Steenmarters lusten de octavia rauw.

Hi allen,

26 augustus mijn nieuwe Octavia Combi 1.2 DSG opgehaald bij de dealer.
Echt super fijne auto en heb een week lang met een dikke grijs op mijn gezicht rondgereden. Precies 1 week..... toen kreeg de auto ineens last van schokken tijdens het accelereren. Er gingen allemaal doem scenarios door mijn hoofd van ik zal toch niet een "probleem auto" hebben etc etc.

Meteen de maandag erop naar de dealer geweest en hem daar achter gelaten.
Eerste wat ze al vroegen en bekeken was of dat er steenmarters bij ons in de buurt zaten. Ook keken ze naar de bougie kabels maar daar was zo snel niks te vinden.
Na wat metingen bleek dat 1 cylinder niet altijd goed meedeed en ze hebben de kabel en bougie eens vervangen, toen bleek het probleem opgelost!

Na grondige inspectie van de kabel bleek deze toch aangeknaagd, van mijn 1 week oude auto!!! Dealer zij al dat ze dat veel hebben bij de nieuwe octavia's.

Zijn er meer mensen die er last van hebben (gehad)?
En wat kan ik er aan doen? Die kastjes onder de motorkap met hoogfrequent geluid geloof ik niet zo in, heb al verhalen gelezen dat dat echt niet werkt.
Antimarter spray moet je elke 1-2 weken opnieuw doen en dat lijkt me niet echt handig.
Toiletblokje geloof ik niet zo in...
Wat wel echt schijnt te helpen is om men fijn konijnegaas een rooster te maken en die onder je auto te leggen, probleem is alleen dat ik geen vaste parkeerplaats voor de deur heb.
 

The bone collector

Senior Member
Nooit van gehoord hier in België, maar je zal het maar meemaken. Overweeg je niet zo een apparaatje, al die andere oplossingen zou ik geen maanden/jaren volhouden. En je auto wordt wel heel onbetrouwbaar als je geen goede oplossing vindt. Die marter kan op één nacht heel wat stukbijten. Misschien dat er in die apparaatjes wel iets duurdere en betere types zitten, lijkt me toch de investering waard.
 

Octavia_II

Actief lid
Bij 30.000 kilometer op de teller heb ik ook bezoek van een marter in de motorruimte gehad.

Resultaat kapotte turbo vacuumslang -> geen turbodruk -> anwb -> huurauto -> reparatie -> dik 100 euro lichter.

Weet precies waar het gebeurd is, dus daar parkeer ik mijn auto niet meer. :winkie:

Groet,

Charlie
 
Er kwamen veel mensen terug met deze klacht.
Ik weet dat "hier in het oosten" er relatief veel van deze beesten zich juist in de steden ophouden. :biggthumpdown:
 

Cordoba

Forumguru
Combinatie denk ik: gebied waar steenmarters voorkomen, gebruik van bepaalde stof in slangen en isolatie (van elektrische bedrading) waar de steenmarter gek op is, en natuurlijk regelmatig auto's die met warme motor worden neergezet (dan ruikt die specifieke stof sterker).
 

darkprojectx

Forumguru
muizenval met een stukje bougiekabel erin onder de motorkap plaatsen :grin:

ik wist niet eens wat voor beest het was, maar hierbij;

plaat.php
 
Na nog eens verder gelezen te hebben schijnt er weinig echt tegen te doen te zijn.
Hier een kaartje met risico gebieden
verspreidingskaart_steenmarter_450.jpg
 

yal

Lid
Ik heb al jaren marter verjagers in mijn auto's zitten. Dit nadat er geknaagd was onder de kap van mijn bora.
Ook kwam ik kastanjes, beukennoten,slakkenhuizen en allerlei andere ongein tegen onder de motorkap.

Sinds montage van dit apparaat geen problemen meer gehad, moet wel een nieuwe monteren aangezien degene uit m'n bora het begeven heeft.

Toen ik de Skoda nieuw kocht vorig jaar meteen er 1 ingezet, wel een rottig piep geluid te horen met de kap open.

