Luchtfilter - garantie op motoronderdelen?

sitechris

Donateur
Ik denk er over na om een luchtfilter te installeren op mijn auto (geeft wat mooier geluid bij accelereren). Weet iemand wat de gevolgen zijn voor de garantie op overige motoronderdelen? Stel dat opeens de turbo kadoek gaat, behoud ik dan recht op garantie of gaat dealer zeiken over luchtfilter?

VEEJAY

Forumguru
Een filtertje kan geen kwaad imho, is het geluid echt anders? Je moet eens in een afgesloten ruimte je filter weghalen en dan starten dan hoor je meteen het effect.

Bij TDi's zijn er foute luchtfilters met een soort olie dat je lmm om zeep helpt, weet niet of dat voor TSI's ook geld.

Als je mooi geluid wil moet je wat aan je uitlaat doen, kan denk ik wel via de dealert.

MarcoO2

Forumguru
Ik heb een K&N-filter op mijn auto zitten. Geeft een nét wat beter geluid, al is de winst niet zo groot als bij een turboloze motor. 't Geeft niet echt een diepe brom, zeg maar, maar versterkt net de turbogeluiden een beetje. Nog nooit problemen mee gehad, en hij zit er alweer anderhalf jaar en 75.000 km op.

(het feit dat ik nu met een in de soep gelopen motor bij de garage sta, zullen we er maar buiten laten...) ;)

Hetzer

Forumguru
Heb zelf ook een K&N filter bestelt voor mijn auto, ik daar altijd wel goede ervaringen mee gehad, het filter is gewoon ontwikkelt voor des betreffende motor.

Neptukker

Forumguru
Het is mij niet duidelijk wat je wil. Wil je een openluchtfilter monteren of een vervangingsfilter voor de bestaande behuizing? Met de laatste heb ik ervaring namenlijk.

sitechris

Donateur
Het is mij niet duidelijk wat je wil. Wil je een openluchtfilter monteren of een vervangingsfilter voor de bestaande behuizing? Met de laatste heb ik ervaring namenlijk.

Weet ik niet, ik wil met name nog beetje extra sound en beleving. Voordeel van een luchtfiter of inlaatsysteem naar horen zeggen is dat je alleen wat meer sound krijgt bij vollast. Nadeel van een sportuitlaat is dat je het risico hebt dat ook bij gewoon gebruik de auto wellicht wat vermoeiend gaat worden. Ik ben er nog niet over uit of ik het wil en wat dan precies. Bij de BMW had ik uiteindelijk ook spijt dat ik niet gewoon een Performance uitlaat eronder geplaatst heb.

Neptukker

Forumguru
Weet ik niet, ik wil met name nog beetje extra sound en beleving.
Dan moet je géén vervangingsfilter hebben. IK heb er een op mijn gechipte 1.4 tsi en merk nagenoeg niks in het geluid. Een 1.4 tsi is stil en blijft stil. Qua soepelheid is de motor er nog beter op geworden. Vooral vanuit toeren waarbij de turbo nog geen rol speelt gaat de boel net wat gesmeerder. Zover ik weet heeft de motor geen luchtmassameter en spelen de al dat niet risico van een geolied filter niet.

michelover

Forumguru
Voor een betere sound zou ik toch voor een uitlaat aanpassing gaan. Heb ik in het verleden op mijn GTI en VR6jes ook gedaan, maakten na aanpassing net dat beetje meer geluid dat bij de auto past. Dus niet de Civic/Subaru pijpen maar echte uitlaten/eind dempers. Ik heb ze van Sebring en Oettinger gehad beviel mij prima.

Octavarium

Actief lid
Dat van die geoliede filters is absoluut geen urban myth: ik heb beunhazen gezien die die dingen onderdompelen in de olie zodat dat gewoon rechtstreeks het gasklephuis in gezogen wordt. Geen wonder dat je LMM dan kadoek gaat. :smiley29:
Met andere woorden: als je LMM kapot gaat door een open luchtfilter dan is in de meeste gevallen de oorzaak simpele onkunde. De plek van de lmm binnen het inlaattraject heeft uiteraard ook invloed op de kans dat deze een tsunami van olie over zich heen krijgt.

Ik heb een K&N 57s inductiekit met een koude luchtinlaat in mijn O2 1.8TSI wat voelbaar een toename aan koppel en vermogen oplevert. Ik heb van de week het oude restrictieve luchtfilterhuis gemonteerd toen de O2 op moest voor een grote beurt en ik merkte gelijk dat de auto bij 1500 veel minder goed oppakte (na een reset uiteraard).
Met het K&N filter merk je duidelijk dat de turbo makkelijker op"spoolt" bij lage toeren. Als ik nl. met de K&N kit volgas geef in z'n 2 bij 1500 toeren dan krijg ik wheelspin, wat bij het standaard luchtfilterhuis niet het geval is. Bovendien trekt hij bovenin de toeren makkelijker door.

Voor een bruut geluid hoef je het eigenlijk niet te doen als je een turbomotor hebt: in het inlaattraject dempt de turbo namelijk het wervelings- en aanzuiggeluid van de lucht bij inlaatkleppen wat bij een atmosferische motor die brute grom veroorzaakt (vooral bij auto's met meerkleppen techniek). Wat wel leuk is, is dat je de diverter-valve heel duidelijk hoort "afblazen" bij het schakelen, "PSSSSST" zeg maar :-) Helemaal onderin de toeren klinkt hij trouwens wel een stukje zwaarder en voor mij is het eigenlijk al de moeite waard om precies te horen wat de turbo aan het doen is :)

sitechris

Donateur
Andere vraag: stel dat ik alsnog ga voor de optie om een sportuitlaat te implementeren. Heeft dat (voor zover jullie weten) gevolgen voor de fabrieksgarantie bij VAG?

michelover

Forumguru
Denk dat als je het bij de dealer laat doen dit geen probleem moet zijn. Mijn golfjes zijn ook altijd bij de dealer voorzien van sportuitlaten en dit bleef toen allemaal binnen de garantie. Praten we natuurlijk wel over het stenentijdperk(Golf II en Golf III).

Hetzer

Forumguru
Dat van die geoliede filters is absoluut geen urban myth: ik heb beunhazen gezien die die dingen onderdompelen in de olie zodat dat gewoon rechtstreeks het gasklephuis in gezogen wordt. Geen wonder dat je LMM dan kadoek gaat. :smiley29:

Ja precies, als je dat doet is het vragen om problemen, een nieuwe filter hoef niet ingeolied te worden en gaat mee tot pak hem beet 60k km, daarna moet hij gereinigd en slecht licht in geolied te worden, ook het eaa 24 laten intrekken alvorens het te plaatsen.
als je dat doet is er niks aan de hand.

Bovenaan Onderaan