Cilinderhoezen verzakt, auto totaal loss

Michel B

Nieuw lid
Hallo Forum,
ik heb een Fabia 1 1,4l 50kw 1397 MPI combi Comfort van 2001 met 149.990km. Altijd erg tevreden over geweest tot voor kort de aanduiding van motormanagement en koelvloeistof ging branden.
Telkens bij skoda garage laten uitlezen. Na drie keer koelvloeistof bijgevuld te hebben toch een afspraak gemaakt, er bleek koelvloeistof te verdwijnen. motor onder druk gezet, en toch uit elkaar geschroefd. nu blijkt dat de losse cilinderhoezen die om de cilinders zitten naar onder zijn gezakt waardoor ze niet meer aansluiten op de koppakking ??? zou oververhitting kunnen zijn ??? kost 2.500 / 3.00 euro ( dus totaal loss) wat nu ? toch laten repareren, nieuw motorblok of nieuwe auto ? wie weet raad.
Groeten Michel

Cordoba

Forumguru
De cilinderbussen zitten ín de cilinders, om de cilinders heen hebben ze geen functie. Overigens een probleem waar ik al vaker iets over heb gelezen, dus het is niet uniek.

Voor deze prijs heb je ongeveer een ander blok, dus ik vraag me af wat ze gaan doen, dat het 2500-3000 € moet kosten. Het geval dat ik heb gelezen is goedkoper opgelost, ik weet niet meer of dat met een ruilmotor was, of dat de cilinderbussen opnieuw zijn geplaatst. Kosten waren als ik het me goed herinner iets van 1500 €. Ik durf ook niet meer te zeggen of dat bij een Skoda of een Seat was, en het kan nog wel een Belgische auto geweest zijn ook.

Bakkertje

Forumguru
Ik zou eerst een brief schrijven naar Pon, je kunt kijken of ze je tegenmoet willen komen. 149 dkm is nu niet zo veel dat dit mag gebeuren, toch? (dan moet ie wel in onderhoud zijn bij de dealer anders doet Pon niet zo gek veel voor je)

The bone collector

Senior Member
Welkom op het forum,

Het probleem met de cilinderbussen komt inderdaad wel vaker voor. Ik dacht wel dat dit meestal pas voorkwam na het vervangen van de koppakking. Het zou in feite niet mogen gebeuren in een auto met dergelijke kilometerstand lijkt mij. De reparatie lijkt mij bovendien ook nogal duur.

Of je best laat repareren, vervangt of meteen een nieuwe auto koopt, dat is moeilijk om te beantwoorden. Dat hangt een beetje van jezelf af. Als de wagen voor de rest nog ok is, kan je de kosten overwegen. Maar aangezien jouw wagen toch al 10 jaar is, zou een dergelijke reparatie wel eens duurder uit kunnen vallen dan de afschrijving op een nieuwe.

Michel B

Nieuw lid
Er is inderdaad in oktober 2010 een nieuwe koppakking in gezet. Wel altijd bij Skoda dealer in onderhoud, waar ik trouwens alleen maar lovende woorden over heb qua servies.
Kosten zijn nu op € 3.275,- geraamd. Dus is de optie dat het een nieuwe wordt naar de eerste plaats gestegen

The bone collector

Senior Member
Dan kan je er van op aan dat bij het vervangen van de koppakking de bussen los gekomen zijn. Ik ben zelf geen monteur, dus ik weet ook niet of dit echt de "schuld" van de monteur die de pakking vervangen heeft, is. De koppakking mocht trouwens ook nog niet lek zijn na deze kilometerstand vind ik.

Tenzij je "goedkoop" een ruilmotor kan inbouwen, lijkt het mij ook de beste oplossing om een nieuwe te kopen. Heel spijtig, want (zelfs) na 10 jaar en 150.000 km zou dit niet mogen.

Cordoba

Forumguru
Ik zou eerst een brief schrijven naar Pon, je kunt kijken of ze je tegenmoet willen komen. 149 dkm is nu niet zo veel dat dit mag gebeuren, toch? (dan moet ie wel in onderhoud zijn bij de dealer anders doet Pon niet zo gek veel voor je)

Die eisen mogen niet meer: consumenten mogen zelf bepalen waar ze het onderhoud laten doen, auto-importeurs mogen wel eisen stellen aan de gebruikte materialen (dus als je originele merk-onderdelen gebruikt, is er geen probleem). Consumentenorganisaties hebben de afgelopen maanden de garantieregels bij de verschillende autoimporteurs bekeken, en importeurs hebben de garantieregels aangepast, zodat ze in overeenstemming zijn met de Europese wetgeving.

