1.4tsi of 2.0tdi

malero

Nieuw lid
Ik heb de 1.4 TSI en heb 850 km gereden op één tank tijdens de vakantie met nog een restant van 5 liter in de tank! enige opmerking voor dit verbruik is dat ik de climate-control de eerste 500 km niet heb gebruikt.
 

Havana

Forumguru
Zal niet veel uitmaken, want de pomp draait altijd mee. Climate control uitzetten heeft geen enkele zin qua verbruik (en is ook slecht voor je systeem als je het vaak doet).
 

MaRco2

Forumguru
@
3. afschrijving bij eigen aanschaf. een diesel heeft denk ook mee waarde en de 1.8TSI ook. de 1.4TSI zijn redelijk "gemeengoed" waardoor je restwaarde lager zal zijn. Maar de opties en het model spelen ook mee. Als die courant is dan is de kan de rest waarde nog prima zijn. Maar een diesel met 100.000 of een 1.4TSI met 100.000 op de teller is wel degelijk een verschil.

Die tijd is wel voorbij, tegenwoordig zijn diesels in Nederland (export kan voor sommige auto's wel uitmaken) stukken minder populair en de handelswaarde is lager dan een vergelijkbare benzine (die nieuw fors goedkoper is, welk verschil ook meetelt).

Uit mijn eigen persoonlijke berekening lag allin bij 50.000 km de Octavia Combi 1.6TDI (dus niet de qua prestaties vergelijkbare 2.0TDI, die valt qua kosten dus fors de andere kant op) ongeveer 50 euro per maand goedkoper uit (incl. fiscale bijtelling, belastingvoordeel, komende accijnsverhogingen, verzekeringsverschil, afdracht BTW voor prive gebruik e.d.).

Dit was met een verbruik van 1:14 voor de 1.4TSI en 1:20 voor de 1.6TDI, nu heeft AutoReview beiden recentelijk getest en daar deden ze 1:15 voor de TSI en 1:19 (nog niet eens) voor de diesel.

In de praktijk zit ik toch dichtbij de 1:16 aan voor de TSI en kan theoretisch soms dik meer dan 900 km op een tank rijden, maar dan zit je dichtbij het cijfertje 0 en lang in het rood.
 

MaRco2

Forumguru
Zal niet veel uitmaken, want de pomp draait altijd mee. Climate control uitzetten heeft geen enkele zin qua verbruik (en is ook slecht voor je systeem als je het vaak doet).

Weet je dat zeker? Lijkt me in deze tijd met zo efficient mogelijke techniek (GreenTech) een beetje not done.

Bij mijn Outlander slurper sloeg hij pas aan op het moment van inschakelen (en als de climate het nodig vond om bij te klimatiseren) wat fors scheelde qua verbruik.

De Octavia heeft ook nog ergens in een menuutje staan wat het extra energieverbruik is van o.a. een ingeschakelde Klima. Het is wel een efficiente, want het verbruik vliegt gelukkig niet omhoog.

Als het niet nodig is, heb ik AC ook niet aan staan. Bij regelmatig gebruik (ook in de winter/herfst!), is dat geen probleem. Heb nooit wat met een AC systeem gehad, ook niet bij 200.000 km.
 

Fean

Forumguru
Zal niet veel uitmaken, want de pomp draait altijd mee. Climate control uitzetten heeft geen enkele zin qua verbruik (en is ook slecht voor je systeem als je het vaak doet).

Voorheen (10 jaar terug) was het zo dat het 4-6pk scheelde, dat voelde je ook als je volgas gaf en de AC on/off zette, de motor hield duidelijk merkbaar iets in. (Nu weet ik niet of dit nu nog zo is hoor..ik zal het straks eens proberen) Het lijkt mij erg sterk dat het geen energie verbruikt.

Ik heb namelijk ook het idee dat de A3 veel meer drinkt als ik de AC aan heb, vooral met vakantie als het warm is. Maar goed met de tankpas ben er nooit zo meebezig.

Hier een link;
http://startpagina.paginablog.nl/startpagina/2007/06/Auto_airco_slurpt_benzine.html
 
Laatst bewerkt:

MaRco2

Forumguru
Je merkt er iets van (prestaties en verbruik, hangt ook van de omstandigheden af, bij veel lange afstanden merk je het minder), maar niet veel.:)
 

MeneerB

Forumguru
@havana1982
Ik weet niet hoe het tegenwoordig met de compressoren zit maar in mijn vorige 2 auto's draaide de compressor altijd mee als de airco aan stond. Het waren wel volautomatische airco systemen met geregelde compressoren.
Als deze altijd meedraaien moet men rekening houden met voortijdige uitval/slijtage.

