Dat van die geoliede filters is absoluut geen urban myth: ik heb beunhazen gezien die die dingen onderdompelen in de olie zodat dat gewoon rechtstreeks het gasklephuis in gezogen wordt. Geen wonder dat je LMM dan kadoek gaat. :smiley29:
Met andere woorden: als je LMM kapot gaat door een open luchtfilter dan is in de meeste gevallen de oorzaak simpele onkunde. De plek van de lmm binnen het inlaattraject heeft uiteraard ook invloed op de kans dat deze een tsunami van olie over zich heen krijgt.
Ik heb een K&N 57s inductiekit met een koude luchtinlaat in mijn O2 1.8TSI wat voelbaar een toename aan koppel en vermogen oplevert. Ik heb van de week het oude restrictieve luchtfilterhuis gemonteerd toen de O2 op moest voor een grote beurt en ik merkte gelijk dat de auto bij 1500 veel minder goed oppakte (na een reset uiteraard).
Met het K&N filter merk je duidelijk dat de turbo makkelijker op"spoolt" bij lage toeren. Als ik nl. met de K&N kit volgas geef in z'n 2 bij 1500 toeren dan krijg ik wheelspin, wat bij het standaard luchtfilterhuis niet het geval is. Bovendien trekt hij bovenin de toeren makkelijker door.
Voor een bruut geluid hoef je het eigenlijk niet te doen als je een turbomotor hebt: in het inlaattraject dempt de turbo namelijk het wervelings- en aanzuiggeluid van de lucht bij inlaatkleppen wat bij een atmosferische motor die brute grom veroorzaakt (vooral bij auto's met meerkleppen techniek). Wat wel leuk is, is dat je de diverter-valve heel duidelijk hoort "afblazen" bij het schakelen, "PSSSSST" zeg maar :-) Helemaal onderin de toeren klinkt hij trouwens wel een stukje zwaarder en voor mij is het eigenlijk al de moeite waard om precies te horen wat de turbo aan het doen is