S2 met voorruit verwarming

Yargo

Actief lid
Hey, Wij zijn erover aan het nadenken om een Skoda Superb te kopen omdat mijn huidige Opel Astra een beetje te klein aan het worden is met onze kersverse baby van augustus. Nu is een volledig nieuwe een beetje te duur dus gaan we op zoek naar een jonge 2dehandse. Nu ben ik iemand die graag wat opties heeft. In de catalogus van de Superb staat er: De verwarmde vooruit doet ijs of aanslag snel verdwijnen met een afbeelding van een knopje. Wat moet ik hieronder verstaan? In mijn huidige auto heb ik ook een knop voor de voorruit maar dit zet de ventilatie aan de voorruit gewoon op maximum. Is dit hetzelfde bij de Superb, of is het eerder zoals in Ford dat er onzichtbare lijnen in de vooruit zitten? Alvast Bedankt!! Wes
 

J126R

Lid
volgens mij is het inderdaad een ruit met onzichtbare draadjes in. hetzelfde systeem als de achterruiten denk ik. of dit echt een meerwaarde is kan ik niet zeggen, volgens mij niet maar prioriteiten verschillen van persoon tot persoon...
 

TBiRD

Lid
Ik heb in al mijn fords (4) altijd al een verwarmde vooruit gehad en voor mij wel degelijk een meerwaarde. Niet alleen voor sneeuw/vries maar ook voor snelle ontwaseming.
 

andrehj

Forumguru
Als een van de weinige eigenaren van een S2 met verwarmbare voorruit in NL zal ik maar even reageren...
1. Vraag:
Waar staat dat in de catalogus? Ik kan dat nergens vinden in de catalogus zoals die nu van Skoda.nl te downloaden is. Maar in een tweedehands vind je het zeker niet, want tot noch toe vond de importeur deze optie (en vele andere) voor de Nederlanders niet nodig. Vraag me niet waarom, want in alle andere West-Europese landen is deze optie wel gewoon leverbaar.

2. Hoe kom er aan:
Mocht je deze optie dus willen, dan zul je je auto (nieuw of tweedehands) zelf moeten importeren. Duitsland ligt dan voor de hand, maar België is ook een goede kandidaat.

3. De werking:
Het systeem bestaat uit talloze zeer fijne draadjes die zig-zag van boven naar beneden lopen en die zijn geïntegreerd in de gelaagde voorruit (tussen de glaslagen).

4. De voordelen:
Met het weer van de laatste weken is het een fantastische optie. Ik kom 's ochtends bij de auto, zet de motor en de voorruitverwarming aan, veeg even snel de rommel van de linker- en rechter zijruiten en kan daarna het ijs zo van de voorruit vegen met een trekkertje. Het ontdooien gaat echt supersnel, minimaal een factor 10 sneller dan de achterruitverwarming. Je hoeft em ook maar een minuutje of nog minder aan te zetten.
En omdat de voorruit door deze verwarming net wat warmer is geworden dan de omgeving, beslaat deze ook nooit meer.
Ook wanneer je op een koude ochtend vertrekt en je voorruit beslaat (door adem en nog natte haren), is een tiental seconden even de voorruitverwarming aan al genoeg om dit te verhelpen. Dus geen geraas van een blower op max, maar heel comfy even de voorruitverwarming aanschakelen.

5. Nadelen
Helaas heeft het systeem ook een belangrijk nadeel: Wanneer de zon zeer laag staat, zie je reflecties van de zon in de draadjes, wat een beetje het effect heeft van een ernstig bekraste ruit.

Toch zou ik het systeem in een volgende auto wel weer willen, want ik vind bovenstaand nadeel wel opwegen tegen de voordelen.
 

fiestaman

Forumguru
In ford dat ik heb gehad, was dit ook. Nu in men superb niet. Mijn vrouw heeft dit ook in haar ford, en ben daar wel jaloers op.

Als je 1 vind, zeker kopen :xyxthumbs:
 

Ronnie

Forumguru
Hij is d'r wel.......
 

