Het grote Winter-gril topic

turboturbo

Forumguru
Ik wil dit draadje niet hi-jacken, maar ik zag eens op een webshop een dichte grill voor de Fabia I. Die vond ik erg mooi. Hij leek heel erg op die grill van de nieuwe Polo Bluemotion. 's Winters is je motor eerder warm (duh) en het beschermt je radiateur tegen evt. steenslag. Tot slot is er natuurlijk de verminderde luchtweerstand, wat het verbruik ten goede komt. Daar verwacht ik overigens geen wonderen van, en daar is het me ook niet per se om te doen. Anders zou ik mijn 195 banden wel wisselen voor smallere...
Maar ik wilde even deze zomer afwachten, om te kijken of mijn motortje vaak gekoeld wordt / oftewel; of ik er wel verstandig aan doe. Als de koelvin regelmatig of vaak aanslaat maar niet goed kan 'ademen' door de grill, zou ik er vanaf zien. Echter een paar hete dagen en een hele vakantie in FR achter de rug - de koelvin is nog nooit aangeslagen, en het temperatuur metertje blijft netjes in het midden.
Weet iemand welke ik bedoel en waar ik die mogelijk gezien zou kunnen hebben?
 

turboturbo

Forumguru
Aanvulling op mijn post hierboven (bericht bewerken knop is verlopen)
Ik heb een plaatje gevonden; ik bedoel zo één:

Fabia.jpg
 

darkprojectx

Forumguru
ik krijg hem niet gegoogled.. maar hij lijkt ook echt dicht, uit 1 geheel.
ik denk niet dat je motor daar blij van wordt in de zomer..
 

Sportline

Senior Member
Volgens mij is het idd iets voor in de winter, bij onze oudere vrachtwagens doen we wel eens een karton of een stuk plastic achter de grill. Zelfde effect...
 

leslee

Forumguru
dit is inderdaad een inzet stuk wat in de winter gebruikt wordt
zou eens kijken op superskoda.com of anders op e-bay.de, had er ook voor gekeken, maar hij past niet meer in mijn gril
 

darkprojectx

Forumguru
haha... ik open google afbeeldingen en typ daar : winter grill skoda
gevolgd door zoeken..
en op de eerste pagina kom ik mijn oude vento tegen :D



ontopic,

http://www.superskoda.com/fabia/sportgrills/

hier staan ze beide op, 1 met horizontale lamellen, 1 helemaal dicht.

turboturbo, als je fan niet aanslaat met dit weer zou ik daar toch even wat aandacht aan besteden. Ga een lekker stukje rijden en ga daarna stilstaan met draaiende motor. Als de fan dan niet aanspringt heb je een probleem. Misschien hoor je je fan niet, dat is een ander verhaal, maar als er geen rijwind meer is en dus geen koeling, dan loopt de temperatuur altijd op!
 

turboturbo

Forumguru
...
hier staan ze beide op, 1 met horizontale lamellen, 1 helemaal dicht.

turboturbo, als je fan niet aanslaat met dit weer zou ik daar toch even wat aandacht aan besteden.
...
Wow, vet @darkprojectx! (en dank @leslee, jij zat goed)
Daar had ik ze idd gezien. Ik heb die site nu gebookmarked :D

Die met die lamellen is ook wel aardig. Maar iets minder mooi en iets prijziger. Misschien leuk als ze automatisch open en dicht zouden gaan ofzo.... :945:

:ot:
Je hebt gelijk dat ik er even goed aandacht aan moet besteden; ik heb al eens getest of mijn koelvin aan zou slaan op een warme zomerdag waarbij ik zelfs de airco flink aan had staan. Toen ik na een 45 min. rijden (waaronder ook file) thuis was, even de motor laten draaien en uitstappen. Ik deed de klep open en het was....... aangenaam warm :tongue:. Verder niet. Het werd ook niet warmer, eerder koeler (misschien omdat de klep open stond) In ieder geval een stuk minder heet als mijn broertjes peug 106 die altijd als een blazende astma patiënt aangesukkeld komt. We hebben z'n koelvloeistof pijl al eens gechecked (was oké) omdat die vin gewoon niet meer uit ging. Op een niet eens zo hete dag :eek:oo:

Ik ga het voor de zekerheid nog eens een keer testen, wat uitgebreider. De koelvin zou toch gewoon aan moeten slaan na een paar minuten stationair draaien?

Overigens, lijkt het er op, nu ik het zo zie, dat die grill een opzet stuk is (voor de winter, wat @Sportline zegt) Die je er dus 's zomers evt. af kunt halen. Dan zou dit eventuele 'probleem' opgelost zijn.
 

turboturbo

Forumguru
En hij zit erop mensen. De bluemotion style grille. Het is echter een winter - grille, een zogenaamde 'Winter Blende.' Het is een donker plastic opzet stuk, monteren gaat supersimpel met 2 schroeven.

