Steenmarters lusten de octavia rauw.

Ronnie

Forumguru
€ 23,20 voor b.v. de derde bougie. (Ik neem teminste aan dat je de bougiekabels bedoelde, er zitten nog meer kabeltjes onder de motorkap.....)
 

Octavarium

Actief lid
13135_1.jpg


Wat een koddig beestje, je zou hem bijna als huisdier nemen.. :laugh:
Maar ff serieus: Het zijn inderdaad vooral bougiekabels en bobinekabels die ze als een delicatesse zien.. De 1.2 TSI is wat dat betreft een voedzame maaltijd omdat die 1 externe bobine heeft met 5 losse kabels ipv. 4 interne bobines zoals bij bijv. de 1.4, de 1.8 en 2.0 TSI.
Een gast die ik ken had ook last van marters en die heeft van dat schrikdraad gespannen onder de motorkap, wat je dan op de accu aansluit. Ze krijgen dan een klap van een paar duizend volt en zullen niet snel meer naar jouw auto teruggaan. Wel uitzetten als je het oliepeil controleert ;)
 

darkprojectx

Forumguru
Hallo MacGyvers,

Aangezien ik niet verwacht dat technologie deze beestjes tegen gaat houden,
waarom pakken jullie het probleem niet simpeler aan?

Waar komt het beest binnen?

Niet via de motorkap want die is dicht (I assume),
Door de grill past hij ook vast niet,
Via de voorste wielkuipen komt hij ook niet want daar zit een kunststof binnenscherm in,
Dus.. ze komen onderlangs.
Waarom rijdt je niet naar de gamma/hubo/praxis/boerenbond en haal je een stuk gaas wat je eronder maakt/laat maken?
Weegt niets, montage punten te over (evt met ijzerdraad goed vast zetten), kinderlijk eenvoudig exact opmaat te maken, eventuele snelle demontage mogelijk, geen lekstromen door bullshit kastjes, beestje kan er niet in en komt dus ook niet ergens vast te zitten,

en vooral, geen schade meer aan de auto.

<10 euro oplossing.
 

eskimo

Nieuw lid
Ook ik ben hier slachtoffer van ;-(
Ben inmiddels al drie keer bij de dealer geweest om al mijn kabels te laten vervangen. Kosten zijn voor mij nihil (lease auto) maar ergelijk is het wel.
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben of dit alleen bij een bepaald type voorkomt Ben zelf in het bezit van de 1.2 TSI. Probleem uti zich bij via het welbekende motor storings lampje

Dealer geeft in mijn geval aan dat het bij hun ene bekend probleem is.
 

Octavarium

Actief lid
@ Eskimo: Ja, zie mijn vorige post. De 1.2 TSI is de enige TSI met een externe, openliggende BERU-bobine, waar 4 uiterst smakelijke kabels op zitten (ik dacht eerst 5, maar dat klopt niet, wees blij want als de 5e, de bobinekabel, zou worden opgegeten dan zou de auto helemaal niet meer starten :tongue: )

Verder heeft oa de atmosferische 1.4 ook dit type bobine, maar die heeft volgens mij wel de plastic kappen over het blok dus minder kans dat de marter daarbij kan..
 

rweersch

Actief lid
waarom pakken jullie het probleem niet simpeler aan?
(...)
Waarom rijdt je niet naar de gamma/hubo/praxis/boerenbond en haal je een stuk gaas wat je eronder maakt/laat maken? Weegt niets, montage punten te over (evt met ijzerdraad goed vast zetten), kinderlijk eenvoudig exact opmaat te maken, eventuele snelle demontage mogelijk, geen lekstromen door bullshit kastjes, beestje kan er niet in en komt dus ook niet ergens vast te zitten,
Aangezien de leasemaatschappij dat niet zomaar toe laat, heb ik gewoon eenvergelijkbare oplossing, maar dan met het gaas gemonteerd op een houten frame dat op de grond ligt. Werkt ook prima, want sindsdien heb ik er geen last meer van gehad.
 
Zo het is weer gefixt, 3 kabels met zichtbare knaagschade, de 4e ook maar vervangen. De boel ingespoten (en nog wat andere slangen) met een 1 of ander goedje tegen marters (komt uit Duitsland)
 
"Steenmarters kunnen behoorlijke schade aanrichten aan auto's. De steenmarter kan simpel via de onderkant van de auto in de motorruimte komen waar kabels met visolie het doelwit zijn. Jonge steenmarters proberen of ze de kabels kunnen eten en bijten, met hun scherpe tandjes, snel een behoorlijk aantal kabels kapot wat veel schade kan geven. Alle auto's met visolie in de kabels lopen risico, het is echter niet bekend of bepaalde merken meer of minder gevoelig zijn. De grootte van de schade die steenmarters kunnen veroorzaken hangt logischerwijs af van het specifieke gedrag van die steenmarter en uw auto. Moderne en durdere auto's zijn vaak beter afgeschermd qua motorruimte. Ook zijn bij deze auto's de kabels vaak beter geisoleerd en zijn de koppelingen van de kabels beter afgeschermd. waardoor de kans op schade lager is."

http://www.desteenmarter.nl/auto.html

Komt dus schijnbaar door de specifieke visolie geur (wat doet visolie in je rubberslang) waar ze op af komen dus misschien een camouflage geur spuiten.
 
Heeft iemand de importeur al eens benaderd met het verhaal van de marters? Het probleem is niet gisteren, ondertussen had er wellicht al een mutatie aan de bekabeling plaats kunnen vinden.
 

rweersch

Actief lid
Het is vast wel mogelijk om die kabels te voorzien van een volsynthetische rubberen bescherming, en die zullen marters zeker minder lekker vinden. Zal wel een kostenkwestie zijn... En werkverschaffing voor de garages ;)
 

Captain Hook

Forumguru
Weekmakers van dierlijke oorsprong worden gebruikt in de ommanteling van kabels. Zeker als een auto warm is, komen die geurstoffen vrij... en dat vinden de marters aantrekkelijk.
Voorheen werden weekmakers van zwaar chemische oorsprong gebruikt (PCB-achtig) en die zijn zwaar toxisch/carcinogeen. :ahum:
 

monster

Nieuw lid
Een Yeti 1.2 TSI heeft ook lekkere bougiekabels. Eentje bijna helemaal doormidden en eentje stevig aan geknaagd.
Kenmerkte zich door schokkerig optrekken en discogedrag van de controlelampjes.
Vanmorgen beide kabels laten vervangen.
 

monster

Nieuw lid
Grote kans dat het dan om dezelfde steenmarter gaat. Ook in Zwolle dus.
Nu maar eens op zoek naar een effectief afschrikmiddel.
 
Bovenaan Onderaan