Octavia 1.2tsi combi wit

SInds afgelopen vrijdag mijn nieuwe Octavia 1.2tsi combi in kleur wit in ontvangst mogen nemen. Foto's in mijn album.

Uitvoering: Ambiente Business Line
-electr ramen achter
-16" velgen
-rubber matten
-afneembare trekhaak
-Parrot Ck9200
-geen typeaanduiding
-versterkte vering

Reden voor deze keuze: veel value for money, 20% bijtelling, gunstige prijs, moderne techniek qua motoren, complete auto.

Vorige auto's: Ford S-Max 2.0, Mondeo 2.0 TDCi, Focus 1.8 TDDi

Mijn (eerste) indrukken:
-Lekker een stuk kleiner dan die S-Max: downsizing!
-Toch ruim van binnen, voor 4 personen comfortabel zitten, grote kofferbak
-Mooi in elkaar gezet, kwaliteit beter dan de Fords, mooie materialen, niveau van VW voor lagere prijs
-Zit lekker, achterin voldoende ruimte ondanks voorstoelen in rijpositie (1.82 m lang)
-Wat een fantastische motor, zo klein en ruim voldoende power, rijden als een diesel, je rijdt zo veel te hard
-Comfortabel, mn erg stil, motor hoor je niet
-Stuurt en veert prima, Fords waren wel beter met sturen en wegligging maar dit is ook prima voor normaal en zuinig rijden. Mn de Mondeo vorige model was een hele fijne auto.
-Verbruik 1:15.1 over de eerste 680 km, kan alleen beter worden
-Veel vakjes en opbergplaatsen
-Radio geluid prima
-Parrot kit: praktisch en werkt goed zonder bijtelling
-Ziet er best goed uit, dikke auto, mensen vinden het een grote auto, terwijl mijn S-Max echt een heel stuk groter was (zoek maar eens na)
-Schakelt lekker licht en makkelijk, fijne 6 bak, nauwkeurig
-Remmen goed maar niets bijzonders

Missers:
-Die achterlijke rubber tut in de achterklep - aanfluiting - graag een gewoon handvat
-Amundsen systeem: navigatie wel heel erg basic. Ik heb een Medion en daar kan veel meer mee en ook gebruiksvriendelijker
-Demping beetje stug als je er alleen in zit, vol is ie prima.
-Beetje gevoelig voor spoorvorming en zijwind
-Bediening van MFD en cruise control, dat kan toch wel beter zeg
-Geen auto lichtschakelaar ook niet als optie, wel in Elegance pakket, had ik zo 100 € voor bijgelegd, of geruild tegen dat skiluik oid.
-Schakelindicator geeft veel te vroeg opschakeladvies. Motor loopt vanaf 1800-2000 rpm goed maar daaronder moet je niet echt zijn.
-Geen electrisch te verwarmen voorruit

Tov de S-Max: 1.2tsi lekker stil en veel fijnere motor, 6 bak. S-Max stoelen waren voorin net iets beter evenals besturing (directer). S-Max is zwaar wat je merkt omdat de 2.0 er soms moeite mee heeft, moet veel toeren draaien door te korte overbrenging. S-Max heeft heel slechte achterstoelen, maar is wel heel heeeel ruim van binnen. S-Max heeft ook fijne Ford verwarmde voorruit.
Tov een nieuwe A4 combi 1.8tsi: A4 heeft duidelijk meer power, is nog iets stiller. Maar stoelen van de A4 zitten niet fijn, A4 achterin en voorin ook klein. A4 is heel mooie auto, prachtig afgewerkt maar kost > 40000 € en dat verschil zie ik tov mijn O2 van 22500 € er echt niet aan af, laat staan met rijden. Comfortverschil bij snelheden tot 140-150 km/u is echt MINImaal. Verbruik van de 1.2tsi is duidelijk lager dan de 1.8tsi, maar goed je rijdt er ook rustiger in.
Tov een Volvo V50 1.8 125 pk: Mooie auto, mooi afgewerkt, zit lekker en comfortabel alleen die motor he? 5 bakje en motor heeft veel toeren nodig, dat is dan net weer minder fijn. Achterin weinig ruimte.

FredV

Banned
Mooie keuze.
Je mening dat Fords beter sturen dan de Skoda, deel ik geheel niet.
En je vergelijking A4 1.8TSI tov je 1.2 TSI, tsja, wat wil je, logisch toch?
Maar verder, veel suc6 en veel veilige km's met je combi!

bobby45

Actief lid
welkom

Zeker een lease rijder? ik heb daar geen last van dus ging voor de 1.4 tsi.
Ik rij soms 1 op 17 dit is best moeilijk. 1 op 16 gaat prima.

o.ja in rijden doe je zo.

Tips voor het inrijden

woensdag 23 december 2009
Vroeger moest het inrijden van een motor met de nodige zorg gebeuren. Tegenwoordig zijn motoren van steeds betere materialen vervaardigd. Is het inrijden van een nieuwe of gereviseerde motor eigenlijk nog wel nodig? En kan het voortijdig verversen van de motorolie kwaad? AMT geeft praktisch advies.