Klaar voor de winter: kachel wordt sneller warm, motor wordt sneller warm / minder hard afgekoeld door koude luchtstroom.
In de winter betekent dit eerder warme kachel en slijtage van koude motor wordt ook iets beperkt. Ideaal voor kortere ritten.

Nu natuurlijk wel in de gaten houden wat het effect wordt bij warmere dagen; of de motor wel genoeg gekoeld word... Ik denk zelf dat dat wel mee zal vallen, aangezien ik op de heetste zomerdagen de koelvinnen pas aan het werk kreeg, als ik de airco aanzette (slaan dan vrijwel meteen aan, hoef ik niet eens op te wachten) Het moment dat ik de airco dan weer afzet stoppen de vinnen ook weer met draaien. De motor zelf wordt gewoon niet zo heet, denk ik :)

En wie weet heeft het ook nog effect op het verbruik...... (denk het niet echt, maargoed)

De uitsparing linksbovenin is voor het hendeltje om de motorkap te ontgrendelen.

. grille.jpg

Ziet er strak uit, vind ik zelf.

(ik zie nu ook dat ik weer eens op de koplampglazen mag poetsen)
 

turboturbo

Forumguru
@van_der_P
Wat vraag je je precies af? En voor welke reden denk je hem te gaan gebruiken?
Ik weet dat @Boet er een heeft genomen (maar hij heeft een Roomster) omdat zijn kachel niet warm genoeg wordt. Zoiets heb ik ook wel eens gelezen over super zuinige diesels (oa de Greenline) waar je nu fabrieks-af al een soort bijverwarming voor kunt bijbestellen. Maar daar kan @Boet beter zelf zijn ervaring over geven. Hij vertelde overigens een dikke getunede 1,9 TDI in het vooronder te hebben liggen.

Verdere redenen kunnen zijn: bescherming van je radiator tegen steenslag, maar wellicht ook iets corrosie (zout in de winter)

Dat van dat kachel probleem heb ík geen last van (hoewel - ik ga nu mijn eerste winter in met mijn Fabia, dus ik kan het nog niet weten) maar ik heb een benzine motor, die hebben van zichzelf al een hogere bedrijfstemperatuur, dus ik denk van niet.
Verder bevalt de cover mij prima. Het zal wel tussen m'n oren zitten, maar ik heb het idee dat de (koelvloeistof)temperatuur meter sneller in het midden staat telkens als ik na een tussenstop van 1 of enkele uren weer ga rijden. 's Ochtends (vooral als ik de auto 1 of 2 dagen niet heb gebruikt) merk ik geen enkel verschil. Pas op de snelweg (ik woon 2 minuten van de snelweg) beweegt de temperatuur naar het midden. Dat duurt toch echt wel 8 a 10 minuten. Ik heb de opwarm tijden echter nooit gemeten, omdat die immers zeer afhankelijk zijn van allerlei omstandigheden. Verder lijk ik iets sneller en makkelijker mijn norm verbruik te halen. Maar dat zou ook kunnen zijn omdat er de afgelopen weken relatief weinig wind stond, en omdat de nieuwe olie (pas ververst) weer iets dunner is geworden of aan het worden is. Ook gebruikt de airco veel minder vermogen vergeleken met temperaturen van boven de 19ºC, heb ik gemerkt.

Kortom; ik kan de cover van harte aanbevelen. Let er wel even op, dat bijv. superskoda punt com een aparte (net nieuw in assortiment) heeft voor de Fabia II Facelift. Dus dat je de juiste bestelt.

Het is eigenlijk net een sjaal voor je auto :santa:
 

darkprojectx

Forumguru
De 1 een bra voor de auto, de ander een sjaal haha lijkt wel vlaggetjes week hier :cheer:

Grill ziet er prima uit zo! Is het een beetje stevig materiaal? Niet dat als je er een steentje op krijgt dat er een gat in slaat.
Handig gemaakt dat gat om de motorkap te openen, dat waren ze bij de bra vergeten dus heb ik zelf netjes gemaakt.

Hoe zit hij eigenlijk bevestigd?
 

turboturbo

Forumguru
Haha inderdaad :)

Er zitten 2 gaatjes in de cover waar 2 schroeven doorheen gaan (op de foto zie je dat nauwelijks) Die schroef grijpt zichzelf vast in een metalen voet, die je klemzet achter een 'spaak' van de grill. Door de schroef aan te draaien, klemt deze voet zich achter de grill.