Ik had de climatronic altijd op auto staan met de koelfunctie uit. Ik heb in 300000km nooit wat met de airco's gehad terwijl anderen verstopte systemen hadden door vervuiling als gevolg van slijtende compressoren, of zelfs defecte compressoren.
Ben het met MarCo2 eens: Alleen aanzetten als het nodig is.

@ Fean:
In de maxidot kun je het extra verbruik van de z.g. comfortgebruikers weergeven. Als de airco hard moet werken kan het zo 1l/100km meerverbruik opleveren.
 

makal

Lid
De PKs van tegenwoordig is dat nihil zeker als je een flinke hoeveelheid hebt. Zeg met 200+PK dan is dat wel te verwaarlozen. Met een auto van 70PK is het denk ik meer merkbaar. Maar de AC staat bij mij eigenlijk altijd aan. In brandstf verbruik merk ik er niets veel van ik rijd op een tank +/- 630KM (1.8 TSI).
 

Badnews

Senior Member
Gisteren moest mijn huidige auto naar de toyota garage en kreeg een leen auto, een Aygo, en daar was het zeeeeer duidelijk merkbaar.
Met de airco aan was het lastig om vlotjes naar de 110km/u te gaan (invoegen snelweg), laat staat 130 (haalde ie niet op de invoeger).
Met de airco uit haalde ie het wel.. reageerde vlotter, reed iets pittiger, maar zodra je de airco aan deed was het dat gevoel gelijk helemaal weg en kon je niet meer met verkeer meerijden.
Met een zwaardere motor is dit verschil natuurlijk te verwaarlozen, maar bij een kleine motor zeker niet
 

Havana

Forumguru
Bij de meeste auto's slaat de pomp wel af als je de AC uit doet maar bij de nieuwere VAG-pompen zonder magneetkoppeling niet. Die draaien altijd mee. Kijk maar onder de motorkap, je zult het zelf zien.

Het beste voor je systeem is gewoon om de boel altijd aan te hebben. 9 van de 10 defecten ontstaan door mensen die uit zuinigheid de AC uitzetten. Ik spreek helaas uit ervaring (reparatie 800 euro). Het is niet zo dat ik dit zelf verzin, het is me ingefluisterd door 3 verschillende monteurs (onafhankelijk van elkaar).
 

Canon-Eye

Forumguru
kan theoretisch soms dik meer dan 900 km op een tank rijden, maar dan zit je dichtbij het cijfertje 0 en lang in het rood
En waarom zou je dat doen? Hij wordt er vast niet minder zuinig van als je gaat tanken vóór je in het rood zit, althans bij gelijkblijvende rijstijl.
Of ga je met een fluwelen voetje rijden als het rode lampje brandt...:)
 

turboturbo

Forumguru
Precies. Het maakt nogal uit of die pomp wel of niet aan het slag moet! Dat merk je zeker wel!
Als de airco hard moet werken merk ik dat zeker aan het vermogen in mijn 64PK Fabia.....
 
Is het niet zo dat als je de eco knop van de airco aanzet dat de pomp alleen bijspringt als het nodig is ? Dit had me vorige (mitsubishi carisma) auto wel .
 

MaRco2

Forumguru
En waarom zou je dat doen? Hij wordt er vast niet minder zuinig van als je gaat tanken vóór je in het rood zit, althans bij gelijkblijvende rijstijl.
Of ga je met een fluwelen voetje rijden als het rode lampje brandt...:)

In het display staat een km indicatie die zich continu aanpast aan verbruik/tankstand e.d. die rekent dus tot het absolute nulpunt.

Vanaf een kwart onderin staat de meter in het rood en dan telt hij vrolijk door.
 
Ik zie heel veel reacties van 1.2 en 1.4 tsi, schijnbaar zijn er nog niet veel diesels uitgeleverd? In autoweek review staat een 2.0 tdi maar zijn er nog meer ervaringen ergens te vinden ?
 

makal

Lid
Ik krijg in een paar dagen mijn 2.0 TDI. Zodra ik me auto heb zal ik het aangeven hoe die rijdt. Mer stand zal ik het bijhouden.
 

Oogje

Senior Member
Ik zal vanaf maart ook wat roepen over mijn 2.0 TDI
(oef, dat klinkt niet alleen ver weg, dat is gewoon ver weg!)
 
Bovenaan Onderaan