178788_657_1261565850121-auto-inrijden.jpg

Bij het inlopen gaat het vooral om de zuigerveren. In welke mate het inlopen moet gebeuren, hangt van de bewerkingsnauwkeurigheid en de gebruikte materialen af.
Voor nieuwe motoren geldt: als ze direct behoorlijk, maar niet te lang achtereen, worden belast des te beter. In de praktijk komt dit neer op kortstondig stevig optrekken, maar niet te lang achtereen zwaar belasten. Tijdens het inlopen mag er geen zodanig hoge temperatuur optreden op de hoge contactpunten van de nog ‘ruwe’ oppervlakken dat er kleine lasplekjes ontstaan. Door kort, maar stevig op te trekken komt de verbrandingsdruk wel achter de topveren te staan, maar niet lang genoeg om kleine vreetplekken te voorkomen.

Niet eerder verversen
Alle slijtagedeeltjes en fabricagevuil dat ontstaat of nog aanwezig is in de motor worden door het oliefilter opgevangen. De fijne deeltjes die niet uit de olie worden gefiltreerd, werken als ‘polijstpasta’ mee aan het inloopproces. Dus niet eerder olie verversen dan de motorfabrikant opgeeft.
Automotoren worden na de montage meestal gespoeld, motorfietsmotoren meestal niet. Daarom liggen de eerste verversingstermijnen behoorlijk ver uit elkaar. Ook maakt bij veel motorfietsmotoren de transmissie deel uit van hetzelfde smeersysteem. Daardoor ontstaan er meer slijtagedeeltjes.

Turbomotoren
Een bijzondere categorie vormen turbomotoren. Als deze motoren te voorzichtig worden ingereden, ontstaat er een olieverbruikprobleem. Vaak is het mogelijk met een speciale vloeistof (Running-In Compound) alsnog het inlopen tot stand te brengen. Het gaat om een vloeistof met aluminium-, sicilium- of ijzerzouten die oxideren tijdens de verbranding. Er worden dan microscopisch fijne, maar zeer harde deeltjes gevormd die het inlopen tot stand brengen.
Motoren die geheel of gedeeltelijk gereviseerd zijn, kunnen ook gebruik maken van zo’n inloopvloeistof die door sommige oliemaatschappijen wordt geleverd.

Geef goed advies
Al met al is het inlopen tegenwoordig niet meer zo’n probleem als voorheen. Met een goed advies op basis van het bovenstaande zullen er geen problemen ontstaan. Adviseer het oliepeil goed in de gaten te houden en geef de juiste motorolie mee.

rouwehand

Senior Member
Gefeliciteerd met je aanwinst!
Mooie auto i.c.m. deze kleur :super:
Mijn Octavia Combi is in bestelling, ook een witte Amb. Bus. line.
Alleen met een 1.4 TSI en wat andere opties oa. 17" lm

n.b. vandaag te horen gekregen dat de auto is geproduceerd. Nu nog wachten op het transport en het aflevertraject.....

xynix

Nieuw lid
Gefeliciteerd met je aanwinst!
Mooie auto i.c.m. deze kleur :super:
Mijn Octavia Combi is in bestelling, ook een witte Amb. Bus. line.
Alleen met een 1.4 TSI en wat andere opties oa. 17" lm

n.b. vandaag te horen gekregen dat de auto is geproduceerd. Nu nog wachten op het transport en het aflevertraject.....
''

ongeveer 2 weken en dan rij jij in je auto :cheer:

Gefeliciteerd met je auto. Ziet er strak uit.

Blij te horen dat de motor je bevalt.
Zelf ga ik binnenkort een testrit maken in de O2 Combi 1.2TSI
Als het bevalt ga ik de auto laten bestellen. (Elegance Business)

Bevalt nog steeds goed. Geen strepentrekker maar meer dan genoeg voor deze auto.

Brandstofverbruik ~ 1:16 ofwel 6.3 l/100 km over >3500 km.

1 tank = 800 km.

Succes

rweersch

Actief lid
@Crapton. Ik ben het grotendeels eens met je bevindingen, maar ik heb wat meningsverschillen ;)

