Nieuwe baan, nieuwe leaseauto, maar beperkte keus qua merken: Audi, Ford of VW..?

hemi24

Forumguru
Tja, een nieuwe baan en het uitzoeken van een nieuwe leaseauto, is een leuke bezigheid.

Maar wat als de merkenkeus beperkt is en je eigenlijk een S2C Active BL bovenaan je shortlist had staan?

Tja, dan kun je nog een keer proberen of het echt niet mag, onder het motto: Skoda is toch eigenlijk een soort van VW...

Maar goed, het uiteindelijke resultaat staat onderaan in m'n handtekening. Nu afwachten tot de auto geleverd wordt en dan kunnen we beleven, of het een waardige opvolger is voor de O2...

phkba

Lid
Hoop dat je salaris behoorlijk omhoog is gegaan want op secundaire voorwaarden ben je behoorlijk achteruit gegaan :rolleyes:

E

Ex-lid 2926

Tsja, dan is een leaseauto toch wel een echte handicap. Met een S2C bovenaan de hitlijst zou een Mondeo Wagon eerder een Ford alternatief zijn geweest. Maar de iets hogere zitpositie in een MPV is ook wel prettig. Veel plezier met de Ford. Rijdt ongetwijfeld goed.

Noord26

Forumguru
Vind het persoonlijk vreemd dat je gebonden bent aan bepaald merken. Je betaald er zelf flinke bijtelling over.

Passen die VW logo's niet gewoon op een Skoda. Doe net alsof het de nieuwe Passat is, weet je werkgever veel..

MarcoO2

Forumguru
Zo vreemd is dat niet - het werken met voorkeursauto's is één van de manieren waarop de leasekosten voor de werkgever nog een beetje hanteerbaar blijven. Veel mensen zien een leaseauto nog als een soort arbeidsvoorwaarde, maar dat is het zelden meer, 't is een faciliteit. En die mag (of moet) in deze tijden zo voordelig mogelijk ingekocht worden. Dat is een direct belang voor de werkgever en (dus) ook een indirect belang voor de werknemer.

Noord26

Forumguru
Het verhaal van een lease-bak 'uitzoeken' gaat dan niet meer op als er meer en meer regeltjes aan gebonden zijn.

Om een voorbeeld te geven, mijn zus. Die is momenteel Medical Representative voor de firma Norgine uit Amsterdam. Daar krijgt iedereen een Megane Estate. Staat wel tegenover dat je prive er zonder extra kosten, dus GEEN bijtelling er 15Dkm per jaar mee mag rijden. Daar valt iets voor te zeggen als je geen keuze krijgt. Maar ik begrijp niet dat je wel de volle mep bijtelling moet betalen over iets waar je niet 100% achter staat. Ik zou er een net-niet gevoel bij krijgen.

MarcoO2

Forumguru
Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar, Noord. Een werkgever kan nooit bepalen dat een medewerker 15000kn mag rijden met een leaseauto zonder bijtelling. Hooguit zonder eigen bijdrage, dat zou kunnen. Maar de fiscale bijtelling is dwingend recht en kan niet door een werkgever gepasseerd worden. Zou een mooie boel worden...

Noord26

Forumguru
Ik haal geen dingen door elkaar. Schijnbaar liggen de voorwaarden betreffende een auto van de zaak dan behoorlijk anders per firma? Feit is dat ze het mag en de laatste vakantie van haar was naar Zweden, zonder ook maar enige kosten te hebben voor vervoer. Geen bijtelling en ook geen eigen bijdrage.

Denk zelf ook dat ze die auto's gewoon grootschalig gekocht hebben, ipv lease, en de regering er dan niets over te zeggen heeft qua bijtelling? Is dat niet over het algemeen toch al goedkoper als leasen? Want er zit dan alleen maar nog een partij tussen die er ook geld aan moet verdienen. Men noemt het wel een lease-bak oftwel auto-van-de-zaak, maar er is denk geen sprake van echte lease.

Een C-max is geen straf hoor! :eek:

MarcoO2

Forumguru
Het doet er voor de verschuldigdheid van bijtelling niet toe of de auto geleased, gehuurd of gekocht is door de werkgever. Zodra de werkgever een auto aan de werknemer ter beschikking stelt en die er privé in gaat rijden, is de werknemer bijtelling verschuldigd. Dat is bij ieder bedrijf hetzelfde. Daarnaast kunnen er afspraken gemaakt worden over een eigen bijdrage voor privégebruik - en dat verschilt wél per werkgever. Maar, zoals gezegd: bijtelling is altijd verschuldigd, tenzij je minder dan 500 km per jaar rijdt.