turboturbo

Forumguru
Tja, gelijk hebben is 1 ding. Gelijk krijgen een tweede.
Dit is heel erg zuur zeg. Ben je in de eerste plek al het haasje dat jouw koppakking stuk gaat, zoals zovele (1.4's?) en als dank voor die reparatie ben je kanshebber voor nóg een daaropvolgend veel voorkomend mankement, voortkomend uit de koppakking reparatie... Pffff... :icon_smile_dead:
Succes met je keuze maken. Ik denk dat ik voor een (gereviseerde?) ruilmotor zou gaan. Een andere, jongere Fabia I kopen, garandeert natuurlijk niet dat die auto niet datzelfde veel voorkomende mankement krijgt. Aan de andere kant, geldt dat mogelijk ook voor een ruilmotor. Lastig..

The bone collector

Senior Member
Het is (ik ben er bijna zeker van) enkel de 1.4, 8v waarvoor je moet uitkijken in verband met dit euvel. de 1.4 8v is in feite doorontwikkelt van de oude 1.3 motor van skoda (die heel degelijk was). De 1.4 16v is een volkswagen motor en heeft dus een andere bouw. Bij de aanschaf van een andere auto is het misschien beter om een andere motorversie te kiezen. Waarschijnlijk kan er ook een 1.4 16v in geplaatst worden zonder al te veel moeite, maar ik weet wel niet hoe het zit met de homologatie in Nederland.

Erik_NL

Forumguru
De koppakking mocht trouwens ook nog niet lek zijn na deze kilometerstand vind ik.
Dat vind ik ook.

Bij onze Fabia trad koelvloeistoflekkage al binnen een jaar op, ca. 15.000 km.
Drie jaar en 54.000 km met 13 dealerbezoeken verder werd geconstateerd dat de koppakking moest worden vervangen.
Niks coulance.
Een goede naam als verkooppunt - Broekhuis Hoogeveen - is zonder goede technische follow-up waardeloos.

Andere Skoda-dealer genomen ... inmiddels zes jaar, tot volle tevredenheid, tellerstand 154.000 km

darkprojectx

Forumguru
als de "schade" geraamd wordt op € 3.275,- dan ben je gek als je het uit laat voeren!

open marktplaats of 2ehands en je hebt voor dat geld een zelfde 1.4 50kw +/- 2001 met +/- 150.000 km op de klok.
mooi die auto de sloop op schoppen en geld voor vangen of in de tuin parkeren voor onderdelen.

ik ben helaas wel van mening dat de skoda's kwa kwaliteit/robuustheid/duurzaamheid erg tegen vallen. (plastic onderdelen enz)

Ronnie

Forumguru
Destijds was de AQW motor een populaire motor, er lopen massa's van rond. Ik zou eens een beetje rondbellen met sloperijen, zo'n blokje met b.v. 1,5 ton op de teller zal toch nog wel ergens liggen......
Dezelfde types zijn: AME, AQW, ATZ. Dit zijn alle dezelfde motoren met 50Kw.
En de prijs zal zo'n € 500,- bedragen.
Een zaterdagmorgen werk en hij rijdt weer als vanouds!
Een motortakel staat nog op het forum te koop!

piair1982

Forumguru
Het blok is een doorontwikkeling van het blok uit de jaren 30. Kortom antiek stukje techniek dat zijn tijd ver vooruit was.

Cordoba

Forumguru
Voor een blok waarbij dit risico niet loopt, hoef je niet veel jonger: mijn Fabia Combi uit 2003 heeft een 55kW, 1.4 16V blok. Eind vorig jaar gekocht met ruim 90 000 op de teller voor 4500 €. Daar moest wel snel onderhoud aan gebeuren in de vorm van 90.000 beurt, distributie vervangen, een paar banden vernieuwen. Als je dit vergelijkt met de kosten voor je 2001 editie, denk ik het overwegen waard, om even rond te kijken.

Ga in elk geval praten met de garage: ze hebben vorig jaar een koppakking vervangen, en zouden nu voor ruim 3000 euro opnieuw gaan repareren. Met een ruilblok en een mooie deal, moet de garage je toch kunnen helpen?

Ronnie

Forumguru
Ik durf het bijna niet te schrijven, echter heb ikzelf de indruk dat door het vervangen van de koppakking het probleem is ontstaan.....
Bij het omhoogtrekken van de cilinderkop is waarschijnlijk een cilinderbus blijven "plakken" aan de koppakking en op die manier losgeraakt uit zijn passing in het onderblok. De daaronder zittende pakkingsring is daarbij gescheurd en veroorzaakt deze ellende.
(het is mij vroeger ook al eens overkomen met een Peugeot 205 blok )
Ik zou nog eens met deze garage gaan praten.......

Bovenaan Onderaan