• "kwaliteit beter dan de Fords", dat kan ik niet zeggen. Ik heb hiervoor vier jaar een Focus Wagon 1.6 gereden en daar is letterlijk nog niet eens een lampje aan kapot gegaan. Dat is me met de VW's en Seats nooit gelukt. In bijna elke VW-achtige heb ik een elektrisch raam kapot gehad, en ik heb me blauw betaald aan nieuwe H4/H7 lampjes, vooral in de TDi's...
  • "Fords waren wel beter met sturen en wegligging", helemaal mee eens. Een Focus stuurt veel directer. De vering is een stuk stugger bij de Focus, vooral als je een sportonderstel hebt (ik had een Futura). Bij de oprit naar de A76 bij ons, moet je een 270-gradenbocht door. Met de Focus kon ik dat gemakkelijk bij 90 km/h doen. De Octavia begint echter al bij 70 te piepen en bij 80 onderstuurd naar buiten te schuiven. Ook mis ik de terugkoppeling vanuit de besturing naar de bestuurder; ik vind ze ronduit vaag en veel te indirect. De Focus vond ik een veel leukere gooi-en-smijt-auto. De Octavia is dan wel weer comfortabeler op lange ritten, echt heerlijk!
  • "Radio geluid prima". Niet slecht, maar ik vind vooral de MP3-weergave qua geluidskwaliteit niet goed; er zit overstuur en gekraak in, vooral als je de middentonen hoger zet.
  • de Parrot is geen onderdeel van de Skoda, die kun je gewoon los kopen ;)
  • "Remmen goed maar niets bijzonders". Inderdaad. De remmen zijn prima doseerbaar, maar om de auto vanuit 120 km/h op een korte afrit te moeten laten afremmen, moet je relatief veel kracht zetten. Ik vond de Focus prettiger remmen.
  • "rubber tut". Tja, kwestie van smaak. Vind het ook niet geweldig, maar het werkt...
  • "Demping beetje stug". De demping is soms inderdaad wat stug, maar de vering is echter veel te slap. De auto deinst echt als je over een drempel rijdt. Met de Focus kon ik de meeste drempels met 50 km/h nemen, terwijl de Octavia liever 30 km/h heeft.
  • "Geen auto lichtschakelaar". Tip: laat de schakelaar gewoon altijd "aan" staan. De lichten gaan uit als je het contact uit zet.
  • "Geen electrisch te verwarmen voorruit". Ja, die optie ga ik heeeeel erg missen, denk ik. De vorige winter heb ik nog genoten van de verwarmde voorruit van de Focus. Dat wordt weer krabben...
Gemiddeld genomen vond ik de Focus veel meer op "het rijden" gericht, terwijl de Octavia meer op comfort richt. Voor korte stukjes, en binnendoor-routes, is een Focus gewoon veel leuker, want je rijdt, qua wegligging, bijna iedereen er uit. Maar als je lekker 200 km wil cruisen op de A2, dan is de Octavia gewoon prettiger.

Dan rijd je wel veel snelweg zeker?

Ca 50% binnenweg en 50% snelweg. Dagelijks verkeer naar mijn werk enkele reis 35 km.

Daarnaast klantbezoeken iha in NL via snelweg + files.

Ik rij niet harder (kan vaak ook niet) dan ca. 125/130 km/u op de teller, binnenwegen 60-90 km/u afhankelijk van de limiet.

Rijstijl is 'nieuwe rijden', meestal niet boven 2500-3000 rpm. Airco uit, lichten uit.

Maar ik ben zeer positief verrast.

PS: net getankt: 817 km op 50 l = 1 op 16.34 ofwel 6.1 l/100 km, zonder al te grote moeite

Mbt Ford vs Skoda:

Ik heb idd met mijn Fords weinig problemen gehad, met de S-max iets meer (heeft me een keer laten staan door gaspedaalregel probleem en tevens gedoe met de ruitbediening). Maar verder ook prima auto's, betrekkelijk probleemloos en fijner rijdend dan de Skoda.

De 1.2tsi is tamelijk licht aan de voorkant dus ik vind het ondersturen erg meevallen, alleen de besturing is een stuk gevoellozer dan de Fords, idem de remmen. Maar er is prima mee te leven zeker als je wat rustiger rijdt - en daar nodigt die 1.2tsi tot uit. Lekker cruisen...

Die motor was samen met de goede prijs de hoofdreden de Skoda te kiezen en niet een Focus, hoewel de Focus ook een prima auto is. Maar tot heden nog met een wat ouderwetse 1.6, ik dacht met een 5 bakje dus veel toeren op de snelweg. Bovendien geen A label. Ik weet niet of het prijstechnisch veel uitmaakt. Als Ford een modernere en zuinigere motor had gehad, 6 bak en een vergelijkbare prijs had ik misschien de Focus wel genomen... Maar Ford is altijd erg erg traag met vernieuwingen. VW heeft de tsi's en DSG al 1-2 jaar op de markt...

rweersch

Actief lid
Dat waren dus voor mij ook exact de redenen om geen Focus meer te nemen: te duur geworden omdat er geen 20%-versie is. En dat is een opmerking die ik bij meerder collega's gehoord heb. Wat betreft de zakelijke rijders heeft Ford veel klandisie verloren in 2010.

Weer getankt: 751 km op 47 l --> 1:16 ofwel 6.25 l/100 km. Klopt ook heel goed met het 'long distance' gemiddelde van de MFD 6.3 l/100 km.

Ben dus zeer tevreden over het brandstofverbruik.

Valt nog wel op:
- koude start verbruikt enorm veel meer benzine
- duurt behoorlijk lang voor de motortemperatuur en mn olie op temperatuur is, zeker 12-15 km binnenweg. Snelweg is dat minder 6-10 km. En het is nu nog niet eens echt koud.

Zal geen feest zijn met ontwasemen en ijsvrij maken.

Bovenaan Onderaan