Nieuwe baan, nieuwe leaseauto, maar beperkte keus qua merken: Audi, Ford of VW..?

Canon-Eye

Forumguru
De optie dat de werkgever de bijtelling financieel compenseert heb ik al als enige optie genoemd.
Die compensatie is dan weer loon, dus ook belast.
Andere mogelijkheid tot vermindering van de bijtelling is nog, dat de werkgever een vergoeding vraagt voor het privégebruik. Het aldus aan de werkgever betaalde bedrag mag op de bijtelling in mindering worden gebracht.

Dit kan handig zijn als je een auto mocht uitkiezen die wat boven je leasebudget ligt, tegen vergoeding van het meerbedrag aan je werkgever. Als die nou maar schriftelijk vastlegt dat je bedrag X aan hem betaalt als vergoeding voor privégebruik dan verzacht dit de bijtellingspijn nog een beetje. Per saldo schiet je er overigens niet veel mee op, maar ik betaalde het liever aan m'n baas dan aan de fiscus...
 

MarcoO2

Forumguru
Die compensatie is dan weer loon, dus ook belast.
Klopt, maar dat maakt op zich niet uit. Mijn zwager heeft een extra bruto looncomponent gekrege waarvan het netto equivalent gelijk is aan zijn netto bijtelling. Dure optie voor de werkgever, maar daar waren in dit geval goeie redenen voor.
 

MarcoO2

Forumguru
Heb overigens een verzoek ingediend bij de mods om het topic even te splitsen vanaf post 6, want 't is vreselijk offtopic, maar wél interessant.
 

Cordoba

Forumguru
Overigens nog een opmerking: bijtelling geldt niet alleen voor personenauto's, maar ook voor 'hondenhokken op wielen', busjes enz. Overigens is volgens mij ook de wet gewijzigd, waardoor ook woon-werkverkeer als privé geldt (dat wil zeggen van je woonadres, naar de vestiging van je werkgever waar je 'standplaats' is)
 

Noord26

Forumguru
We dwalen idd enorm af. Begin mij ook af te vragen hoe die werkgever het dan voor elkaar krijgt om zijn werknemers geen bijtelling te laten betalen. En ook hoe het zit met al die busjes van 'de zaak' die meestal ook als privé verhuiswagens worden gebruikt door heel het bedrijf.
 

Bakkertje

Forumguru
@Noord als ik je zus was zou ik het toch even heel goed uitzoeken. De fiscale boete is waarschijnlijk voor je zus als het niet klopt en ook al is een megane niet zo heel kostbaar, dat kan toch aardig in de papieren lopen.
 

Rallye

Forumguru
Overigens nog een opmerking: bijtelling geldt niet alleen voor personenauto's, maar ook voor 'hondenhokken op wielen', busjes enz. Overigens is volgens mij ook de wet gewijzigd, waardoor ook woon-werkverkeer als privé geldt (dat wil zeggen van je woonadres, naar de vestiging van je werkgever waar je 'standplaats' is)

Voor "busjes" is er een speciale regeling, zie Bestelauto en bijtelling - Belastingtips.nl

De wetgeving is niet gewijzigd. Wel is in het Kunduz-akkoord is opgenomen dat:
- de mogelijkheid voor geen bijtelling bij minder dan 500km op jaarbasis verdwijnt; en
- woon-werk-kilometers weer (net als vroeger) privé-kilometers worden.
Dit betreft echter een afspraak tussen politieke partijen, dat nog niet is aangenomen en zelfs nog niet in een wetsvoorstel is verwerkt. De politiek heeft het "over de verkiezingen heengetild".
Je hebt dan dus eigenlijk altijd bijtelling als je auto niet elke dag achter slot en grendel bij je werkgever verdwijnt.

Wat ik mij afvraag over de bijtelling voor de zus van Noord26, is of ze niet in verwarring is over de gewijzigde regels voor de bijtelling (ik heb dat meer gezien namelijk). Vroeger moest je zelf de bijtelling in je IB-aangifte aangeven, omdat er geen loonbelasting over werd ingehouden. Sinds enkele jaren is dat niet meer zo: nu moet de werkgever de bijtelling in de heffing over je loon verwerken. Omdat je niet meer één maal per jaar door een aanslag met je neus op de bijtelling wordt gedrukt, maar de kosten maandelijks worden verrekend, zou de indruk kunnen ontstaan dat de bijtelling er niet meer is.
 

MarcoO2

Forumguru
Sinds enkele jaren is dat niet meer zo: nu moet de werkgever de bijtelling in de heffing over je loon verwerken. Omdat je niet meer één maal per jaar door een aanslag met je neus op de bijtelling wordt gedrukt, maar de kosten maandelijks worden verrekend, zou de indruk kunnen ontstaan dat de bijtelling er niet meer is.
Dat " sinds enkele jaren" is inmiddels toch ook alweer een jaar of tien?
 
Misschien ten overvloede, maar alles doorlezend kan ik me voorstellen dat niet iedereen door heeft dat "bijtelling" een component is voor de loonbelasting.

Als je in Nederland geld verdient, moet je daar loonbelasting over betalen. De overheid is niet gek en ziet ook andere zaken die je van je werkgever krijgt als loon, het zogenaamde "loon in natura" (auto, lunch, kleding, huis, vakantie, kado). En daar moet je dus ook loonbelasting over betalen wat de werkgever of de werknemer daar ook van vinden !

