Caravan veroorzaakt electrische problemen

Goedenavond,

Ik heb een Skoda Octavia 1.8 tsi 4x4 uit april 2009.
Vandaag koppelde ik voor het eerst mijn caravan aan. Voorheen, met mijn vorige Octavia, een 2.0 slx uit 2000 ging dat probleemloos. Nu gebeurden er rare dingen.

De controlelampjes ESP, stuurbekrachtiging, bandenspanning en motormanagement gingen aan en bleven aan.
Er verscheen een waarschuwing over imobiliseren in het display. De enige manier om de motor weer uit te zetten was het losmaken van de caravanstekker uit het trekhaakstopcontact.

De wegenwacht heeft alles doorgemeten. De 13 polige Jaeger aan de auto was goed. De 13 polige multicon west aan de caravan was ook goed en het gloednieuwe verloopstuk was ook goed. Uiteindelijk heeft de wegenwachtmonteur in de caravanstekker de draad 12 V + van contatctslot losgemaakt. Dat betekende dat de problemen in de auto niet meer optraden.

De caravan heeft een eigen accu. Deze was vol. Logisch dus dat de draad 12 V+ naar het contactslot ook 12 V+ vanuit de caravan aangaf. Dat leek de auto echter niet te kunnen accepteren.
Terzijde, de parkeersensoren achter bleven in werking.
De wegenwachtmonteur gaf het advies naar een dealer te gaan en de boordcomputer te laten weten dat er een caravan getrokken mnoest worden.

Heeft iemand anders dit ook al eens meegemaakt? Kan iemand hierover iets verstandigs vertellen, zodat ik beter begrijp wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Alvast vriendelijkbedankt,

Gerard de Jager
 

Ron_2

Senior Member
Voor de pdc is aanmelden van een trekhaak wel nodig, bij onze auto bleef de pdc ook werken omdat die aanmelding vergeten was. In de caravan hebben we geen accu, dus of de storingen daar vandaan komen weet ik niet.
Het lijkt me niet onlogisch, als auto, caravan en verloopstekker in orde zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Bij verschillende nieuwe VAG-modellen moet de trekhaak op 2 plaatsen aangemeld worden via Vagcom/Vaskast. Op één plek voor de PDC zoals genoemd, en de andere voor de verlichting: mistachterlicht van de auto gaat dan niet aan als je die inschakelt, die op de aanhanger/caravan wel, en er is dan ook lampcontrole voor de aanhanger/caravan. Bij veel dealers gaat dit fout: wordt de trekhaak maar op één plek of helemaal niet aangemeld.

Het probleem met de accu in de caravan kun je volgens mij voorkomen door een diode in de 12V draad te zetten (of in autogedeelte, of in de caravan): de accu in de caravan kan dan wel geladen worden vanuit de auto, maar de accu in de caravan levert geen stroom meer naar de auto. Gezien de te verwachten stroom zal dit een forse diode moeten zijn, of anders aantal iets minder forse diodes parallel schakelen.
 

Ron_2

Senior Member
Als eerste is het denk ik van belang om even bij een dealer te informeren of het probleem te verhelpen is met een instelling, en zo niet, hoe zij dit dan oplossen.
30 jaar gelden hadden we een kampeerbusje met een extra accu aan boord, er waren toen al kastjes te koop die er voor zorgden dat de tweede accu laadstroom kon ontvangen maar geen stroom af kon geven aan de auto. Zelf experimenteren met diodes is niet perse nodig.
 
Alvast hartelijk dank voor de reacties.
De 12 V+ vanaf het contactslot heeft als doel om de accu van de caravan te laden. De opmerking over een zware diode die ervoor moet zorgen dat de stoom maar één richting opkan begrijp ik. Is dat niet een voorziening die in de auto aanwezig moet zijn? Een caravan met een accu is toch niet een exotisch nieuw verschijnsel. In het bedradingsschema van mijn caravan zie ik geen diode.
 

EdK

Forumguru
Is dat niet een voorziening die in de auto aanwezig moet zijn?

Dit is de wereld omdraaien, je koopt een accossiore in dit geval de caravaan met een extra accu voor noodgevallen indien een camping geen stroom heeft.
En dan zou de wagen een diode moeten hebben ?