Een werkgever kan wél door middel van een loonsverhoging het fiscale nadeel compenseren, zodat de meter per saldo voor de werknemer op nul uitkomt. Misschien is dat het geval?

Overigens, dat haar werkgever het zo geregeld heeft wil niet persé zeggen dat de fiscus dat ook goed vindt...

Noord26

Forumguru
Dat is de enige conclusie dat werkgever en de fiscus de regeltjes anders interpreteren. ;) Mooi dat grijze gebied van de fiscus..

Pollewop

Forumguru
Hoi Noord26,

Als ik je zuster of haar werkgever was zou ik niet uitgaan van enig "grijs gebied van de fiscus" dan ook...!

Indien een werkgever een auto aan een werknemer ter beschikking stelt is de werknemer verplicht te verklaren dat er niet meer dan 500 km per kalenderjaar met de auto wordt gereden. Tevens is de werknemer verplicht een sluitende kilometerregistratie op afroep te tonen aan de inspectie. Wordt aan één van beide voorwaarden niet voldaan dan is de werkgever verplicht om een percentage van de cataloguswaarde van de auto (0/14/20/25%) op te tellen bij je belastbaar inkomen... ene...ze zitten niet stil daar in Winterswijk...
Ze hebben zelfs een koppeling met het CJIB, dus als je wordt geflitst op een zaterdag, zondag of feestdag... Ze weten het zo...
Je hebt daarna grote kans dat je wordt verzocht je kilometerregistratie in te leveren bij je werkgever, zodat de belastingdienst deze kan analyzeren.
Bij onregelmatigheden krijg je uiteraard per direct fiscale bijtelling en gaan ze tot vijf jaar terug zoeken of je in die periode ook al gefraudeerd hebt. Indien dat het geval is kun je een navordering tegemoet zien plus een flinke boete...

Dit verhaaltje is niet verzonnen, maar is een vriend van mij overkomen. In totaal heeft het hem ca 7500 euro aan naheffingen en boete gekost...

Succes... :xyxthumbs:

MarcoO2

Forumguru
Klopt, er is absoluut geen grijs gebied op dit punt. Ik denk dat je óf je zus niet goed hebt begrepen (wellicht omdat je zo te zien niet thuis bent in het wereldje van de auto van de zaak), óf dat de werkgever van je zus de regels overtreedt. Ik hoop op het eerste voor haar...

Sparkie

Forumguru
Iedereen gaat er maar vanuit dat het een leaser betreft. Misschien heeft de werkgever van Noord's zus een aantal auto's aangeschaft en leent deze de auto's als poolwagens uit aan zijn werknemers. Of je in deze gevallen ook bijtelling moet betalen zou ik eerlijk gezegd niet weten.
Hetzelfde zou gelden voor bijvoorbeeld bedrijfsbusjes. Daar werd in het verleden ook een hoop ophef over gemaakt door de werkgevers. Ik denk dat de werkgever in dit geval gewoon de bijtelling voor zijn rekening neemt.

MarcoO2

Forumguru
Niemand gaat er vanuit dat het een leasert is, als je de reacties eerst even leest kun je dat ook zien. Het gaat erom dat de auto ter beschikking is gesteld, en dat baseer ik op de posts van Noord zelf. De optie dat de werkgever de bijtelling financieel compenseert heb ik al als enige optie genoemd.

Noord26

Forumguru
Mijn zus vertelde dat voor die auto's gewoon BPM en BTW betaald is bij aanschaf. Dus geen bedrag per maand, maar gewoon gekocht. Dan zijn de auto's prive bezit en maakt het niet uit wie er in rijdt. Ze staan prive op naam, weliswaar ook de eigenaar van het bedrijf, en er zit geen limiet in prive hoeveel auto's iemand in bezit mag hebben. Dat ze gebruikt worden als zakelijk hulpmiddel doet er niet toe. Je bent schijnbaar niet verplicht om elk hulpmiddel als zakelijk aan te merken, omdat er voor bedrijven gunstigere regelingen zijn. Meestal wordt dat wel gedaan, vanwege fiscaal voordeel, maar het hoeft niet.

