Ik ben heel benieuwd hoe je hem straks gaat rijden als je hem een tijdje hebt. Ik weet niet hoe jong je bent en wat voor auto's je hiervoor had, maar ik gok erop dat je hem snel genoeg zult vinden.
De sportstand gebruik ik af en toe, als ik snel in wil voegen of in wil halen. Zonder S kan dat natuurlijk ook, maar in S reageert hij veel allerter. Die dotjes tussengas die hij geeft bij terugschakelen in S zijn leuk om te horen.
Toch word je die S redelijk gauw zat. Het rijdt supersnel en alles reageert wat nerveuzer en vlotter, dat is ook de bedoeling natuurlijk. Maar ik schakel graag weer op naar D. Het type auto en vooral zijn karakteristieken maken hoe je ermee om gaat. De ene auto wil alsmaar vlot vooruit en je gaat daardoor vanzelf sportiever rijden. Ik heb de indruk dat mijn 2.0 TSI, hoewel die erg snel kan zijn, vooral uitnodigt tot relaxed rijden. dat is niet hetzelfde als langzaam of sloom, maar gewoon wat minder 'agressief 'om het zo maar te noemen. En dat bevalt me helemaal prima. Aan het verbuik is dat ook wel te merken. Ik had eergisteren een lange rit van bijna 200 km heen en 200 terug. Gemiddeld na de rit stond mn computertje op 7.2 liter per 100 en dat is heel beschaafd voor zo'n sloep.
TIP: Ondanks de zin en onzin die over inrijden wordt geschreven. Respecteer de techniek. Wissel je toeren af en laat hem de eerste paar duizend kilometer niet te hoog in de toeren lopen. Beheers je in elk geval de eerste 2500 km.
Mijn ervaring met vele auto's die ik had is, dat de motoren er stil van gaan lopen en geen olie gaan gebruiken. Mijn huidige superb heeft er nu 17.000 km op zitten en ik heb onlangs het laatste beetje uit mijn literfelesje geschonken.
Kortom, pakweg een liter op 15.000 km en dat wordt nog wel wat minder, en dat gaat bij mijn auto's altijd zo. Je zult merken dat het inrijden flink lang duurt. Nog steeds heb ik het idee dat hij soepeler, stiller en zuiniger gaat lopen. Het duurt wel 20K voordat de motor en ale onderdelen helemaal 'los' zijn.
Geniet van de voorpret. Daarna zal je ontdekken dat het ook na een half jaar (en langer maar dat weet ik nog niet, ik heb hem pas een half jaar) telkens weer een genot is om in dat leer te zakken en weg te rijden.