Groet Yal
 

jmw57

Lid
Wel mensen de steenmarter heeft het niet alleen voorzien op Octavia's maar mijn Fabia GL 1.2 tdi is ook aan de beurt geweest. Toen ik 's morgens de auto startte, vond ik hem niet echt lekker lopen (ging echter geen lampje oid branden). Toch maar even naar de dealer gegaan en toen de monteur mij vroeg of ik wist of er steenmarters bij ons in de buurt zitten, wist ik genoeg. Hij vroeg dit omdat er een vacuumslangetje (weet niet meer welke) was doorgeknaagd. Je kon de tandafdrukken nog mooi zien staan.
2 van mijn buren hadden ook al eens last gehad van een steenmarter, maar mijn auto was tot nu toe nog steeds gespaard gebleven, tot vorige week dus.
Volgens "kenners" worden de beestjes aangetrokken door de geur die van warme kabels en slangen komt. Hierin zit in sommige gevallen vismeel verwerkt en dat ruiken die diertjes maar al te goed. Als de motor koud is schijnt de geur niet door de beestjes geroken te worden. In mijn geval zou boven gestelde dus zo maar van toepassing kunnen zijn. Ik had nl. mijn auto omstr. 23 uur met hete motor op de oprit gezet en de volgende morgen bleek dus de slag doorgevreten te zijn.
Helaas is de steenmarter in Nederland een beschermd dier en rukt hij steeds verder op de bebouwde kom in. In ons omringende landen mag je ze wel vangen enz.enz.. en is de overlast in de bebouwde kom dus ook lang niet zo groot als hier, maar hier mag je er dus niets mee doen (zelfs niet als ze in je huis of in een school zitten, kijk maar naar het plaatsje Tolkamer)
Wat volgens genoemde kenners ook wel wil helpen is; de auto met de voorwielen op een paar stalen roosters zetten (vinden ze niet prettig aan de pootjes) zodat ze niet meer aan de voorkant onder de auto kunnen komen. Komt op hetzelfde neer als een rooster maken van kippengaas, zoals hier voor al is gesuggereerd, alleen stalen rooster lijken mij een iets solidere oplossing. Deze oplossing is inderdaad een beetje lastig als je geen vaste parkeerplaats hebt of een oprit.
Bij navraag bij mijn verzekering, blijkt dat de schade wel vergoed wordt (minus eigen risico) met behoud van de no claimkorting.
Draden en slangen zijn door mijn dealer ingespoten met een spray die moet voorkomen dat de steenmarter terug komt. Hopelijk is dat afdoende.
 

rweersch

Actief lid
Ik heb een jaartje geleden ook een marter op bezoek gehad in de toen 3 maanden oude O2. Maandagochtend zouden we op vakantie gaan, maar de zaterdagmiddag ervoor kwam ik erachter dat de motor niet lekker liep, zo te horen op slechts twee cilinders. Na een belletje met Leaseplan en de garage ben ik al pruttelend naar de garage gereden. Inderdaad, een steenmarter had twee bougiekabels doorgeknaagd.
Dezelfde dag nog heb ik een paar geimpregneerde latten en wat groen gaas gehaald, en een rekje gemaakt dat net tussen de voorwielen past, en iets langer is dan het stuk van de neus tot achter het dashboard. Dat ligt vast op de oprit, en daar parkeer ik dagelijks de auto overheen. Sindsdien nergens meer last van.
 
Vlak nadat wij in ons nieuwbouwhuis waren gaan wonen heeft een marter mijn O2 twee keer te pakken gehad. Op dat moment hadden we nog geen oprit of iets dergelijks. Na de eerste keer heb ik meteen een marterverjager (zo één die piept) laten inbouwen. Nog geen maand later toch weer ongewenst bezoek gehad. Wéér dezelfde kabel doorgeknaagd (lambda-sonde). Vlak daarna hebben we split op onze oprit gelegd (omdat je in Duitsland extra belasting betaalt over iedere m² die je hebt laten bestraten). Sindsdien geen marter meer in de auto gehad. Heb er wel genoeg in de buurt zien rondrennen, maar die scherpe steentjes onder hun poten vinden ze blijkbaar niet prettig.
 

van_der_P

Senior Member
Een half jaar geleden ook bezoek gehad van een marter. Je bent zo een hoop geld kwijt als die zijn tanden in de kabels onder de motorkap zet.

Ik heb een marterverschrikker onder de motorkap gemonteerd. Een apparaatje dat hoge tonen produceert in combinatie met een Ledje, dat regelmatig aangaat.
Die hoge tonen kunnen ze niet goed verdragen en licht hebben ze blijkbaar ook iets tegen.
Sindsdien geen last meer
 
Ik heb een marterverschrikker onder de motorkap gemonteerd. ... Sindsdien geen last meer
Dan heb je denk ik gewoon geluk gehad, want ik had nog geen maand na de inbouw van zo'n zelfde apparaatje wél weer bezoek van zo'n beest.
Gelukkig valt marterschade in Duitsland onder de dekking van de verzekering: "schade toegebracht door dieren". In Nederland niet?
 

jmw57

Lid
Ligt eraan hoe je verzekerd bent. Ik zelf ben All Risks verzekerd bij de Unieve en die gaven ook aan dat het viel onder "schade door dieren" en was het dus wel verzekerd. Je hebt echter wel je eigen risico (mijn geval 140 euro) en dat was in mijn geval hoger dan het schade bedrag, dus zelf betalen.
 

van_der_P

Senior Member
Dan heb je denk ik gewoon geluk gehad,
Dat zou kunnen. Maar omdat ik hierna geen problemen met de marter heb gehad schrijf ik dat toch toe aan de marterverschrikker. Het is in ieder geval belangrijk waar je de marterverschrikker monteert onder de motorkap.
Hij moet zo laag mogelijk en het liefst bij de gaten waar die de motorruimte in kan. Als er opstakels voor zitten werkt het niet goed, kun je er beter twee plaatsen.
 
Zo, vandaag was ik aan de beurt, storing, auto trok voor geen meter meer op en motor trilde enorm. Via Skodagarant kwam de ANWB-->steenmarters!!! Auto liep op 3 cilinders, ANWB heeft het gerepareerd met tijdelijke oplossing, komende week maar naar de dealer. Iemand enig idee wat de kosten zijn van zo'n kabel?
 
Bovenaan Onderaan