Je kan geen naheffingen krijgen over iets wat reeds betaald is aan de fiscus (BPM/BTW)? Daarom is cataloguswaarde, kilometerregistratie, bijtellingscategorie, etc. helemaal niet van toepassing. De auto's zijn prive in bezit.

Schijnbaar was het voor de werkgever goedkoper om de auto in 1 keer met veel in te kopen goedkoper als meerdere modellen van verschillende merken te leasen. En werknemers stemden daar maar al te graag mee in, gezien de gratis prive auto!

Overigens prima auto die Megane Estate. Maar toch behoorlijk prijzig als je wat opties hebt. Dan liever een Skoda.

Pollewop

Forumguru
Iedereen gaat er maar vanuit dat het een leaser betreft. Misschien heeft de werkgever van Noord's zus een aantal auto's aangeschaft en leent deze de auto's als poolwagens uit aan zijn werknemers. Of je in deze gevallen ook bijtelling moet betalen zou ik eerlijk gezegd niet weten.
Wat Marco zegt is correct. Het maakt voor de fiscus niet uit of de auto geleased, gehuurd, geleend, gekocht of gejat is... Ook maakt het niet uit hoe oud of nieuw de auto is. Tenminste... als ie jonger is dan 25 jaar, dan wordt de bijtelling berekend over de nieuwwaarde. Is ie ouder dan 25 jaar dan telt de economische waarde... Vandaar dat heel wat top-managers het leuke vinden om in een oude Jaguar of Mercedes te rijden... Ze betalen een hele lage bijtelling...

andrehj

Forumguru
Mijn zus vertelde dat voor die auto's gewoon BPM en BTW betaald is bij aanschaf. Dus geen bedrag per maand, maar gewoon gekocht. Dan zijn de auto's prive bezit en maakt het niet uit wie er in rijdt. Ze staan prive op naam, weliswaar ook de eigenaar van het bedrijf, en er zit geen limiet in prive hoeveel auto's iemand in bezit mag hebben. Dat ze gebruikt worden als zakelijk hulpmiddel doet er niet toe. Je bent schijnbaar niet verplicht om elk hulpmiddel als zakelijk aan te merken, omdat er voor bedrijven gunstigere regelingen zijn. Meestal wordt dat wel gedaan, vanwege fiscaal voordeel, maar het hoeft niet.

Je kan geen naheffingen krijgen over iets wat reeds betaald is aan de fiscus (BPM/BTW)? Daarom is cataloguswaarde, kilometerregistratie, bijtellingscategorie, etc. helemaal niet van toepassing. De auto's zijn prive in bezit.

Zoals vele anderen al hebben geschreven: zo werkt het dus niet. Mijn ouders bijvoorbeeld hebben een eigen bedrijf. Op naam van dat bedrijf staat een auto (die dus ook gewoon gekocht is). Met die auto mogen alleen bedrijfskilometers en kilometers van en naar het werk worden gereden, want anders moeten zij ook bijtelling betalen.

Voor jouw zus geldt precies hetzelfde: Haar werkgever stelt haar een auto ter beschikking. Hoe die werkgever die auto financiert is voor de belastingwetgeving totaal irrelevant. Zodra jouw zus meer dan 500 km privé rijdt moet ze gewoon bijtelling betalen op basis van de CO2 uitstoot van de auto. Als ze dit bij haar belastingaangifte niet vermeldt, kan ze (behalve een naheffing) zelfs een extra boete krijgen (tot wel 100% van het verzwegen belastingbedrag).
Dat wordt een dure vakantie naar Zweden....

hemi24

Forumguru
simpel, zodra je ook maar 501 km's rijdt in een (personen)auto die je door je werkgever toebedeeld, dien je bijtelling te betalen over de cataloguswaarde van deze auto... Daarbij maakt het niet uit of deze auto geleased of gekocht is/wordt door de werkgever!

Eigen bijdrage is weer een heel ander verhaal, maar dat is werkgeverafhankelijk.

dus in principe dien je ook extra bijtelling te betalen als je lease-Fabia voor langere tijd bij de dealer staat en deze zo vriendelijk is je een Superb (full-options) mee te geven...

Trouwens, morgen lever ik de Astra Sports Tourer van m'n huidige werkgever in en staat er op hetzelfde adres een voorloopauto van m'n volgende werkgever op mij te wachten: een Megane Estate 1.5dci met 14% bijtelling als het goed is... :crazy:

Bovenaan Onderaan