Skoda RS tunen met garantie

Mijns inziens was dat juist niet de vraag (zie de quote hieronder). Let wel, het gaat hier om een RS, die standaard al in de maximale bijtellingscategorie valt. ALs je die gaat tunen/ chippen, gaat de bijtelling niet omhoog. Chippen is fiscaal gezien dus gewoon altijd toegestaan. Over toestemming van leasemaatschappij en/of werkgever is al genoeg gezegd.

Ik heb bij de leasemaatschappij de vraag uitstaan WAAROM ze de fiscale bijtelling met ongeveer 2200 euro verhogen als ik de auto laat tunen. zodra ik reactie heb zal ik dat hier neerzetten.

Rallye

Forumguru
Dat lijkt mij, bij een RS, inderdaad vreemd. De tuning leidt tot een hogere prijs voor de auto, dus dat je leasebedrag omhoog gaat is logisch. Aangezien de tuning echter (naar ik aanneem) plaatsvindt na afgifte van het kenteken zou je fiscale bijtelling daardoor niet hoger moeten worden.

Wasmachineman

Forumguru
Bijzondere leasemy heb je Kuwarti!
De fiscale waarde kunnen ze ook niet verhogen want tuning gebeurt inderdaad pas na afgifte kenteken.
De bijtelling kan ook niet omhoog want 25% is al het maximum.
Misschien wordt je eigen bijdrage hoger?
Dus er is waarschijnlijk een mis-communicatie!

MarcoO2

Forumguru
Ik krijg het gevoel dat er een paar begrippen door elkaar lopen hier... je leasebedrag zal wel hoger worden als je gaat chippen, maar je bijtelling norrmaal gesproken niet. De leasemaatschappij bepaalt niet de hoogte van het bedrag waarover bijtelling berekend wordt...

Marco02: jij slaat (ook in dit draadje :-) ) de spijker op zijn kop. laten we ff reactie leasemaatschappij afwachten. Ik post hem hier zeker. Uiteraard gaat het LEASEbedrag omhoog (80 euro / maand ongeveer) bijtelling hopelijk niet.

Ralph

Lid
80 euro per maand duurder!! Pfffff dat zou ik dus echt nooit doen!!! Stelletje oplichters!
Nou oplichten kunnen wij ook, zelf een chippie erin gooien door JD!

Beter dan die meuk bij ABT. Scheelt je een hoop geld en waarschijnlijk een betere performance!
( voor de snelle rekenaars onder ons, 80 x 12 mnd x 4 jaar = € 3.840,-- Trek hier de ABT chip vanaf - € 1.000,--. Dan hou je dus 2.840,-- over voor extra onderhoud omdat je misschien een hogere slijtage hebt.... 1 setje banden over de looptijd extra = +/- € 500,-- hou je nog altijd een verschil van € 2.340,-- )

Maar als je met deze auto al een eigen bijdrage betaalt, dan is deze 80 euro wel nog aftrekbaar. Scheelt het overigens nog veel...

Ik betaal gelukkig geen eigen bijdrage. Ik verwacht morgen reactie van lease maatschappij.laat het dan weten.

MarcoO2

Forumguru
Maar als je met deze auto al een eigen bijdrage betaalt, dan is deze 80 euro wel nog aftrekbaar. Scheelt het overigens nog veel...
Helaas.... dat is met ingang van dit jaar ook over. Het enige wat nog aftrekbaar is, is een eventuele vergoeding die de werknemer aan de werkgever betaalt voor privé-kilometers. Een eigen bijdrage wegens overschrijding budget is niet meer aftrekbaar.

Rallye

Forumguru
@MarcoO2: we raken wat off topic, maar ik heb altijd begrepen dat als je dat contractueel goed met je werkgever overeenkomt de aftrek geen probleem is. Of je nu €80 aan je werkgever betaalt voor de overschreiding van je leasebudget of voor privékilometers is een kwestie van verwoorden. Of is er iets meer veranderd?

MarcoO2

Forumguru
Dat was ook zo, tot voor kort. Zelfs de site van de belastingdienst is nog niet bijgewerkt. Daar staat nu nog:

U kunt met uw werkgever afspreken dat u een eigen bijdrage voor het privégebruik van de auto betaalt. Elke eigen bijdrage die u aan uw werkgever betaalt, kan van de bijtelling worden afgetrokken. Dat geldt ook voor een hoger leasebedrag voor een auto uit een duurdere klasse en de afkoopsom van het leasebedrag bij het einde van de dienstbetrekking.

In augustus 2010 heeft de Hoge Raad echter bepaald dat dit niet (langer) juist is, en dat (met terugwerkende kracht tot 2009) alleen de eigen bijdrage voor privégebruik nog aftrekbaar is. Voor degenen die het arrest willen lezen: klik hier.

Er loopt momenteel nog een flinke discussie over hoe dit in de praktijk handen en voeten gegeven moet worden, vooral ook met betrekking tot die terugwerkende kracht. Zoals het er nu uitziet, zullen de meeste werkgevers zich vanaf 2011 conformeren aan de nieuwe situatie (en eigen bijdrage wegens overschrijding normbedrag dus niet meer in mindering brengen op de bijtelling), maar wordt niet overgegaan tot het opleggen van een "naheffing" over 2009 en 2010.

edit: sorry, inderdaad redelijk offtopic... excuus!

Bovenaan Onderaan