Bijlagen

  • Voorruit SuperB  Dec. 07 19.02.jpg
    Voorruit SuperB Dec. 07 19.02.jpg
    110 KB · Weergaven: 277

andrehj

Forumguru
Dat ie in ETKA stond wist ik ook wel, maar dat betekent nog niet dat je in NL een nieuwe S2 met een verwarmbare voorruit kunt bestellen...
Achteraf inbouwen is ook al lastig, gezien alle bedrading, het ontbrekende knopje op de climatronic en interactie met het motormanagement.
 

Antera

Donateur
je kan het wel zien. Kijk bij daglicht goed in de ruit. Met je neus op de ruit gaan zitten dan kan je de eventuele draadjes zien in je ruit en weet je of die er idd in zit
 
Ik zit regelmatig bij m'n collega in z'n Ford Focus.
Inclusief verwarmde voorruit.
Sta er keer op keer van te kijken hoe goed dat werkt :worshippy:
Moet zeggen: ik ben er jaloers op en als ik de kans zou hebben zou ik zeker weten voor die optie gaan.
Als het mogelijk zou zijn om dit achteraf in mijn S1 in te bouwen dan zou ik dat 100% zeker doen.

Inderdaad, als je erop let dan zie je de vele draadjes in de voorruit lopen.
Maar eerlijk gezegd valt me dat alléén maar op als ik er bewust op ga letten.
Gezien de voordelen zou ik dat kleine ongemakje - IMHO - voor lief nemen.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb het in m'n ford focus gehad en het is echt ideaal. Je kunt de draadjes inderdaad zien, maar het is niet storend en je hoeft met dit weer dus niet te krabben. Destijds had ik daar ook een GSM met GPS onder hangen en die werkte ook gewoon prima (mocht iemand zich dat afvragen).
Voor Skoda moet je volgens mij naar Denemarken om er 1 te kopen met voorruit verwarming.
 

ericb

Actief lid
Ik heb ook electrische voorruitverwarming in mijn Ford focus gehad en en ik vond het iedere euro dubbel en dwars waard. Als Skoda de optie zou aanbieden zou ik het altijd laten instaleren, bijna ongeacht de kosten. Ik vraag mij al jaren af waarom alleen ford het aanbied.
Volgens mij is een electrische voorruitverwarming een ideale veiligheidsvoorziening en veel meer waard dan bijvoorbeeld mistlampen.
Nooit bewasemde ruiten en bij vorst glijd het ijs zo van je ruit.
 
In België kan je deze optie ook bestellen (niet op Greentec versies): 190€. Volgens mijn ook z'n geld dubbel en dik waard.
Ikzelf ben gegaan voor de standverwarming (1020€), dan is ineens heel je auto warm maar wat ontdooiing van de vooruit betreft denk ik wel dat de vooruitverwarming sneller werkt. Idd. vreemd dat niet meer merken dit aanbieden.
 
Ik heb een S2 met voorruitverwarming :xyxthumbs: een must als je een hekel hebt aan krabben, een prettige optie bij wasem.
Ik dacht afgelopen week toen ik de optie voor het eerst gebruikte dat het wel even zou duren maar in 1 minuut ruit geheel schoon. ff wissen en klaar is Klara.

Ik heb wel een Belgische S2, of de optie in NL te verkrijgen is weet ik niet maar check eens zoals eerder gezegd in Dtsl of Belgie
 

Giant

Forumguru
Hey, hey,

Eerst even voorstellen misschien?

Ik ben erg benieuwd in welke catalogus je iets over voorruitverwarming bent tegengekomen. Niet in Nederland neem ik aan?