Maar goed, even bij dealer langs ( met caravan ) en met vcds de boel aan laten zetten en tevens een diode tussen de geschakelde plus naar caravaan laten zetten en ter plekke meteen testen ! ( vandaar caravan meenemen )
 

Ron65

Nieuw lid
Het plaatsen van een diode is bij uitstek een caravan aangelegenheid. Zodra een caravan een eigen accu heeft, mag die diode er ook tussen zitten.
Het is onlogisch de auto hierop aan te passen, maar wel de veiligste oplossing. Zit de diode in de auto, dan kan iedere caravan met of zonder accu er achter. Het is alleen volstrekt onlogisch. de fout zit namelijk in de caravan, er mist een diode.

De diode zorgt er niet alleen voor dat de caravanaccu wordt geladen, maar ook dat bij een te lage spanning van de autoaccu bij starten per ongeluk een forse startstroom uit de caravan accu wordt betrokken. Je bedrading kan daar niet tegen en gaat als kacheltje werken.

Ik kan mij niet voorstellen dat een caravan uitgerust is met bekabeling tussen accu en steker die startamperages aankan. Toch zit er een accu in die met de stekker verbonden is om de accu bij te laden. De wetgeving voor veilig werken aan electrische installaties geldt wel niet voor 12 volt, maar is zeker een handige om toe te passen en zegt dat elke ader bestand moet zijn tegen de maximale te verwachten stroomsterkte + reserve. Als je geen diode toepast moet je dus 50 mm2 koper tussen accu en trekhaak leggen en in de caravan evenzo. Of je past een diode toe eventueel met zekering 35A en een 6mm2 adertje van de accu naar de steker.

Franse caravans is een ander verhaal. Zij gebruiken een 12v wisselspannings trafo voor verlichting, waterpompje en andere zaken. Het waterpompje is voorzien van diodegelijkrichting, en bij de trafo zit een relais dat door de 12V via de trekhaak wordt aangestuurd. Zodra de caravan is aangekoppeld schakelt dat relais het trafogebeuren af en staat alle 12V verlichting etc op de auto gekoppeld, op gelijkspanning. Wil je in die caravans (bijvoorbeeld meerdere Caravelair typen) een accu toepassen, zul je bij afgekoppelde wagen daar niets aan hebben, tenzij je met een schakelaar in de caravan de accu op de 12v draad weet te krijgen zodat het relais schakelt. Omgekeerd moet dan tevens de trafo bewust worden afgeschakeld om te voorkomen dat je wisselspanning op je accu aanbiedt. Sja, fransen moeten het nu eenmaal altijd net even anders doen dan je verwacht.....

Praktijk is dat caravans met accu doorgaans de diode ontberen, en deze vaak alsnog in de auto is tussengebouwd. Mijn caravan is aangepast, de diode zit netjes in een waterdicht lasdoosje in het vooronder samen met een nette zekering. Ik durf de caravan achter elke auto te hangen, zonder dat het probleem zoals TS omschreef ontstaat.

Ron
 
De plaatsel;ijke Skoda dealer (Van Loon in Gouda) heeft mij vanochtend snel geholpen. De trekhaakaansluiting en de PDC zijn ingeleerd in de boordcomputer. Het door mij beschreven verschijnsel had de chef van de werkplaats al eens eerder zien langskomen. Loskoppelen van de 12v+ contactslot draad uit de caravanstekker lost het problem tijdelijk op. Daarna moet er een diodebrug in de caravan geplaatst worden. In mijn oude auto ontstond dit probleem niet omdat de computer daar veel minder gevoelig was.

Auto Smeeing was uiteraard graag bereid de rekening te betalen omdat de auto nog in de BOVAG garantie viel. Garage van Loon heeft geen rekening uitgeschreven voor de 10 minuten die ze bezig zijn geweest. Allebei de bedrijven alle lof voor hun klantvriendelijkheid.

En allen die mij verder geholpen hebben ook bedankt.
Dit onderwerp kan wat mij betyreft gesloten worden.
 
Bovenaan Onderaan