Als je werkgever jou dus de beschikking geeft over een auto (ongeacht of die gehuurd, geleased, gekocht is) en je die ook prive mag gebruiken, wordt dat gezien als een vorm van loon. Daarvoor is de BIJTELLING bedacht: Als je de auto voor meer als 500km per jaar prive gebruikt, wordt een percentage van de nieuwwaarde van de auto als inkomen gezien en bij je loon opgeteld waarover je belasting betaald.

Wat je verder ook afspreekt met de werkgever, het is en het blijft loon in natura en dus moet je er belasting over betalen. Altijd !
Natuurlijk kan je werkgever wel genereus zijn en besluiten jou extra loon te geven om de belasting over je auto van te betalen. Dat loon moet dan echter ook nog eens bruto worden betaald want ook dat is weer belast.

Dus als je een bijtelling hebt van 500 euro in de maand en je daar bijvoorbeeld 200 euro belasting over moet betalen, zou je werkgever je 500 euro extra loon moeten geven (extra naast de auto) waarvan je dan netto 200 euro overhoud die je netto aan je belasting over je auto kwijt was. Volgens mij wordt het grapje dan alleen voor de meeste werkgevers zo duur, dat het voordeliger is om iets anders te verzinnen ...

Om het moeilijk(er) te maken nog een extra puntje: Als jij bijtelling krijgt voor loon in natura, mag je wel alle kosten die jij daar zelf voor maakt of over hebt wel weer af trekken. Als je je lease-auto bijvoorbeeld prive mag gebruiken, maar je moet daar 100 euro per maand voor betalen of de prive-brandstof, dan mag je dat aftrekken van je bijtelling en betaal je per saldo dus minder belasting (maar meer aan je werkgever).

Weliicht overbodig, maar misschien dat bovenstaande helpt :smirk:
 

Canon-Eye

Forumguru
woon-werk-kilometers weer (net als vroeger) privé-kilometers worden
Ik weet niet wat jij in dit verband bedoelt met "vroeger", maar ik heb vanaf medio 1966 tot en met 2010 (met een onderbreking van 1968 t/m begin 1970) steeds met "een wagen van de zaak" gereden. Een aantal van die jaren - zo ongeveer tot ergens jaren '80 - heb ik een km-administratie bijgehouden en reeds in die tijd werd het woon-werkverkeer als zakelijk beschouwd en niet als privé-kms.
 

Cordoba

Forumguru
Overigens is ook de regeling voor 'busjes' niet zo eenvoudig als het uit de link van rallye lijkt. Een buurman rijdt voor zijn werk met een Fiat Doblo waar de achterbak helemaal is ingericht als werkplaats, maar hij moet toch een km-registratie bijhouden, om te voorkomen dat ie bijtelling krijgt. (rijdt er niet prive mee)

Ik weet ook van bijv. verwarmingsmonteurs die als ze storingsdienst hebben, bus met materialen en gereedschap op de zaak moeten laten staan, en bij een storingsmelding bijvoorbeeld eerst naar de zaak moeten rijden op 10 km afstand, om vervolgens terug te rijden naar iemand die bij de monteur 'om de hoek woont'. Dat kost extra tijd en geld, maar is volgens deze monteurs en het bedrijf nodig om bijtelling te voorkomen.
 

Noord26

Forumguru
@Noord als ik je zus was zou ik het toch even heel goed uitzoeken. De fiscale boete is waarschijnlijk voor je zus als het niet klopt en ook al is een megane niet zo heel kostbaar, dat kan toch aardig in de papieren lopen.

Gisteren was haar laatste werkdag daar.. Geen idee of dat achteraf ook nog mogelijk is?
 

jalex_h

Forumguru
De fiscus controleert tot 7 jaar teurug, dus ja, het loont de moeite om dit alsnog te controleren.
 

Noord26

Forumguru
Ga ik haar zeker over informeren. Wat mij betreft gaat het topic dan ook weer over de auto keuze van TS.. :rolleyes:
 

EdK

Forumguru
Ik weet ook van bijv. verwarmingsmonteurs die als ze storingsdienst hebben, bus met materialen en gereedschap op de zaak moeten laten staan, en bij een storingsmelding bijvoorbeeld eerst naar de zaak moeten rijden op 10 km afstand, om vervolgens terug te rijden naar iemand die bij de monteur 'om de hoek woont'. Dat kost extra tijd en geld, maar is volgens deze monteurs en het bedrijf nodig om bijtelling te voorkomen.

Denk dat het even anders ligt dan dat je hier schetst.

Ook ik heb een bedrijswagen die ik niet prive gebruik en in principe op zaak laat staan en met me eigen vervoer het woon / zaak verkeer doe.
Nu draai ik ook storingsdiensten en dan kan ik ook de bedrijswagen gewoon naar huis meenemen en vanuit huis dan de storingen in weekend of avond rijden.
Alleen als ik weekendstoringsdienst heb en ik zou de wagen meenemen naar huis dan kan ik hem in principe niet gebruiken voor prive ritten
Maar kromme is dat mijn eigen vervoer op binnenplaats van bedrijf staat dan en ik dus met de fiets de boodschappen zou moeten gaan doen.

Dus wat gebeurt er dus ook in mijn geval ? Hetzelfde wat jij al beschrijft bovenstaand.

Maar dat is het kromme van het gehele belastinggebeuren met bedrijfswagens.
Ik zou het dan ook eerlijker vinden dat men een onderscheid gaat maken in luxe en bedrijfsbussen
 

Rallye

Forumguru
@Canon-eye: je hebt gelijk. De toevoeging "net als vroeger" in mijn bericht was onjuist.
 
Bovenaan Onderaan