiniert Schalter/DSG: 4,1l / 4,4l (-1,2l / -0,6l )

CDK

Forumguru
als je veel korte ritten maakt zou ik voor de TSI gaan, maar als je meeste ritten langer dan 30 minuten duren zou ik de TDI nemen. het zijn beide erg fijne motoren. succes met je keuze!

greetz Corné

TedVlemmings

Forumguru
Beetje appels en peren dit. Diesel zal rustiger rijden maar enkel interessant met veel KM per jaar (50k ofzo). Bij privégebruik betaal je daarvoor echter wel vele malen meer belastingen e.d. maar de gemiddelde diesel kan natuurlijk wel vele malen meer kilometers op de teller hebben en nogsteeds een interessante verkoopwaarden hebben in de toekomst.

Greggy

Actief lid
Tjah, als je zegt dat het een leasert is, jou kosten hetzelfde zijn en het dus puur om het karakter van de motor gaat zou ik alleen nog kunnen bedenken of je vaak volbeladen in de auto zit en/of iets moet trekken (aanhanger/caravan). Ik ken de loop van de 2.0 niet; is die ook zo lekker stil als de 1.4?
Ondanks dat ik zelf de 1.4DSG rij zou ik neigen naar de 2.0 in jou situatie. Puur vanwege het extra koppel en de enkele extra paarden. Want volbeladen zal de 2.0 net wat soepeler zijn denk ik. En vergeet ook niet je grotere actieradius per tank... Ik zit nu op de 550km per tank. Maar goed, da's de eerste tank...

dirkkroneman

Forumguru
Beetje appels en peren dit. Diesel zal rustiger rijden maar enkel interessant met veel KM per jaar (50k ofzo). Bij privégebruik betaal je daarvoor echter wel vele malen meer belastingen e.d. maar de gemiddelde diesel kan natuurlijk wel vele malen meer kilometers op de teller hebben en nogsteeds een interessante verkoopwaarden hebben in de toekomst.
In Nederland ligt het omslagpunt (verschilt per auto) vaak ergens rond de 20.000-25.000 kilometer per jaar..

hemi24

Forumguru
Als het dan toch in het Duits moet en het daar geen drol kost: 2.0TDI + DSG..!
Zeker als het veel en hard moet op de Autobahn.

Dacht trouwens dat dit een Skoda-forum was, dus waarom hier ineens Duitse prijzen en specificaties van 3/5-deurs Golfjes VII genoemd worden?!?

sitechris

Donateur
Mijn ervaringen met het nieuwe 2.0 TDI blok zijn zeer positief. Al vanaf de 1500 RPM trekkracht. Hij loopt (voor een diesel) mooi rond, is lekker soepel en het praktijkverbruik is zeer acceptabel. Bij normale rijstijl op de snelweg (rond de 130) zet je makkelijk 1 op 20 neer. Ik rijd (met stevige rechtervoet) ook altijd 1 op 18 of beter.

Fean

Forumguru
Dat extra koppel is dus niet van toepassing als kijk naar de prestaties, zelfs tussenacceleraties tussen de twee motoren is benzine zelfs in het voordeel tov de 2.0tdi. Mijn gevoel zegt dat een 2.0tdi volwassener aanvoelt... ik heb al we met de 1.4 gereden, die is prima, niet zoals m'n huidige 1.8tfis, maar toch erg vlot.

Normaal gesproken zou ik echt voor de RS kiezen, maarja kleine opkomst, verhuizing...dus wil mij inhouden en kies voor budget 20% en rijd zwaar onder mijn lease budget. Ik krijg het voor het eerst het restant van mijn niet gebruikte leasebedrag bruto uit betaald. De auto kost mij relatief gezien 151 euro pm voor een auto van +-35k:D Ik zal eens een afspraak maken voor een 2.0tdi.

RoelF

Forumguru
Wel opschieten als je voor de 1.4 gaat, die is alleen dit jaar nog 20%.

Oh wacht DSG, die blijft wel 20% dacht ik.

2.0 TDI is een heerlijke motor, zeer soepel (meer dan de 1.4 is mijn ervaring), stil, vroeg veel trekkracht. Draait slechts 3000 rpm bij 190 op de klok. Zuinig.

Grappig is dat de auto nooit snel aanvoelt, maar het wel is...;)

sitechris

Donateur
Ik ben het niet helemaal met je eens dat hij nooit snel aanvoelt, geef bij 20 km/h in 2e versnelling volgas en je hebt lekker turbogatje en opeens klapje in het ruggetje. In 3e versnellign idem dito. Op de snelweg is het minder spectaculair, mede ook vanwege het lage toerental waarmee je rijdt.

@sitechris, eens, maar dat heb je tegenwoordig in bijna iedere auto op lage snelheden. Ik bedoel meer dat het volstrekt zonder drama gaat. Ik vergelijk het meer met mijn oude 2.0 pompverstuiver. Die voelde snel, maar was het niet. Met de nieuwe zit je in een paar seconden op de 80, terwijl je denkt 50 te doen. Vind het heerlijk!

Spierings

Forumguru
Zou zeker een 2.0 tdi pakken als het niet uit maakt, is een veel fijnere motor naar mijn mening.
Is een erg soepele motor met altijd voldoende koppel/vermogen, iets wat je bij de 1.4 wel een beetje mist.
De 1.4 tsi is wat meer hoog toeren en rijd wat feller.

Zou zeker een 2.0 tdi pakken als het niet uit maakt, is een veel fijnere motor naar mijn mening.
Is een erg soepele motor met altijd voldoende koppel/vermogen, iets wat je bij de 1.4 wel een beetje mist.
De 1.4 tsi is wat meer hoog toeren en rijd wat feller.

Al in een 1.4 TSI 140 pk gereden? Fantastisch blok! Erg stil, soepel, trillingsvrij, comfortabel en snel.

Bovenaan Onderaan