Ik heb voorruitverwarming in een Ford Mondeo gehad. Inderdaad, die paar dagen per jaar dat je de voorruit moet krabben is het ideaal. Maar dat is ook te voorkomen door een opengeknipte vuilniszak of zo op je voorruit te spannen. En de binnenkant ontwasemen is met de airco zo gepiept. Daar staat wel tegenover dat je rond de koplampen van tegenliggers bij donker kringen ziet door de draadjes in je voorruit, en dat heb je dus het hele jaar door. Is dat irritant of hinderlijk? Dat is denk ik smaak en persoonlijk, maar dat is voor mij de reden om er niet meer voor te kiezen. In Nederland is er overigens geen keuze, het is hier niet leverbaar op de Superb. Informeer ook eens naar de kosten voor het vervangen van een voorruit met verwarming. Ik rijd nu in mijn vierde Superb en heb in al die jaren 2 keer een voorruit moeten laten vervangen. Die geintjes waren met een verwarmde voorruit nog duurder geweest neem ik aan.
 

Yargo

Actief lid
Hey, hey,

Eerst even voorstellen misschien?

Ik ben erg benieuwd in welke catalogus je iets over voorruitverwarming bent tegengekomen. Niet in Nederland neem ik aan?

Ik heb voorruitverwarming in een Ford Mondeo gehad. Inderdaad, die paar dagen per jaar dat je de voorruit moet krabben is het ideaal. Maar dat is ook te voorkomen door een opengeknipte vuilniszak of zo op je voorruit te spannen. En de binnenkant ontwasemen is met de airco zo gepiept. Daar staat wel tegenover dat je rond de koplampen van tegenliggers bij donker kringen ziet door de draadjes in je voorruit, en dat heb je dus het hele jaar door. Is dat irritant of hinderlijk? Dat is denk ik smaak en persoonlijk, maar dat is voor mij de reden om er niet meer voor te kiezen. In Nederland is er overigens geen keuze, het is hier niet leverbaar op de Superb. Informeer ook eens naar de kosten voor het vervangen van een voorruit met verwarming. Ik rijd nu in mijn vierde Superb en heb in al die jaren 2 keer een voorruit moeten laten vervangen. Die geintjes waren met een verwarmde voorruit nog duurder geweest neem ik aan.

Welkom bij SKODA Ik heb dit via de Belgische site toegestuurd gekregen via Email. grz
 

Skoody Boo

Actief lid
Of die draadjes je irriteren is heel sterk persoonlijk bepaald. Ik vind het niet zo'n probleem, maar mijn partner vindt het helemaal niks. Ik zou het daarom echt eerst zelf proberen hoe je dit ervaart voordat je dit bestelt.
 

Yargo

Actief lid
Ik had het erg graag gehad, maar jammer genoeg zit deze optie niet op de wagen die ik momenteel op het oog hebt (tweedehands). Een volledig full option met weinig km voor mijn budget (23.000) ben ik nog niet tegengekomen :(
 

J126R

Lid
Hey, hey,

Eerst even voorstellen misschien?

Ik ben erg benieuwd in welke catalogus je iets over voorruitverwarming bent tegengekomen. Niet in Nederland neem ik aan?

Ik heb voorruitverwarming in een Ford Mondeo gehad. Inderdaad, die paar dagen per jaar dat je de voorruit moet krabben is het ideaal. Maar dat is ook te voorkomen door een opengeknipte vuilniszak of zo op je voorruit te spannen. En de binnenkant ontwasemen is met de airco zo gepiept. Daar staat wel tegenover dat je rond de koplampen van tegenliggers bij donker kringen ziet door de draadjes in je voorruit, en dat heb je dus het hele jaar door. Is dat irritant of hinderlijk? Dat is denk ik smaak en persoonlijk, maar dat is voor mij de reden om er niet meer voor te kiezen. In Nederland is er overigens geen keuze, het is hier niet leverbaar op de Superb. Informeer ook eens naar de kosten voor het vervangen van een voorruit met verwarming. Ik rijd nu in mijn vierde Superb en heb in al die jaren 2 keer een voorruit moeten laten vervangen. Die geintjes waren met een verwarmde voorruit nog duurder geweest neem ik aan.


Helemaal mee eens, en die paar dagen in het jaar dat we eens moeten krabben...
 

Bakkertje

Forumguru
Het is niet alleen fijn dat je niet hoeft te krabben, het werkt ook bijzonder goed tegen condens en daar kun je het hele jaar door van profiteren.
 
Bovenaan Onderaan