Vergat ik nog te zeggen dat het materiaal me stevig genoeg lijkt. Maar verwacht er niet teveel van. Het is uiterst flexibel en super licht en heel dun. Zo moet je bijv. wel oppassen dat je de schroeven niet te hard aandraait, want dan is het denk ik gauw krak! en een scheurtje. Het blijft plastic.
 

van_der_P

Senior Member
Loopt de motor door gebruik van deze wintergrill niet warm. Ik rij per dag ongeveer 100 a 110 km (dus 50/55 heen en 50/55terug)
Nu merk ik al dat ik de temperathuur van de verwarming al een flinkt stuk hoger moet zetten om het toch behaagelijk te krijgen in het interieur.
Hij koelt ook snel af, ben vandaag gaan tanken met een bedrijfswarme motor (olie temp. 98 C)zetten de motor af en toen ik weer starte was die nog maar 87 C op die paar minuten.
 

guitar_billy

Senior Member
Ik wil dit draadje niet hi-jacken, maar ik zag eens op een webshop een dichte grill voor de Fabia I. Die vond ik erg mooi. Hij leek heel erg op die grill van de nieuwe Polo Bluemotion. 's Winters is je motor eerder warm (duh) en het beschermt je radiateur tegen evt. steenslag. <SNIP>

Als de grill van de Fabia is als van de O1 en O2 dan gaat de extra bescherming tegen steenslag tegenvallen. Die is er namelijk al. De originele gril bevat schuine lamellen, dus steentjes worden al afgeketst en/of van richting en snelheid veranderd voor ze de radiateur raken. Mijn radiateur heeft alleen maar significante steenslag en insecten in het deel onder de kentekenplaat, daar zitten "rechte" grove lamellen in, die bieden geen goede bescherming tegen steenslag.

Maar daar zijn dan weer enthousiaste mensen met gaas aan de slag gegaan (o.a. op duitse fora), voor alles is wel een oplossing :)
 

turboturbo

Forumguru
Loopt de motor door gebruik van deze wintergrill niet warm.
Je bedoelt denk ik 'niet te warm?' Ik denk het niet. Ik heb de koelvinnen nog niet aan horen slaan, maar zoals ik al eerder schreef: dat gebeurt me op een bloedhete zomerdag ook niet zonder de airco vol op koud te zetten. Ik blijf er wel op letten, natuurlijk, ik wil niet dat de motor oververhit raakt. Verder rijden bluemotions en seats ecomotives ook met dichte grille (laatstgenoemde heeft weliswaar een actief lamellen systeem) voor winter én zomer....én ook in nog warmere klimaten....
seat_ibiza_ecomotive_2.jpg m1cyioabp2lc_800.jpg

Als je eens goed om je heen kijkt, zie je echter dat maar enkele merken een relatief grote 'bek' / open grills hebben, zoals Skoda, BMW, Volvo... En nog wel wat Opel's en Audi's. Er zijn veel meer merken en modellen die bijna geen geen opening aan de voorkant hebben. En die motoren raken toch ook niet zomaar oververhit. Er kan nog steeds genoeg rijwind aan de onderzijde van de bumper, onder de kentekenplaat langs.
Verder: ik heb 'maar' een 'n-punt-tweetje', hea. Geen RS :tongue:

Verder denk ik niet dat de motor minder snel afkoelt als je 's winters bij een pompstation staat. Deze cover houd vooral rijwind tegen, aan de bovenzijde van de radiotor. Stilstaand heeft de cover denk ik niet een erg groot 'warmend' effect.

voor alles is wel een oplossing
Voor de onderkant wil ik eigenlijk ook nog wel een oplossing, ja. Ga ik eens uitpluizen :eek:

Hmmm. ik heb ontdekt dat de Fabia 1 verschillende bumpers heeft. Je hebt er met verticale 'spijlen' onderin de bumper:
skoda_fabia_1_9_sdi_img_5982.jpg

En met horizontale 'spijlen':

car_photo_18335_7.jpg

Ik heb de onderste, welke mod daar nu voor te vinden is.... Zo te zien deze:

30704-4.jpg
 

van_der_P

Senior Member
Gisteren heb ik de wintergrill besteld.
Op de website van superskoda stond een bedrag van € 34.99 voor deze grill.
Wat ik uiteindelijk betalen mocht was € 62.00 dat vond ik toch wel erg veel. Er kwamen nog kosten bij voor het betalen (€ 1.73) en vrachtkosten (€ 24.99).
Betalen ging via PayPal, daar had ik nog nooit mee betaald.
Nu hoop ik maar dat het goed gaat. Want erg veel vertrouwen heb ik daar niet in. We zullen zien.
 

