Roetfilter Skoda Fabia Combi Greenline 1.2 TDI

RonGL

Nieuw lid
Goedemorgen,

Ik hoop binnenkort mijn Greenline Combi, Aqua Blue te ontvangen (besteld 6 september 2010, verwachte levering week 6 of 7).

Ik heb nu een Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet Diesel. Hiermee heb ik rond de 100.000km een dichtgeslipt roetfilter gehad. Deze was volledig dichtgeroet... Werd ook aangegeven dat, ondanks het zelf-regenereren, zo'n filter maar zo'n 150.000km meegaat. Schijnt bij meerdere automerken zo te zijn. Alleen het nieuwe filter kost "slechts" 1600EUR... Er wordt er bij aankoop niet bijverteld dat dit filter dus wel (ooit) vervangen moet worden.

Aangezien de Skoda ook zo'n filter heeft, ben ik benieuwd of dit probleem zich hierbij ook kan voordoen. En weet iemand wat de levensduur (hoeveel km's) het roetfilter van de Greenline heeft?
 

Polvo

Lid
Roetfilters kunnen ook gereinigd worden en dat kost aanmerkelijk minder.
Google maar eens op roetfilter reinigen.
 

RonGL

Nieuw lid
Roetfilters kunnen ook gereinigd worden en dat kost aanmerkelijk minder.
Google maar eens op roetfilter reinigen.

Is ook geprobeerd door een gespecialiseerd bedrijf. Gaven aan dat dit moest kunnen, maar helaas werkte dit niet. Zat teveel verstopt... Zat niks anders op dan een nieuw/2e hands filter erop te zetten...
 

piair1982

Forumguru
Bij skoda zijn de roetfilters zelfreinigend. Moet je wel een uur in de auto rijden, dan is de uitlaat op temperatuur. Door de verbranding aan te passen wordt de uitlaat temperatuur hoger en brand het filter schoon.
 

Monteurtje

Forumguru
Het roetfilter die in de skoda zit zal nooit helemaal verstopt zitten zonder een foutmelding. Als het filter een bepaald percentage bereikt heeft, volgens mij iets meer dan 50% zal er een storingslampje gaan branden. Dan kan de garage het roetfilter ook regeneren met een programma in de testkast.
Ik heb nog nooit een roetfilter moeten vervangen omdat die vol zou zijn. Bij 150.000 km moet die gecontroleerd worden. Door een meetwaarde in het regelapperaat te bekijken. Die ik gecontroleerd heb zaten allemaal ver onder de waarde die die maxiamaal mag hebben.
Nu zullen sommige Greenline rijders veel korte stukjes rijden, woon werk verkeer. Hoe het roetfilter dan is na 100.000 is nu lastig te zeggen omdat nog niemand zoveel gereden heeft. Dat zal de tijd leren.
 
Dit stond er bij de review autoweek fabia greenline over roetfilter:

Vandaag na een kleine 15 km een enorme stank in de auto. Verbrand rubber / plastic? De geplande parkeergarage in gereden en toch bij stilstand maar eens even gaan kijken. De stank was ook buiten de auto enorm en aan de omstanders te zien waren we niet de enige die zich zorgen maakten.
Na de rondgang kwam ik bij het achterwiel aan de bestuurderskant uit. Een enorme warmte en stank in de wielkast. Even de vinger op de remtrommel gelegd, maar deze was koud. De andere wielkast was koud. Als leaserijder is het makkelijk, bellen ! De ANWB was er snel en kon na controle van het wiel en de onderkant van de auto, alleen maar tot de conclusie komen dat we een roetfilter regeneratie hadden gehad. Eens per 1000 km schijnen de roetdeeltjes verbrand te worden en dit gaat onder enorme temperatuur. De uitlaat is dus loeiheet geweest en dat zal de eerste keer zijn geweest, met alle stank van kit etc van dien. Met de ANWB man 10 km achter mij rijdend, konden we bij de volgende stop niets meer waarnemen. Als er echt iets aanliep was het weer gebeurd.
Dus voor alle collega 1.2 TDI rijders. De eerste keren gaat dit gepaard met een brandlucht. Als uw vervolgens rond het achterwiel in wielkast veel warmte voelt , is de kans groot dat er een regeneratie heeft plaastgevonden. Dit is een normale cyclus die naar gelang de auto ouder wordt niet meer merkt. Het kan ook zijn dat u het nooit merkt, want het kan ook onder het rijden gebeuren.
Dus bij stank iet meteen paniek, als het stink en u voelt extra warmte rond het achterwiel, dan lost dit zich vanzelf op
 

wanderer

Senior Member
en ook het extreem heet worden staat in de gebruiksaanwijzing vermeld, dat van die stank hadden ze er ook wel bij mogen vermelden.....nu na 21000 km ruik ik het soms nog heel vaag....parkeer daarom je auto nooit in hoog gras of bijv op de heide.....
 

