Gerard de Jager
Lid
Goedenavond,
Ik heb een Skoda Octavia 1.8 tsi 4x4 uit april 2009.
Vandaag koppelde ik voor het eerst mijn caravan aan. Voorheen, met mijn vorige Octavia, een 2.0 slx uit 2000 ging dat probleemloos. Nu gebeurden er rare dingen.
De controlelampjes ESP, stuurbekrachtiging, bandenspanning en motormanagement gingen aan en bleven aan.
Er verscheen een waarschuwing over imobiliseren in het display. De enige manier om de motor weer uit te zetten was het losmaken van de caravanstekker uit het trekhaakstopcontact.
De wegenwacht heeft alles doorgemeten. De 13 polige Jaeger aan de auto was goed. De 13 polige multicon west aan de caravan was ook goed en het gloednieuwe verloopstuk was ook goed. Uiteindelijk heeft de wegenwachtmonteur in de caravanstekker de draad 12 V + van contatctslot losgemaakt. Dat betekende dat de problemen in de auto niet meer optraden.
De caravan heeft een eigen accu. Deze was vol. Logisch dus dat de draad 12 V+ naar het contactslot ook 12 V+ vanuit de caravan aangaf. Dat leek de auto echter niet te kunnen accepteren.
Terzijde, de parkeersensoren achter bleven in werking.
De wegenwachtmonteur gaf het advies naar een dealer te gaan en de boordcomputer te laten weten dat er een caravan getrokken mnoest worden.
Heeft iemand anders dit ook al eens meegemaakt? Kan iemand hierover iets verstandigs vertellen, zodat ik beter begrijp wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Alvast vriendelijkbedankt,
Gerard de Jager
Ik heb een Skoda Octavia 1.8 tsi 4x4 uit april 2009.
Vandaag koppelde ik voor het eerst mijn caravan aan. Voorheen, met mijn vorige Octavia, een 2.0 slx uit 2000 ging dat probleemloos. Nu gebeurden er rare dingen.
De controlelampjes ESP, stuurbekrachtiging, bandenspanning en motormanagement gingen aan en bleven aan.
Er verscheen een waarschuwing over imobiliseren in het display. De enige manier om de motor weer uit te zetten was het losmaken van de caravanstekker uit het trekhaakstopcontact.
De wegenwacht heeft alles doorgemeten. De 13 polige Jaeger aan de auto was goed. De 13 polige multicon west aan de caravan was ook goed en het gloednieuwe verloopstuk was ook goed. Uiteindelijk heeft de wegenwachtmonteur in de caravanstekker de draad 12 V + van contatctslot losgemaakt. Dat betekende dat de problemen in de auto niet meer optraden.
De caravan heeft een eigen accu. Deze was vol. Logisch dus dat de draad 12 V+ naar het contactslot ook 12 V+ vanuit de caravan aangaf. Dat leek de auto echter niet te kunnen accepteren.
Terzijde, de parkeersensoren achter bleven in werking.
De wegenwachtmonteur gaf het advies naar een dealer te gaan en de boordcomputer te laten weten dat er een caravan getrokken mnoest worden.
Heeft iemand anders dit ook al eens meegemaakt? Kan iemand hierover iets verstandigs vertellen, zodat ik beter begrijp wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Alvast vriendelijkbedankt,
Gerard de Jager