Cordoba

Forumguru
@van_der_P
Wat vraag je je precies af? En voor welke reden denk je hem te gaan gebruiken?
Ik weet dat @Boet er een heeft genomen (maar hij heeft een Roomster) omdat zijn kachel niet warm genoeg wordt. Zoiets heb ik ook wel eens gelezen over super zuinige diesels (oa de Greenline) waar je nu fabrieks-af al een soort bijverwarming voor kunt bijbestellen....

Dat van dat kachel probleem heb ík geen last van (hoewel - ik ga nu mijn eerste winter in met mijn Fabia, dus ik kan het nog niet weten) maar ik heb een benzine motor, die hebben van zichzelf al een hogere bedrijfstemperatuur, ....

:ahum: Een elektromotor heeft inderdaad een lagere bedrijfstemperatuur, maar verder: benzinemotor op LPG wordt al iets warmer, en een diesel wordt heel veel warmer. Dat is ook mede de oorzaak dat een diesel geen bougie nodig heeft voor de ontsteking, alleen bij een koude start even voorgloeien. Dat een zuinige diesel minder warmte afgeeft, komt omdat een dieselblok vanwege de veel hogere compressieverhouding sterker moet zijn, en bovendien een hogere verbrandingstemperatuur moet weerstaan (en daarbij nog genoeg sterkte hebben). Een dieselblok heeft dus meer massa vanwege de zwaardere mechanische/thermische belasting. Dezelfde hoeveelheid energie die je in een grotere massa staal stopt, betekent dus gewoon een lagere temperatuur voor het blok zelf. (ik ga er gemakshalve even vanuit dat de benodigde energie om de auto in beweging te zetten bij beiden gelijk is)

Wat de koeling in de winter betreft: je houdt de ondergrill open, dus daar kan nog aardig wat lucht doorheen. Steenslag bescherming voor het onderste deel van de radiateur heeft Monteurtje al eens gepost in Fabia II topic, maar past ook op Fabia I na even op maat knippen. (bescherming van de koelkanalen via speciaal roostertje dat met clips op de radiateur wordt gezet, kosten minder dan 10 euro). Rooster heb ik ook op mijn Fabia I zitten (ik heb er ook foto's van geplaatst).


Wat het lager verbruik betreft met dichte grill: dat zal vooral komen door het sneller op temperatuur komen van de motor, en bij een tussenstop de temperatuur langer vasthouden. De eerste super onzuinige km, maak je dus echt winst, daarna weinig verschil. Naarmate je dus meer korte ritten maakt, heeft dit dus meer effect op je verbruik.
 

turboturbo

Forumguru
Oh. eh.. oeps :crazy:. Ik bedenk me nu dat ik die info onthouden heb van een -bij nader inzien zeer eigenwijze- oom, toen ik nog vele jaren jonger was :baby012:
Klopt inderdaad niet wat ik schreef over die bedrijfstemperatuur!

@van_der_P. Als je twee weken geleden wist dat je die cover ging bestellen, had je met onze gezamenlijke bestelling mee kunnen doen :confused: (een besparing van 50% op de verzendkosten p.p) Die verzendkosten van superskoda zijn inderdaad onwaarschijnlijk hoog als je 1 item besteld. Bestel je er meerdere items, dan stijgen de verzenkosten niet / nauwelijks.
Zo weet ik toevallig dat @Max5 mogelijk ook nog wat wilde bestellen bij superskoda. Hadden jullie mooi gezamenlijk kunnen doen!
Verder ben je voor betrouwbaarheid bij PayPal aan het juiste adres. Superskoda had bij onze gezamenlijke bestelling een verkeerd item geleverd. Na een 2-tal mailtjes zonder enige respons, schakelde ik de kopersbescherming van PayPal in. Binnen 2 uur had ik het geld terug!! Ik betaal al jaren lang met PayPal op internet. Niks engs aan.


Steenslag bescherming voor het onderste deel van de radiateur heeft Monteurtje al eens gepost in Fabia II topic, maar past ook op Fabia I na even op maat knippen. (bescherming van de koelkanalen via speciaal roostertje dat met clips op de radiateur wordt gezet, kosten minder dan 10 euro)
Ben ik benieuwd naar! Ga ik checken.
-edit- geloof dat ik het heb gevonden: http://www.skodaforum.nl/board/show...nsor-lek-is-dat-zo-duur-om-te-vervangen/page3
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad turboturbo: dat was het topic dat ik bedoelde en waar ook mijn foto's staan. Voor dit lage bedrag, kun je het risico op een lekke radiateur door steenslag praktisch uitsluiten.
 
Bovenaan Onderaan