Max5

Senior Member
Da's goed te lezen!
Zo'n smeulend plastic luchtje hebben wij ook al eens geroken, ietwat verontrustend maar er ging geen lampje branden en alles bleef 't doen :)
Het zou dan heel goed de regeneratie geweest kunnen zijn...

Fijn zo'n forum :xyxthumbs:
 
@ robertlucky

Grappig dat je dit even meldt op het forum, ik had namelijk deze week zo'n ontzettende brandlucht bij het linker achterwiel toen ik de auto parkeerde. Ik dacht even dat ik met de handrem erop had gereden maar dit kan niet omdat je dan een piepsignaal hoort. Vreemd vond ik het wel en het stonk inderdaad naar verbrand rubber, bedankt voor je verhaal.
 

Ronnie

Forumguru
Ik had de uitleg al eens eerder gepost op het forum:

Het aansturen van het regenereren van het roetfilter wordt verzorgd door de sensor G450, een differentiedruksensor welke geplaatst is tussen de inlaat en de uitlaat van het roetfilter. Wanneer de uitlaatgasdruk aan de voorzijde van het filter te hoog oploopt t.o.v. de uitlaatzijde zal de sensor "opdracht" geven aan het motormanagement magerder te gaan lopen, d.w.z. minder diesel in te spuiten en meer lucht bij te mengen, zodat de uitlaattemperatuur oploopt tot zo'n 600-650 gr.C.
Hierdoor reinigt het roetfilter zichzelf. Bij auto's welke alleen in (binnen)stadverkeer gebruikt worden kan het wel eens voorkomen dat het lampje gaat branden; Dan even een paar kilometer de grote weg op en het lampje gaat vanzelf weer uit.
Wanneer het roetfilter regenereerd is dit ook goed te ruiken en te zien aan de uitlaatgassen; het stinkt naar heet verbrandde diesel en er komt lichtblauwe rook uit de uitlaat.
 

Bijlagen

  • Roetfilter.jpg
    Roetfilter.jpg
    27,3 KB · Weergaven: 216

henm

Lid
We hebben het ook mogen ervaren.. die brandlucht...fijn zo'n forum, ben je zo toch weer op de hoogte! :smiley29:
 

Ronnie

Forumguru
Helaas, is een PDF selfstudy van VW, het is een klein foto'tje zonder waarden, enkel om de ecu aan te duiden.
 

Faabje

Nieuw lid
Ronnie , ook bedankt van deze kant . Ik heb vorige week mijn Faab mogen halen , er nu nog maar 400 km mee weg , maar rook ook ineens een brandlucht . Vond dat best wel eng . Onder de motorkap was echter niks verdachts te zien , dus wilde ik a.s. maandag de dealer gaan bellen , maar dat hoeft nu niet . Ga er straks wel even de snelweg mee op , kijken wat er gebeurt . Nog bedankt voor de uitleg . Faabje.
 

Greenliner

Senior Member
Ik vraag me af hoe vaak jullie Fabia Greenline het roetfilter schoonbrandt. Bij mij is dit (bij mijn weten)pas 1 keer gebeurd na ongeveer 4000 km. De laatste tijd heb ik last van brandende lampjes voor het roetfilter en het motormanagement. Ik begrijp dat de frequentie van het schoonbranden afhangt van de manier waarop de motor belast wordt.
 
Wat ik irritant vind, is dat je op het kerstbomen-display geen lichtje ziet dat de auto aan het regenereren is. Dat is pas nuttig!
Ik kijk altijd met verwondering naar al die symbolen als ik de sleutel in de eerste stand zet!
Hoe verzinnen zij het.
Tegenwoordig draai ik de sleutel direct naar stand twee en laat gelijk los.
Leuk is dan, dat de auto zelf uitzoekt wanneer hij moet starten......:winkie:
Soms duurt dit wel twee seconden.
 
Dat begrijp ik. Maar het gaat geheel automatisch. Dat vind ik het leuke ervan.
Als je dit doet met een 'conventionele' auto en je laat je sleutel te vroeg los, dan start de auto gewoon niet!
 
Bedankt voor deze berichten want ik begon me al zorgen te maken. Verbrand rubber ha ik al een keer of 2 gemerkt en gisteren vond ik het wel extreem, weer die sterke schroeilucht en daarnaast was de gehele voorkant van de auto behoorlijk heet. Motorkap geopend en de steun van de kap was bijna te heet om aan te raken. Vandaag niets meer aan de hand. Is dealer bellen niet nodig?

km stand is nu 25500 en ik gebruik 'm vooral voor woon-werk 50 km per dag waarvan helft stadsverkeer en helft buiten bebouwde kom.
 
Bovenaan Onderaan